Google a Facebook - kdo vyhraje ve virtuální realitě?

10. 3. 2015

Sdílet

 Autor: Fotolia © Sergey Novikov
Společnosti Google a Facebook v současné době pracují na speciálních platformách určených pro virtuální realitu. Otázkou je, která z firem své řešení prosadí jako první.

„Společnost, která bude schopná jako první nabídnout komplexní řešení, bude definovat standardy, které ostatní následně budou muset používat,“ říká Dan Olds z The Gabriel Consulting Group.

„A Google i Facebook chtějí takovou platformu představit jako první. Tato platforma bude muset být do určité míry otevřená, avšak její vlastník bude kontrolovat, jak se bude v čase vyvíjet. Bude tedy ve skvělé pozici.“

Vedoucí produktový manažer Facebooku Chris Cox minulý měsíc bez bližších podrobností oznámil, že jeho společnost pracuje na vývoji softwaru pro virtuální realitu. A Coxovo prohlášení vyvolalo na internetu velké pozdvižení.

Jak říká Olds, pokud bude Facebook schopen svůj software pro virtuální realitu uvést v život, mohl by zcela zásadně změnit způsob, jakým lidé pracují a hrají si online. Facebook však není jediným velkým hráčem, který si tuto příležitost uvědomuje.

List Wall Street Journal na konci minulého týdne s odkazem na nejmenované zdroje uvedl, že inženýři Googlu v současné době pracují na novém operačním systému založeném na Androidu, který bude určen pro virtuální realitu. Podle WSJ na softwaru, který má být dostupný zcela zdarma, pracují „desítky inženýrů“. Google se zatím k věci oficiálně nevyjádřil. Pokud by však informace byla pravdivá, znamenalo by to, že Google a Facebook mezi sebou zas jednou soupeří.

Oba giganti si v současné době již konkurují na trhu s online reklamou a v oblasti sociálních sítí. Nyní se tak utkají i na poli virtuální reality.

ICTS24

„Velké technologické společnosti si uvědomují, že mohou hodně ztratit, pokud se v oblasti virtuální reality brzy neprosadí,“ dodává analytik Brian Blau ze společnosti Gartner.

„Virtuální realita bude velmi důležitým trhem. Je to budoucnost zábavy. Ať už se bavíme o filmech, koncertech nebo hrách, žádná tradiční média se jí nemohou vyrovnat,“ říku Rob Enderle z Enderle Group.

Díky virtuální realitě mohou zcela zmizet obchodní cesty - lidé si jednoduše nasadí headsety a budou se cítit, jak by seděli vedle svých kolegů na druhém konci světa. Prodejci díky virtuální realitě budou moci potenciálním zákazníkům ukázat, jak by jejich produkt mohl v praxi vypadat a třeba realitní makléři by mohli nabízet virtuální prohlídky domů.

„Virtuání realita by mohla zcela změnit vzdělávání a medicínu,“ dodává Enderle s tím, že podle něj bude pro Google a Facebook extrémně důležité, aby se zde prosadili. „Co když se virtuální realita rozjede bez velkých hráčů?“ ptá se Olds. „Uživatelé by seděli připojení ke svým headsetům hodiny a hodiny a nepoužívali by Facebook ani Google. A to by bylo pro obě firmy velmi špatné.“