Google minulý týden v pátek oznámil, že od 11. listopadu budou v reklamách nabízených Googlem zobrazována doporučení uživatelů sociální sítě Google+ na skutečném serveru inzerujícího. Tato možnost bude pro všechny uživatele Googlu standardně povolena, podle informací o změně přístupu ji bude ale možné vypnout. Google tak zkouší stejný přístup jako Facebook, který ovšem po prohraném soudu svůj přístup přehodnotit.
Společnost svůj krok vysvětluje tím, že hodnocení uživatelů Google+ už nyní vidí jejich známí a že rozšíření na všechny návštěvníky internetu je jen logickým rozšířením tohoto přístupu. „Vám i vašim přátelům a kontaktům chceme poskytovat ty nejužitečnější informace.“ napsal Google. Můžeme se také dočíst další argument: „Názory od lidí, které znáte, mohou vám i vašim přátelům ušetřit čas a zlepšit výsledky ve všech službách Google, včetně vyhledávání, Map, Play a reklam.“
„Hodnocení +1, které jste dali své oblíbené pekárně, může být zahrnuto do reklamy, kterou tato pekárna prostřednictvím Googlu zobrazuje,“ vysvětluje Google. S tím souvisí další služba, na kterou Google – sdílená doporučení. Jedná se o doporučení lidí z kruhů uživatele Google+, kterému se konkrétní reklama zobrazí.
Kromě možnosti vypnutí této funkce jsou ještě podle zásad na ochranu soukromí z této funkce automaticky vyřazeny osoby, kterým ještě nebylo 18 let. Alespoň podle údajů, které Googlu poskytly.
Ochránci soukromí tento přístup odmítají. „To jen znovu dokazuje, že Googlu na soukromí jeho uživatelů nezáleží, že mu jde vždycky jen o peníze,“ napsal John Simpson z organizace Consumer Watchdog, která hájí zájmy spotřebitelů. Možnost vystoupení z programu „určitě nebude výchozí. Kdyby tuto možnost nechával Google na uživatelích, nastavil by, abyste se k programu museli sami přihlásit,“ dodal.
Rožšiřování objemu dat, která Google shromažďuje, vyvolává obavy o ochranu soukromí, myslí si Jeffrey Chester, výkonný ředitel organizace Center for Digital Democracy. „Google si uvědomuje, že jeho ekonomická budoucnost závisí na schopnosti propojit lidi s reklamami nebo na prodeji sponzorovaných produktů (pomocí vyhledávání a webových a mobilních reklam) a na přímém dopadu na prodeje,“ domnívá se Chester. „Společnost si uvědomuje, že nejdůvěryhodněji vypadá to, co vám doporučí váš známý. Facebook, Google a další zvráceně proměňují své uživatele v digitální dealery,“ dodal.