Google bude při vyhledávání penalizovat weby se špatnými službami

3. 12. 2010

Sdílet

Nový algoritmus, který Google využívá, byl vytvořen v reakci na článek o tom, jak může být zneužíván systém hodnocení stránek, který Google využívá.

Zástupci společnosti Google informovali, že dokončili vývoj vyhledávacího algoritmu, který nemá jako výsledek vyhledávání prezentovat firmy, jež nabízejí špatné služby zákazníkům. Tento krok je reakcí na článek v New York Times, který tvrdil, že podle systému hodnocení stránek (PageRank) od Googlu je negativní prezentace stejně dobrá jako pozitivní prezentace firmy. Existuje totiž i řada zdokumentovaných případů, kdy si zákazník koupil něco v elektronickém obchodě, který Google zobrazil mezi výsledky vyhledávání na jedné z čelných pozic a následně své zboží nedostal či neodpovídalo obsahu a tato situace vzbudila řadu rozhořčení a otázky, jak je možné takovéto stránky ve vyhledávání znevýhodnit.

Google tedy sestavil tým, jehož úkolem bylo vyřešit tento problém a vyvinou nový algoritmus, který dokáže rozeznat podle určitých indicií obchodníky, kteří nabízejí špatné služby a penalizovat je v rámci hodnocení PageRank. Principy algoritmu ovšem Google tají a to údajně z toho důvodu, že se bojí, aby jím nemohlo být ze strany neférových prodejců manipulováno. Prozrazeno bylo to, že jde o tzv. analýzu postojů kupujících, který zohledňuje dostupné informace o jejich zkušenosti s určitých elektronických obchodem a následně přidává tento faktor do váhy celé stránky při vyhledávání.

Zástupci Googlu jsou totiž přesvědčeni, že špatný obchod, který uživatelé udělají prostřednictvím jejich vyhledávače je současně i špatnou reklamou pro Google a i nadále chtějí pracovat na zlepšení relevance výsledků vyhledávání. Otázkou je, zda tento nový algoritmus nemohou zneužívat konkurenti, aby vytvořili pomocí negativních referencí dojem, že určitý obchod neposkytuje dobré služby, i když se tato skutečnost nebude zakládat na pravdě.