Google Buzz se připravuje na bitvu s Facebookem

11. 2. 2010

Sdílet

Sociální sítě víceméně vládnout dnešnímu internetu a z pomyslného koláče si chce své sousto ukousnout i Google se svou službou Buzz. S čím vyrazí gigant do boje?

Google udělal v úterý významný krok směrem k sociálním sítím, když představil vylepšené rozhraní svého Gmailu. Nově tak nabízí možnost „sociálního síťování“ přímo u svého e-mailu. Nástroj se v originále jmenuje Buzz, v české mutaci se s ním setkáte pod zajímavým označením „hlášky“ (dále v článku budu nadále používat anglické označení). Buzz má prý pomoci uživatelům lépe se orientovat v informačním šumu sociálních sítí.

„Dáváme vám nástroj a techniku, díky které lépe ovládnete svůj čas,“ poznamenal Bradley Horowitz, vice prezident produktového managementu v Googlu. Je totiž stále složitější najít v záplavě zpráv tu důležitou, která bude mít nějakou hodnotu, tvrdí Horowitz. Google Buzz můžete už nyní najít ve svém Gmailu, v nové záložce. Dle mého prvotního dojmu je vše až příliš podobné právě Facebooku.

Nicméně Buzz se liší tím, že umožňuje sbírat informace i z ostatních služeb jako Twitter, YouTube, Picasa a Flickr. Tyto „sociální updaty“ se vám pak objevují rovnou v příchozí složce Gmailu. Buzz je také přizpůsobený pro doporučení zpráv, jejichž autory uživatel přímo nesleduje, ale Buzz je pro uživatele shledává zajímavými. Google představil i mobilní verzi služby a představitelé společnosti potvrdili, že na verzi určení pro firmy se již pracuje.

Google, který je v současnosti nejsilnější společností na internetu si tak chce ukousnout svůj podíl na nebezpečně rychle rostoucím trhu sociálních sítí. Sám Facebook už má více jak 400 milionů uživatelů, Twitter za ním značně zaostává a má „pouze“ 45 milionů. Google nemá na tomto trhu zatím ani jednoho uživatele, to se má ale brzy změnit. Spousta analytiků, včetně Dana Oldse z Gabriel Consulting, je velmi překvapena, že Google udělal krok směrem k sociálním sítím až nyní. Čekal gigant na ten správný čas?

Podle Oldse Google přímo prahne po milionech uživatelů z Facebooku, MySpace a dalších sociálních sítí a hodlá je monetizovat, tedy zjednodušeně řečeno, zpeněžit. Současná situace v sociálních sítích vypadá tak, že existuje více nástrojů pro různé činnosti (Facebook, Twitter, MySpace), Buzz se bude snažit vše sjednotit a ušetřit tak uživatelům čas. Jistě, takovéto služby se již objevily v mnoha mutacích, nikdy však nenesly tak silné jméno jako nový Buzz.

Ačkoli je Buzz na začátku své cesty, má už desítky milionů uživatelů. Těch Gmailových. Základy má tedy služba více než dobré. Těžkou ránu může Google zasadit do MySpace, kterému se v poslední době na sociálních sítích moc nedaří. Twitter už tolik ohrožen není a Facebook jen minimálně. „Určitě to neohrozí Facebook jako takový,“ vyjadřuje se k problematice analytik Olds . Nechme se tedy překvapit, jak Google na sociálních sítích zaboduje. Původně jsem spíše očekával, že Google koupí Facebook a stane se jedničkou na trhu sociálních sítí, podobně jako to udělal s YouTube a stal se jedničkou ve streamovaném videu. Otázka tedy zní: Bude nová taktika pro Google úspěšná?