Bez ohledu na to jak moc se ChromeOS snaží, stále si za ta léta není s to získat náležitý respekt. Když byl v roce 2010 uveden, v podstatě šlo jen o prohlížeč bez aplikací nebo čehokoliv dalšího.
Využíváte už některé z inovativních metod šifrování?
Od té doby učinil značný pokrok a jeho využití se významně proměnilo, přesto, když se průměrného uživatele zeptáte, co si myslí o Chromeboocích, patrně vám odpoví něco v tom smyslu, že moc opravdové práce s nimi neuděláte. Taková domněnka však nemůže být vzdálenější pravdě.
A pokud se Googlu podaří prosadit svou, mohl by být letošní rok tím, kdy i firmy začnou využívat plný potenciál ChromeOS.
ChromeOS – Ze škol do firem
O Chromeboocích se nejčastěji říká, že jsou fantastické pro žáky ve školách. Je fakt, že školství má na vzestupu ChromeOS významný podíl a i díky jejich využití ve školách to ChromeOS nandal dokonce Applu. Analytická společnost Canalys nicméně zjistila, že Chromebooky nabírají v posledních letech popularitu také mezi malými a středními podniky.
A to i navzdory všeobecně pomalejším prodejům počítačů v posledním roce. „Myslím, že jsme v několika oblastech skutečně našli pevnou půdu pod nohama,“ říká Thomas Riedl, produktový ředitel společnosti Google pro podniky a vzdělávání. „Školství nás naučilo, že jsme opravdu dobří ve správě spousty zařízení ve velkém měřítku, a to v podstatě bez starostí. Ale uvědomili jsme si, že naše platforma může být mnohem víc.“
Riedl říká, že „aha“ moment pro podnikový potenciál ChromeOS nastal, když sami v Googlu začali vydávat Chromebooky svým vlastním zaměstnancům jako výchozí zařízení. „Naši nabídku pro podniky jsme začali vyvíjet sami u sebe a uvědomili jsme si, kde se hodí a kde bude třeba ještě zapracovat,“ vysvětluje.
Windows sice v Googlu používají i nadále, zároveň se však začali zaměřovat na několik konkrétních oblastí, v nichž by mohli konkurenci předčit.
Mezi tyto oblasti patří například místa jako jsou call centra či specifické segmenty výroby a zdravotnictví; v USA už dokonce Google začal navazovat partnerství, v rámci kterých chce Chromebooky zavést právě ve zdravotnických zařízeních. „Mnohdy tam jsou stávající řešení opravdu nesourodá a neoptimalizovaná,“ podotýká Riedl.
Výzkum naznačuje, že vydat se cestou Chromebooků může mít svůj význam. Zpráva IDC z ledna 2023 zjistila, že podniky spoléhající se na Chromebooky vykazují vyšší produktivitu a výrazně vyšší efektivitu bezpečnostních týmů, přičemž počet útoků je o 24 % nižší než u organizací, které používají konvenčnější počítače.
V průběhu tří let mohou podle IDC firmy používající Chromebooky díky těmto výhodám ušetřit téměř 4 000 dolarů na jedno zařízení.
S ohledem na tato čísla se Google snaží, aby byl systém ChromeOS přítomen na více místech, kde si lidé ani neuvědomí, že na nich něco běží – například jako základní technologie pohánějící kiosky, cedule a další pasivně sledované obrazovky po celém světě.
Právě takové „bezobslužné případy použití“ Google vnímá jako obrovský zdroj růstu v nadcházejícím roce. Ambice Googlu spjaté s ChromeOS ve světě firem jsou však dalekosáhlejší.
Další kroky ChromeOS
Pokud jde o vlastní uživatelské rozhraní, ChromeOS se už nějakou dobu ubírá „androidizací“ neboli sbližováním dvou hlavních googlovských platforem, v důsledku kterého v Chromeboocích přibývají prvky a funkce známé z Androidu.
Vše nasvědčuje tomu, že toto úsilí bude pokračovat stálým tempem a letos se nejspíš dočkáme zásadních integračních novinek zahrnujících i aplikace třetích stran.
Další oblastí, na kterou se zaměřuje úsilí Googlu v podnikové sféře, je rozšířená podpora aplikací pro Windows v prostředí ChromeOS.
Zatímco dříve Google pracoval na partnerství, které umožňovalo spustit celou instanci systému Windows přímo na Chromebooku, postupně zjišťuje, že stále více firem dává přednost jednoduššímu řešení, kdy takové aplikace působí lokálně, ale ve skutečnosti jsou bezpečně streamovány ze vzdáleného serveru.
A když už mluvíme o systému Windows, další oblastí, kde Google vidí velký prostor pro růst, je ChromeOS Flex. Nabídka, která umožňuje přeměnit starý systém Windows nebo Mac na plně funkční, běžně aktualizovaný počítač se systémem ChromeOS – od standardní sestavy Chromebook jej pak dělí už jen málo.
„Hardware je v pořádku," říká Riedl, když vysvětluje přitažlivost programu pro firmy, které mají na skladě staré počítače. „Problém je v softwaru. Proto jim dáváme lepší software.“
Na rozdíl od standardní platformy ChromeOS však ChromeOS Flex nepodporuje aplikace pro Android ani Asistenta Google. Mezi podniky a vzdělávacími institucemi je prý po nich ale stejně výrazně menší poptávka.
IDC odhaduje, že jen něco málo přes 8 % prodejů Chromebooků v roce 2022 bylo uskutečněno pro komerční účely – ve srovnání se 72 % pro školství a zbývajícími 20 % pro spotřebitelské použití.
IDC očekává, že podniková část této skládačky bude nadále růst, ale jen pomalu – v roce 2023 se předpokládá, že 9,5 % dodávek Chromebooků bude určeno pro podniky.
Podle Jiteshe Ubraniho z IDC, který se ve své práci zaměřuje na mobilní zařízení, byl však dosavadní omezený úspěch systému ChromeOS na tradičních pracovištích do značné míry důsledkem obav firem z kompatibility aplikací. „Většina podniků se spoléhá na specifické aplikace a služby, které prostě nejsou v operačním systému Googlu k dispozici,“ říká Ubrani.
Zdá se tedy, že Google je možná na správné cestě, jestliže se snaží usnadnit používání takových „starších“ programů na Chromeboocích a také přebudovat starší počítače na počítače s ChromeOS – to vše při současném postupu vpřed v oblastech zaměřených na práci, kde model výpočetní techniky orientovaný na cloud nevyžaduje žádné další úpravy.
Je zjevné, že Google má s ChromeOS danou strategii. Otázkou nyní je, zda jsou podniky připraveny ji vzít v úvahu – nebo jinak řečeno, zda si ChromeOS konečně získá respekt, o který tak dlouho usiloval.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.