Google Docs: 21 tajných supertipů - 2. díl

18. 6. 2011

Sdílet

 Autor: © utemov - Fotolia.com
Nahlédněte „pod kapotu“ Google Docs na 21 tipů, jež vám odhalí méně známé funkce v textovém editoru, tabulkovém procesoru a programu pro práci s prezentacemi.

Ještě než začnete pracovat s Google Docs, vězte, že tento online kancelářský balík nejlépe pracuje s internetovým prohlížečem Chrome od stejné firmy, popřípadě s Firefoxem od Mozilly. V Internet Exploreru od Microsoftu jsou jeho funkce podle všeho mírně omezené.

1. díl článku: http://pcworld.cz/internet/google-docs-21-tajnych-supertipu-1-dil-20422

 

4. Nastavení přesného umístění obrázků

Ve standardním nastavení vkládá textový editor balíku Google Docs do dokumentu obrázky tak, že se pohybují společně s textem – tento způsob vkládání se označuje vložení do řádku. Pokud chcete na stránku umístit obrázek způsobem, aby se na stránce nepohyboval, ale naopak text obtékal okolo něj, pak nejprve obrázek vyberte a poté v rámečku pod obrázkem klepněte na odkaz Fixed. S obrázkem už následně pohnete jen tak, že na něj klepnete a přesunete jej.

5. Rychlé zálohování všech dokumentů na disk

Chcete-li uložit všechny dokumenty umístěné na serverech Googlu na svůj pevný disk, pak v seznamu souborů na internetové stránce Google Docs přejeďte nad příslušným souborem. Poté klepněte na rozevírací seznam Actions a následně vyberte z nabídky, která se objeví, položku Download.

Objeví se dialogové okno, v němž se přesuňte na záložku All items. Za okamžik se pro každý typ souboru, který je možno stáhnout, zobrazí řada položek. Je-li to skutečně přesně to, co chcete stáhnout, stiskněte tlačítko Download. Dojde ke stažení všech souborů, které se společně zkomprimují do jednoho archivu s příponou ZIP.

6. Shromažďování dat z listů sešitu pomocí formulářů

Může se stát, že někdy budete potřebovat shromažďovat data od svých spolupracovníků, zákazníků či dalších osob. Tuto potřebu vám velmi pohodlně a rychle uspokojí právě formuláře, jelikož nabízejí jednoduché rozhraní pro zpracování vícera dotazů, přičemž tyto formuláře můžete snadno zasílat příslušným osobám třeba e-mailem nebo je integrovat do internetových stránek.

Začněte otevřením nového listu sešitu a poté klepněte na nabídku Insert/Form. Objeví se okno, v němž zadejte do pole Question Title svůj první dotaz. Případné vysvětlivky můžete v případě zadat do pole Help Text. Tento text se pak ve formuláři objeví přímo nad otázkou. V rozevíracím seznamu Question Type pak vyberte požadovaný typ odpovědi – výběr z možností (multiple choice), text, popřípadě další typy odpovědí. Pokud odpověď má být číslo, pak vyberte položku text.

Jestli potřebujete zadat další dotaz, pak přejeďte ukazatelem myši přes text Sample Question 2 a poté klepněte na ikonku tužky. Následně zopakujte stejné kroky, které jste prováděli výše. Chcete-li zadávat další dotazy, pak stiskněte tlačítko Add Item, které se nachází v okně vlevo nahoře.

Po skončení zadávání dotazů můžete formulář poslat adresátům e-mailem, a to klepnutím na tlačítko Email This Form. Další možností je použití rozevíracího seznamu More Actions, kde vyberte položku Embed, kterou získáte kód HTML, který následně můžete vložit přímo do vaší internetové stránky. Všechna data, která uživatelé zadají do vytvořeného formuláře, se zobrazí v listu sešitu nahoře. Formuláře pak můžete spravovat či odstraňovat pomocí nabídky Form v listu sešitu.

7. Vkládání odkazů

Nejběžnějším způsobem vkládání hypertextového odkazu do textového dokumentu je použití nabídky Insert/Link, popřípadě stisk klávesové zkratky Ctrl-K. Jde to ale i jinak: klepněte na zástupce v panelu s oblíbenými položkami nebo dokonce z nabídky s oblíbenými položkami a táhněte jej do pole To What URL, kde se z něj okamžitě stane hypertextový odkaz. Tento způsob však funguje pouze ve Firefoxu od Mozilly a v Google Chrome. Dokonce můžete přetahovat odkazy přímo do dokumentu, a to z panelu nebo nabídky s oblíbenými položkami. Tímto způsobem totiž také vytvoříte text v podobě hypertextového odkazu.

8. Maximalizace prostoru pro úpravy

Chcete-li skrýt panel nástrojů, abyste mohli použít celé okno prohlížeče pro úpravy dokumentu, pak klepněte do nabídky View a poté vyberte položku Full Screen. Zpět do původního stavu se vrátíte stiskem klávesy Esc.

Toto nastavení pak můžete zkombinovat s celoobrazovkovým režimem, kterým vyhradíte pro práci s textem celou plochu obrazovky. U většiny internetových prohlížečů se dostanete do režimu celé obrazovky pomocí klávesy F11. Když přesunete kurzor myši k hornímu okraji obrazovky, zobrazí se vám nabídka. Jakmile v této nabídce klepnete na tlačítko Obnovit, vrátí se okno prohlížeče do původního stavu.

Na další tipy a triky pro Google Docs se můžete těšit již zítra.

bitcoin školení listopad 24

 

Úvodní foto: © utemov - Fotolia.com