Google Instant má nejen silné, ale i slabé stránky

10. 9. 2010

Sdílet

Společnost Google tento týden zprovoznila novou technologii pro vyhledávání na webu označovanou jako Instant. Kritici ovšem tvrdí, že nemá jen výhody, ale přináší i komplikace či dokonce bezpečnostní rizika.

Jak jsme již informovali, Google Instant funguje tak, že výsledky vyhledávání jsou zobrazovány průběžně již podle prvních písmen, která uživatel zadá a engine se snaží předpovědět, co se pravděpodobně uživatel snaží nalézt. Google jako hlavní výhodu technologie Instant udává vyšší efektivitu a úsporu času (zhruba 2-5 sekund při každém vyhledávání), i když přiznává, že někteří lidé mohou mít problém si na nový způsob vyhledávání zvyknout. Více o možnostech, které Google Instant přináší, včetně názorů analytiků, najdete v článku Google Instant změní podobu vyhledávání na webu.

Kritici ovšem vidí novinku Googlu jako zcela špatný směr, kterým se vyhledávání informací na webu ubírá a podle nich by se měl tento gigant raději zaměřit například na dodávání přesnějších výsledků. Podle některých hlasů totiž Instant sebere uživateli více času, než ušetří a ten může skončit se zadáváním dotazu předčasně, když mu již přijde, že výsledky vypadají tak, jak si je představoval. Ovšem pak se snadno stane, že si přečte článek, který vůbec nehledal a tím se zbytečně zdrží ve svojí práci. Dalším argumentem je již zmíněný fakt, že Google s technologií Instant obchází hlavní problém, který při vyhledávání nastává a to, zaměření se na co nejvyšší kvalitu výsledků hledání. Místo toho je jen predikováno, co uživatel hledá a tato predikce může fungovat dobře u běžných dotazů, ale již hůře u těch specifických, které nejsou příliš frekventované.

Google Instant proto může také zamotat hlavu SEO optimalizátorům, neboť uživatelé se při „instantním“ vyhledávání chovají jinak, než normálně a pořadí nalézaných výsledků se mění, takže je obtížné svoje weby pro takovéto prostředí optimalizovat. Navíc vzhledem k tomu, že jako nejčastější bude zadáváno jen omezené množství klíčových slov, budou se pak SEO experti kvůli získání co nejvíce návštěvníků webů zaměřovat právě jen na ně a ne na co nejpestřejší spektrum.

Sean-Paul Correll, bezpečnostní expert z Panda Labs, má dále obavu, že Instant napomůže on-line podvodníkům, kteří se pokouší nalákat uživatele na svoje podvodné stránky. Většina podvodných SEO kampaní se snaží přizpůsobovat výsledkům vyhledávání Googlu a Instant podvodníkům bude práci ulehčovat tím, že bude přímo navrhovat tyto fráze, kterých útočníci mohou zneužít pro ulovení milionů obětí.

Asi největší nevýhodou technologie Instant je ovšem to, že na rozdíl od starého způsobu vyhledávání není přístupná odkudkoliv, například z mobilních prohlížečů a není zatím ani integrována do vyhledávacích boxů, které jsou obsaženy ve většině browserů. Existence dvou způsobů vyhledávání tak bude komplikovat uživatelům život, neboť si budou muset zvyknout používat oboje.

Představení technologie Instant v ČR se očekává příští úterý, kdy již české zastoupení společnosti Google svolalo tiskovou konferenci, na níž má být uvedena blíže nespecifikovaná "významná produktová inovace pro české uživatele“.