Hlavní navigace

Google Instant změní podobu vyhledávání na webu

9. 9. 2010

Sdílet

Společnost Google včera spustila novou technologii pro vyhledávání na webu označovanou jako Instant. Ta má výrazně urychlit hledání tím, že předpovídá, jaká klíčová slova chce uživatel najít.

Stránky jsou díky Instantu jsou vyhledávány už podle prvních písmen dotazu zadaných do vyhledávacího boxu a Google slibuje zkrácení času při každém vyhledávání o 2-5 sekund. Každou sekundu tak má všem aktuálně vyhledávajícím uživatelům Google Instant ušetřit v součtu 11 hodin. Služba je zatím k dispozici jen pro americké uživatele, ale vzhledem k tomu, že Google již ohlásil na příští úterý v Praze tiskovou konferenci, na níž má být představena "významná produktová inovace pro české uživatele", je pravděpodobné, že půjde právě o technologii Instant.

Podle Googlu není technologie Instant hledání v průběhu psaní, ale spíše vyhledávání výsledku ještě než je dotaz napsán, neboť nový engine předpovídá, jaký dotaz uživatel pravděpodobně chce zadat.

Instant přináší skutečně velkou změnu oproti dosavadní běžné praxi vyhledávačů, nicméně průběžné zobrazování možných výsledků, jejich obnovování a nahrazování jinými, což jsou akce, které se v průběhu vyhledávání mohou několikrát zopakovat, mohou na uživatele působit chaoticky. Ovšem zástupci Googlu jsou optimističtí a například viceprezidentka Googlu Marissa Mayerová je přesvědčena, že jakmile si někdo na tento způsob zadávání dotazů při vyhledávání zvykne, už se nebude chtít vrátit k tomu starému. To potvrzují víceméně i analytici.

Charlene Liová, analytička a zakladatelka Altimer Group, k nově představené funkci říká, že Google rozvíjí dědictví, které si nese a vyhledávání na internetu je to, v čem je tato společnost skutečně dobrá. Technologie Instant ovšem podle ní pravděpodobně ze začátku osloví spíše sofistikovanější uživatele, kteří dokáží využít jejích výhod a úspory času, zatímco ostatním může připadat spíše matoucí a teprve čas ukáže, jak se uchytí.

Greg Sterling, analytik společnosti Sterling Market Intelligence, pak dodává, že se jedná o značné zvýšení efektivity a pohodlí zejména pro ty, kdo jsou zvyklí vyhledávače používat na pokročilé úrovni, ale podobně jako Liová má obavy, že efekt neustálého překreslování výsledků může méně zkušené uživatele dezorientovat. Hadley Reynolds z IDC pak oceňuje potenciál zrychlení vyhledávání a snahu Googlu jít novým směrem. Podle něj sice uživatelům bude trvat, než si zvyknou, ale časem se přizpůsobí a dokáží ocenit přínos, který jim Instant přináší. Nová technologie podle něj ukazuje, že Google chce i nadále dominovat vyhledávání na webu, jak z hlediska technologií, tak objemu a je pravděpodobné, že i konkurenti jako Microsoft, Yahoo či Ask.com přijdou v budoucnu s něčím podobným, jako je Instant.