Google Maps navigují v budovách, rozvíjejí se však pomalu

15. 11. 2012

Sdílet

 Autor: © Scanrail - Fotolia.com
Vlažné přijetí a nedostatečný výzkum jsou prý důvodem pomalého rozvoje interiérové verze map od Googlu.

Na konferenci Indoor Positioning and Indoor Navigation v australském Sydney to řekl softwarový vývojář Googlu Waleed Kadous. Cílem společnosti je podle něj vytvořit z interiérových map stejně silnou službu, jakou jsou mapy exteriérové. Zatím se však prý nepodařilo vyřešit problémy s aplikacemi a špatným zjišťováním polohy na neobvyklých místech, takže bude ještě nějakou dobu trvat, než se vnitřní mapy stanou běžnou záležitostí.

Google novou verzi map zatím spustil v osmi zemích: USA, Velké Británii, Francii, Japonsku, Kanadě, Švédsku, Dánsku a Švýcarsku. V současné době má zmapováno více než 10 tisíc míst, nejčastěji veřejně přístupných budov, jako jsou obchodní střediska, letiště nebo muzea. Společnost zároveň uvolnila podnikové nástroje pro nahrání vlastních map.

Podobně jako u venkovních map, i v těchto mohou uživatelé vyhledávat konkrétní typy míst (například kavárny) a nechat si zobrazit pokyny pro přesun z aktuálního umístění. Samozřejmostí je rozdělení vnitřních map na více podlaží a jejich automatické rozpoznání. Google se do interiérových map snaží zařadit také třetí rozměr á la Street View.

Získávání podkladů pro vnitřní mapy je samozřejmě složitější, než jak tomu bylo v případě těch vnějších. Google totiž musí získat stavební mapy od majitelů objektů a problémem je i špatný signál GPS. Druhý problém se Google snaží vyřešit triangulací přes hotspoty WiFi. Kadous odhaduje, že v současné době služba zvládne odhadnout polohu uživatele s přesností asi 10 metrů.

Za hlavní problém však Kadous považuje skutečnost, že společnost zatím ve vývoji nástroje nedosáhla takového bodu, kdy by lidé o nové službě opravdu věděli. Jde podle něj o začarovaný kruh, protože uživatelé nezačnou vnitřní mapy používat, dokud nebudou podporovány další lokace, zatímco podniky se nezapojí dříve, než uvidí zvýšenou poptávku ze strany uživatelů. Dalším problémem je chybějící elektronika v mobilních telefonech, jako třeba gyro senzory.

Podle Kadouse je ještě nutné vymyslet aplikaci, která by interiérovým mapám dala nějaký větší smysl. Venkovní mapy totiž mají například navigaci, která se však jako základní podpůrný prvek vnitřních map příliš nejeví. Navigace je vhodná při řízení auta, kdy se člověk nemůže hrabat v papírové mapě, ovšem v budově má naopak ruce volné a také se může někoho snadno zeptat na cestu. Vývojáři tak zřejmě půjdou spíše cestou sociálních sítí a pokusí se například propojit uživatele v dané budově nebo se zaměří na poskytování informací o poloze zboží v obchodě atp.