Revidovaná série obvinění z monopolního chování vydaných v červenci popisuje, že Google omezuje ve svých vyhledávacích a obchodních službách reklamy konkurentů. Podle Kenta Walkera, právního zástupce Googlu, však Evropská komise nebere v potaz celý online trh včetně mocného Amazonu, popsal ve čtvrtek na blogu firmy.
Cílem vyhledávací služby Googlu je dodat uživatelům „užitečné informace,“ dodává. „Pokud si chcete koupit kávovar nebo pánvičku, chceme Vás propojit přímo s obchodníky, kteří je prodávají, ať už skrze odkazy nebo reklamy,“ píše. „Užitečnější reklamy je výhodné pro nás, pro naše inzerenty a, to nejdůležitější, především pro Vás, naše uživatele.“
Způsob, jakým se konzumenti dostanou na stránky prodejce, je mnoho. Zahrnují standardní i specializované vyhledávací služby, platformy obchodníků a sociální sítě, vysvětluje Walker.
Původní antimonopolní stížnost vznikla v dubnu 2015, a stejně jako nyní si i tehdy Google na obvinění stěžoval.
V červencovém obvinění se píše, že Google upřednostňuje „vlastní srovnávací službu zboží a internetových obchodů ve výsledcích běžného vyhledávání.“ K případu se takto tehdy vyjádřila Margreth Vestagerová, evropská komisařka pro hospodářskou soutěž. „Znamená to, že uživatelé nemusí ve výsledcích vidět nejrelevantnější výsledky.“
Obchodní reklamy Googlu, na které cílí stížnosti EU, jsou naopak užitečné pro uživatele i obchodníky, kontruje Walker. „Nikdy jsme nenarušili kvalitu nebo relevanci zobrazovaných výsledků,“ popisuje. „Naopak, zlepšili jsme ji. Nejde o ‚zvýhodnění‘ – jde o naslouchání našim zákazníkům.“
Computer and Communications Industry Association (CCIA), obchodní skupina do které patří i Google, s vyjádřením svého člena souhlasí.
„Zákazníci nikdy neměli tolik způsobů, jak najít, porovnat a nakoupit služby a produkty; hospodářská soutěž mezi jednotlivými službami o pozornost uživatelů ještě nikdy nebyla tak silná,“ popisuje evropský viceprezident CCIA James Waterworth.