Google nebude nadále zneužívat své patenty

4. 1. 2013

Sdílet

 Autor: © IDG
Google souhlasil, že změní způsob, jakým vede své podnikání, aby se tak vyhnul možným sankcím od americké obchodní komise FTC a svému negativnímu obrazu v médiích.

Google se s komisí FTC (Federal Trade Commission) dohodl, že zprostředkuje svým konkurentům za „rovných, rozumných a nediskriminačních“ podmínek přístup k patentům, které se týkají důležitých standardizovaných technologií potřebných k výrobě zařízení, jakými jsou chytré telefony, notebooky, tablety nebo herní konzole. Google konkrétně souhlasil s tím, že se nebude ve Spojených státech ani nikde jinde ve světě soudit kvůli porušování svých patentů u těchto zařízení. Americké společnosti v minulém roce do její sbírky přibylo 24 000 patentů poté, co kopila firmu Motorola Mobility. Tyto patenty pak figurovaly v řadě mezinárodních mezi korporacemi jako Apple, Samsung, HTC nebo Microsoft.

Google navíc souhlasil s tím, že zadavatelům reklamy online dá větší flexibilitu v tom, že budou moci současně spravovat reklamní kampaně na Google AdWords a na reklamních platformách konkurence. Google se také zavázal, že nebude znevýhodňovat nabídky třetích stran, které se zaměřují na určité kategorie typu nakupování či cestování, v nichž zvýhodňuje vlastní služby. „Důkazy, které FTC získala během tohoto intenzivního šetření, si vyžádaly značné změny v podnikatelských praktikách Googlu,“ uvedla Beth Wilkinsonová z FTC, avšak dodala, že praktiky amerického gigantu nebyly natolik závažné, aby na Google musely být uvaleny nějaké sankce.

„Google bezpochyby využíval k získávání výhod nad svými konkurenty agresivní praktiky. Cílem FTC však je chránit konkurenční prostředí jako takové, ne jednotlivé konkurenty,“ dodala Wilkinsonová. Komise Google nařkla z toho, že se nedrží svého dřívějšího závazku, podle kterého měl poskytovat přístup ke svým patentům za výše zmíněných „rovných, rozumných a nediskriminačních“ podmínek. „Jednání Googlu mohlo vyústit ve vyšší ceny koncových produktů, jelikož ostatní společnosti by mu musely platit poplatky za licence. To by pak mohlo vést k omezení investic v celém odvětví,“ uvedla FTC. Google se tak raději dohodl s FTC na tom, že komise nebude jeho případ nadále prošetřovat.

FTC mimo jiné také prověřovala, zda Google nemanipuluje se svým vyhledávacím algoritmem tak, aby se jeho služby zobrazovaly na předních místech a vybrané konkurenční nabídky byly upozaděny. Komise však nakonec došla k závěru, že úprava vyhledávacího algoritmu byla výsledkem oprávněné inovace, která produkt Googlu (tedy vyhledávání) zlepšila.