Včera jsme vás stručně informovali v článku Google spustil zkušební verzi zájmově orientované reklamy o novém kroku internetového giganta na poli webové reklamy. Nyní se na tento významný krok podíváme ještě podrobněji.
Google novou službu nyní testuje na svém komunitním webu YouTube a také na několika jeho partnerských stránkách. Hlavní podstatou této reklamní služby má být sledování pohybu návštěvníka dané stránky a jeho následné zařazení do jedné z kategorií jako např. sport, auta či zahradničení. Na základě toho se pak zobrazí reklama spadající do této kategorie.
Google v současnosti provádí cílení reklamy pomocí dvou způsobů: buďto na základě klíčových slov zadávaných do jeho vyhledávače, anebo zobrazí obsah podobný stránce, na které je reklama umístěna. Reklamy cílené tímto způsobem však reflektují jen zájem návštěvníka v okamžiku, kdy se reklama zobrazí. Naproti tomu nový systém umožní cílit reklamu nezávisle na obsahu právě zobrazené stránky či výsledků vyhledávání. Tak se například návštěvníkovi zajímajícímu se o sport zobrazí reklama na novou tenisovou raketu, i když bude mít zrovna otevřenou stránku s recepty na vaření.
„Cílená reklama může vyvolávat obavy z narušení soukromí a bezpečnosti uživatelů. Google však není první společností, která se o tento způsob marketingu zajímá“ ospravedlňuje novou reklamu produktová vice-prezidentka Susan Wojcicki ve svém příspěvku na oficiálním blogu Google.
Americká federální obchodní komise publikovala svoji zprávu o cílené reklamě minulý měsíc a upozornila v ní na pokyny vydané již v prosinci 2007. Podle těchto pokynů mají webové stránky jasně obsahovat upozornění o používaném způsobu reklamy a uživatel má mít možnost si zvolit, zda chce, aby byly jeho údaje používány pro marketingové účely. Společnosti obchodující s online reklamou, včetně Googlu a jeho rivalů Yahoo či Microsoft, ovšem již patří mezi signatáře podobného souboru pravidel vydaného britskou Internet Advertising Bureau začátkem tohoto měsíce.
Pro umlčení některých kritiků navíc Google argumentuje úmyslem nenabízet inzerentům některé problematické cílové kategorie. „V naší nabídce kategorií nebudou obsaženy některé citlivé položky jako např. zdravotní stav či kategorie určené pro děti“ ubezpečuje náměstek hlavního právního zástupce Googlu Nicole Wong.
Zatímco Google bude cílit svojí reklamu pomocí zájmových skupin, jiné společnosti mají ještě ambicióznější plány. Například ve Velké Británii uvažují o přijetí služby Webwise distribuované společností Phorm, která umožňuje sledovat informace o všech stránkách, na které návštěvník zavítá. Jeden ze zájemců o novou službu, BT Group, bude mít podle svých slov v provozu do konce letošního roku. Systém pochopitelně vyvolal obavy o ochraně soukromí a Evropská komise již britskou vládu požádala o zajištění provozu systému v souladu s evropskými zákony na ochranu osobních údajů.