Žebříček BrandZ Top 100 je celosvětová studie společnosti Millward Brown Optimor, letos již třetím rokem zveřejňovaná novinami Financial Times. Žebříčky seřazují nejsilnější světové značky podle jejich hodnoty v USD. Při tvorbě žebříčku se přihlíží nejen k veřejně dostupným finančním ukazatelům, ale důležitou roli hraje rovněž vnímání značek očima jejich konzumentů. Síla značky je tedy měřena podle tří hlavních ukazatelů – 1. finanční hodnota značky, 2. příspěvek (přínos) značky, jak je vnímána spotřebiteli a 3. momentum značky, nebo-li střednědobý růst hodnoty značky. Přístup založený na marketingovém průzkumu dělá z BrandZ celosvětově největší databázi spotřebitelského vztahu ke značkám.
Celosvětová studie pracuje s více než padesáti tisíci značkami, rozdělenými do mnoha kategorií, z nichž pro čtenáře PC Worldu budou nejzajímavější hlavně Internet a elektronický obchod, Internet – portály, Mobilní operátoři nebo Technologie. A právě oblast technologií zaznamenala v letošním roce nejvyšší nárůst – v roce 2008 představují technologie a mobilní operátoři asi čtvrtinu všech značek v BrandZ Top 100, ale více než třetinu celkové hodnoty. Mezi první desítkou nejhodnotnějších značek můžeme najít dokonce šest jmen z oblasti technologií, přičemž zmiňovaný Google se stal absolutním vítězem s hodnotou 86,1 miliard dolarů. Třetí Microsoft za Googlem zaostává zhruba o 15 mld. dolarů, šesté IBM a sedmý Apple zhruba o 30 mld. dolarů a devátá Nokia o 42 mld. dolarů.
Oblast technologií významně promluvila také mezi značky s nejvyšším procentuálním nárůstem své hodnoty oproti loňskému roku. Největším skokanem se v tomto směru stala služba BlackBerry umožňující mobilní přístup a správu kanceláře, která zaznamenala nárůst hodnoty o 390% a umístila se na 51. místě žebříčku. Výrazným skokem se může pochlubit rovněž Apple s nárůstem 123% a nejvyšším reálným nárůstem v dolarech, Amazon (93%), Vodafone (75%), Movistar (73%), IBM (65%), Siemens ( 61%) a další.
- - Libor Vacata