Google – nejhodnotnější značka roku 2008

21. 4. 2008

Sdílet

Společnost Millward Brown dnes představila nejpodrobnější celosvětový žebříček nejsilnějších obchodních značek BrandZ Top 100. Žebříčku vévodí vyhledávač Google.

ICTS24

Žebříček BrandZ Top 100 je celosvětová studie společnosti Millward Brown Optimor, letos již třetím rokem zveřejňovaná novinami Financial Times. Žebříčky seřazují nejsilnější světové značky podle jejich hodnoty v USD. Při tvorbě žebříčku se přihlíží nejen k veřejně dostupným finančním ukazatelům, ale důležitou roli hraje rovněž vnímání značek očima jejich konzumentů. Síla značky je tedy měřena podle tří hlavních ukazatelů – 1. finanční hodnota značky, 2. příspěvek (přínos) značky, jak je vnímána spotřebiteli a 3. momentum značky, nebo-li střednědobý růst hodnoty značky. Přístup založený na marketingovém průzkumu dělá z BrandZ celosvětově největší databázi spotřebitelského vztahu ke značkám.

Celosvětová studie pracuje s více než padesáti tisíci značkami, rozdělenými do mnoha kategorií, z nichž pro čtenáře PC Worldu budou nejzajímavější hlavně Internet a elektronický obchod, Internet – portály, Mobilní operátoři nebo Technologie. A právě oblast technologií zaznamenala v letošním roce nejvyšší nárůst – v roce 2008 představují technologie a mobilní operátoři asi čtvrtinu všech značek v BrandZ Top 100, ale více než třetinu celkové hodnoty. Mezi první desítkou nejhodnotnějších značek můžeme najít dokonce šest jmen z oblasti technologií, přičemž zmiňovaný Google se stal absolutním vítězem s hodnotou 86,1 miliard dolarů. Třetí Microsoft za Googlem zaostává zhruba o 15 mld. dolarů, šesté IBM a sedmý Apple zhruba o 30 mld. dolarů a devátá Nokia o 42 mld. dolarů.



Oblast technologií významně promluvila také mezi značky s nejvyšším procentuálním nárůstem své hodnoty oproti loňskému roku. Největším skokanem se v tomto směru stala služba BlackBerry umožňující mobilní přístup a správu kanceláře, která zaznamenala nárůst hodnoty o 390% a umístila se na 51. místě žebříčku. Výrazným skokem se může pochlubit rovněž Apple s nárůstem 123% a nejvyšším reálným nárůstem v dolarech, Amazon (93%), Vodafone (75%), Movistar (73%), IBM (65%), Siemens ( 61%) a další.

- - Libor Vacata