Změnou ve vyhledávacím algoritmu chce Google svým uživatelům nabídnout čerstvější výsledky. Aktualizace by se nějakým způsobem měla dotknout až 35 procent všech vyhledávání.
„Když jsem si chtěl vyhledat něco o Olympijských hrách, měl jsem pravděpodobně na mysli příští letní hry a ne ty v roce 1990,“ píše na oficiálním blogu softwarový inženýr Googlu Amit Singhal. „Google Search používá algoritmus navržený tak, aby uživateli nabídl nejnovější výsledky. Takže i když dám vyhledat jen Olympijské hry bez zadání roku 2012, stále najdu to, co hledám.“
Ne všechny výsledky však potřebují takovou čerstvost. Ten, kdo si chce najít recept na svůj oblíbený pokrm, má podle Singhala jiné potřeby než někdo, kdo se snaží najít informace o poslední akci hnutí Occupy Wall Street. Cílem aktualizace vyhledávacího algoritmu je proto dokázat rozpoznat, kdy je čerstvost vyžadována a kdy nikoliv.
Podle analytika Dana Oldse se Google bez takových aktualizací neobejde, pokud to s konkurenčním bojem myslí opravdu vážně. „Google musí neustále upřesňovat své vyhledávání, aby si udržel pozici lídra,“ říká Olds. Bing sice podle něj v současné době nepředstavuje žádnou hrozbu, nicméně v Microsoftu „jsou hladoví po úspěchu a tvrdě pracují na vlastních vylepšeních.“ Nicméně příliš potěšeny nejsou pravděpodobně firmy, které investovaly nemalé částky do SEO optimalizace svých webů, neboť s úpravami vyhledávacího algoritmu Googlu musí obvykle upravovat i svoji optimalizaci.
Aktualizace přichází v příhodnou dobu. Tržní podíl totiž v minulých měsících mírně zakolísal. V srpnu se vyhledávací gigant dostal pod 65 %. Podle comScore zaznamenal Google mírný propad na 64,8 %, nicméně v září se opět dostal nad 65 procent. Jak vidno, i takto malý pokles však udržuje Google stále v pozoru. Ačkoliv analytici tvrdí, že uživatelé jsou s Googlem dlouhodobě spokojeni, Bing by jednou mohl přijít s něčím novým, co některé uživatele přiměje změnit jejich preference. Zatím však může Google zůstat klidný. Největší podílová rošáda totiž probíhá hlavně na úrovni Bing - Yahoo.