Skenování emailů řada mezinárodních organizací dlouhodobě kritizuje s tím, že narušuje soukromí uživatelů. Konkurenční Microsoft ve své kampani zaměřené proti Googlu s názvem „Don't Get Scroogled by Gmail“ tvrdí, že jeho webmail Outlook.com je v tomto směru lepší než Gmail, jelikož neskenuje jednotlivé emaily pro klíčová slova tak, aby je následně využíval k cílené reklamě.
V případu, který je nyní u soudu v Kalifornii, soudkyně Lucy Kohová uvedla, že podmínky užívání Googlu uživatele výslovně neupozorňují na to, že „Google monitoruje jejich emaily pro účely vytváření uživatelských profilů nebo poskytování cílené reklamy.“ Nynější rozhodnutí Googlu změnit podmínky užívání své služby tak může být důsledkem právě tohoto verdiktu.
Skupina uživatelů u okresního soudu v Kalifornii podala před časem na Googlu žalobu, podle které americká společnost porušuje skenováním zpráv na Gmailu státní i federální zákony. Google kontroval, že koncoví uživatelé Gmailu i Google Apps výslovně s tímto jeho jednáním souhlasili, když přistoupili na podmínky užívání služby z let 2008 a 2013.
Nové podmínky užívání Googlu, které platí od tohoto pondělí, obsahují ustanovení, podle kterého „automatické systémy Googlu analyzují obsah (včetně elektronických zpráv) tak, aby uživatelům nabídly při hledání relevantní produkty, personifikované vyhledávání a lepší detekci spamu a malwaru, přičemž tato analýza probíhá, když je uživatelský obsah odesílán, přijímán a ukládán na naše servery.“
Google již doplňoval své podmínky užívání v minulosti – naposledy v listopadu minulého roku. Ve veřejném prohlášení americký gigant nyní uvedl, že chce, aby jeho politika byla pro všechny uživatele co nejtransparentnější. „Díky těmto změnám lidé budou mít o naší politice jasněji, než kdy předtím,“ dodali představitelé Googlu na oficiálním blogu.