Nový patent může vyhledávači umožnit cílení reklam při telefonování na základě zvuků na pozadí, jeho dosah je mnohem větší. Tento týden získal Google patent na reklamu založenou na „podmínkách okolního prostředí“, jak je technologie označena v patentové přihlášce. Reklamu může cílit s pomocí čidla, které snímá teplotu, vlhkost, zvuk, světlo nebo složení vzduchu v okolí zařízení.
Díky tomu by například při zachycení zvuků moře mohl nabídnout reklamu na plážové osušky nebo nedaleký plážový bar. Reklamu může nabídnout pomocí textu, obrázku nebo videa odeslaného do mobilního přístroje uživatele. Google má v plánu použít klíčová slova na základě podmínek panujících aktuálně v okolí uživatele.
Patent je určen pro osobní počítače, digitální reklamní plochy, digitální samoobslužné terminály, prodejní automaty a mobilní telefony. Mohlo by to tedy opravdu znamenat, že Google plánuje mimo jiné naslouchat zvukům na pozadí telefonního rozhovoru a cílit reklamu podle něj. Systém bude pravděpodobně muset spolupracovat se zařízením na zjišťování polohy, aby ho „nezmátly“ zvuky například v kině, muzeu nebo vzdělávacím zařízení.
„Opravdu to tak vypadá, že by to takto mohlo fungovat,“ konstatovala Peggy Salzová, vrchní analytička společnosti MobileGroove, která se specializuje na mobilní vyhledávání a reklamu. „To by ale mohl i Shazam,“ dodala, když poukázala na aplikaci, která naslouchá právě přehrávané hudbě a vyhledává v databázi odpovídající píseň. Podle Salzové jsou s touto nově patentovanou technologií spojeny jisté problémy s ochranou osobních údajů. „Nedokázala bych si představit, že by si Google dovolil tuto funkci aktivovat bez vědomí uživatele.“
Google nebyl k otázkám na nový patent příliš sdílný. Jeho mluvčí Mark Jansen prohlásil, že společnost nemíní spekulovat o možném využití těchto nově získaných patentů. „Patentujeme si spoustu různých nápadů, které se vylíhnou v hlavách našich zaměstnanců,“ vysvětlil a zdůraznil, že některé myšlenky skončí právě jen u patentu. „Nové produkty nelze jednoduše odhadovat podle patentů, které získáváme,“ vysvětlil Jansen.
Google ale v patentu na otázky ochrany soukromí myslí, protože počítá s možností omezení této funkce nebo i jejího vypnutí.
Salzová prohlásila, že nový patent je zajímavý i z technického hlediska. Pokud se Google zajímá o technologii, která nabízí reklamy na základě okolních zvuků, světla, teploty nebo složení vzduchu, znamená to podle ní, že Google to myslí s multinodálním vyhledáváním vážně. Tato metoda se využívá k co nejpřesnějšímu cílení výsledků. Nehledá jen podle zadaného textu, ale třeba i podle obrázků nebo zvuků. Tyto vyhledávací algoritmy vyvíjí hned několik společností. Opravdu zajímavé to ale začne být, pokud se o to začnou zajímat velké firmy,“ řekla Salzová. Připomněla, že možnost vyhledávání podle zvuku již existuje několik let, ale že se začala více šířit ve chvíli, kdy přišel Apple se svou virtuální asistentkou Siri.