Google riskuje, že kvůli expanzi opustí své kořeny

20. 1. 2010

Sdílet

Google do nového roku vstoupil stejně, jako ukončil ten minulý. Veškeré své úsilí soustředí do snahy rozšířit oblast svého podnikání, což má snížit jeho závislost na trhu s vyhledávači.

To mu však podle analytiků paradoxně může uškodit. Společnost v poslední době přišla s velkým množstvím nových projektů. Za všechny jmenujme například webově orientovaný operační systém Chrome, komunikační platformu Google Wave či v tomto měsíci představený mobilní telefon Nexus One. Jak vidno, „cíl“ opustit své kořeny tedy zatím plní na jedničku.

Analytici se vesměs shodují, že Google musí hledat nové trhy, aby udržel své tempo růstu. Zároveň s tím však dodávají, že jde o poměrně riskantní záležitost. „Například telefon je skvělý tah,“ myslí si Rob Enderle, hlavní analytik Enderle Group. Google tomuto projektu podle něj skutečně věřil a nebál se to zkusit. Upozorňuje však, že to s sebou nese i různá úskalí. Konkrétně v případě Googlu prý hrozí, že společnost ztratí své zaměření. „Existuje zde potencionální riziko, že Google ztratí nejen směr, ale úplně všechno“ varuje Enderle.

V praxi se toto riziko ukázalo právě po nedávném uvedení smartphonu Nexus One, kdy nahněvaní uživatelé doslova zaplavili fóra svými stížnostmi na matoucí nastavení podpory. „Zákaznická podpora představuje pro společnost o velikosti Googlu mnoho vynaložených prostředků. Uvnitř Googlu navíc hardwarová podpora nikdy skutečně neexistovala,“ říká Ken Dulaney, analytik společnosti Gartner. Vše špatné však přeci jen může být k něčemu dobré. Google se ze svých současných problémů může poučit a získat tak další cenné zkušenosti.

Před téměř jedenácti lety přitom Google začínal s jediným cílem - ukousnout si pro svoji vyhledávací technologii nějaký ten kousek z podílu na trhu. To se mu nakonec skutečně podařilo a nyní vlastní přibližně 64 % z celého trhu.

bitcoin školení listopad 24

Ve druhé polovině minulé dekády však Google poprvé přišel s myšlenkou rozšířit své portfolio o nové produkty. Svůj vyhledávač nejprve doplnil o nástroje Google Maps a Google Earth. Poté přišla hostovaná služba Google Apps a také operační systém Android určený pro mobilní systémy. Třešničkou na dortu pak měl být v loňském roce uvolněný webový prohlížeč Chrome.

„Vlivem těchto nových faktorů již o sobě Google nesmýšlí jako o vyhledávači. To navzdory tomu, že právě v této oblasti zaznamenal největší úspěch“ říká Enderle. S tím, jak Google rozšiřuje oblast svého zaměření, se objevila nová šance pro útok Microsoftu a záleží jen na něm, zdali ji využije.