Google měl a stále má s vydavateli v řadě evropských zemí nepříliš dobré vztahy kvůli tomu, že používá úryvky z jejich textů pro indexování ve svém vyhledávači. Americký gigant se proto rozhodl spustit nový projekt, pomocí něhož by chtěl své vztahy s vydavateli alespoň trochu narovnat.
Google jej představil jen několik týdnů poté, co jej Evropská komise obvinila ze zneužívání dominantního postavení v oblasti poskytování internetových vyhledávacích služeb a zahájila též šetření týkající se mobilního operačního systému Android.
Zmíněných 150 milionů eur bude podle Carla D´Asara Bionda z Googlu použito na granty pro projekty, jež se budou zasazovat o „nový způsob myšlení v digitální novinařině“. Jak dodal Biondo, peníze jsou určeny pro ty vydavatele, kteří chtějí více experimentovat se svými digitálními projekty, ale nemohou si vždy dovolit podstupovat finanční riziko. O grant přitom může požádat kdokoli z Evropy.
Google již vytvořil podobný fond s 60 miliony eury v roce 2013 jako součást dohody s francouzskými vydavateli, kteří si kvůli indexování náhledů svých článků stěžovali na ušlý zisk. A stejně si na praktiky Googlu v uplynulých letech stěžovali vydavatelé v Belgii, Německu a Španělsku.
Například ve Španělsku byl v minulém roce ukončen provoz služby Google News, jelikož vstoupil v platnost nový zákon, který vydavatelům umožňuje vybírat od agregátorů zpravodajství typu Google News poplatky za to, že dávají malé ukázky z jejich článků.
Vznik fondu, do nějž Google vloží výše zmíněnou sumu , je součástí širší dohody mezi Googlem a osmi největšími evropskými vydavatelskými domy zabývajícími se zpravodajstvím.
Dohodu s Googlem podpořili například britští vydavatelé Financial Times a Guardianu, němečtí vydavatelé Die Zeit a Frankfurter Allgemeine Zeitung a francouzský vydavatel Les Echos. Naopak k projektu se nepřipojil německý Axel Springer, ani společnost News Corp, pod kterou spadá několik britských deníků včetně The Sun a The Times. Jak dodal Biondo, projekt je však i nadále otevřen pro jakékoliv další účastníky.
Kromě toho, že rozdá 150 milionů eur, Google také najme v Paříži, Hamburgu, Londýně nové pracovníky, kteří budou pomáhat zaměstnancům velkých newsroomů zmíněných vydavatelství ve zlepšování jejich znalostí v oblastech reklamy, videa či aplikací.