John Krafcik, generální ředitel projektu samoříditelného auta oznámil v nedávném příspěvku, že snaha společnosti vybudovat a otestovat auto bez řidiče se z výzkumného projektu proměňuje v obchodní počin.
„Od roku 2009 strávily naše prototypy na silnicích ekvivalent 300 let běžné doby řízení a průmysl jsme přesvědčili o tom, že autonomní automobily nejsou sci-fi a po celém světě se nyní města připravují na svět samoříditelné budoucnosti,“ píše Krafcik v příspěvku na blogu. „Dnes děláme další velký krok a zakládáme Waymo, nový podnik Alphabetu.“
Waymo, které dle Krafcika znamená „new way forward in mobility“, tedy nová cestu kupředu v přepravě, bude další společnosti pod hlavičkou Alphabetu spolu s podniky Google, Nest Labs, GoogleX a Google Fiber.
„Jsme společnost zaměřená na samoříditelné technologie, klademe si za cíl, aby bylo pro lidi a věci bezpečné a snadné se pohybovat a přepravovat,“ píše dále Krafcik. „Věříme, že tato technologie započne proměnu deseti biliard mil, které každý rok ujedou motorová vozidla, a učiní z nich bezpečnější, účinnější a dostupnější formu přepravy.“
Google byl skutečně jedním z klíčových hráčů, který pomohl technologii autonomních vozů bez řidiče proměnit v alespoň částečnou realitu. Během testování svých vozů na městských silnicích i dálnicích zaznamenala firma miliony ujetých kilometrů.
Waymo začne pracovat nejen na technologii osobních automobilů bez řidiče, ale také na jiných typech vozů, jako jsou autobusy nebo náklaďáky.
„Z dlouhodobé perspektivy si zatím ani nedovedeme představit, jak moc mohou být samoříditelné technologie užitečné a jaké vytvoří nové typy produktů, pracovních míst a služeb,“ pokračuje Krafcik.
Posun z vědeckého výzkumu k obchodnímu řešení signalizuje překročení klíčového stádia vývoje technologie.
„Je to velká věc, když je výzkum tak daleko, aby mohla brzy započít výroba,“ souhlasí Patrick Moorhead, analytik v Moor Insights & Strategy. „Jsme pravděpodobně tři roky od toho mít auto se samoříditelnými prvky Googlu.“
Ezra Gottheil, analytik v Technology Business Research, vidí v založení nové obchodní firmy spíše „formální uznání“ než nějaký větší vývojový skok.
„Alphabet stále bude pokračovat ve výzkumu, ale už budou existovat obchodní plány, cíle, rozpočet apod., postavené na principu výdělečné společnosti,“ říká. „Jde o změnu z téměř čistého výzkumu na téměř čisté podnikání.“ Bude však podle něj ještě minimálně pět let trvat, než si kdokoli pořídí automobil s technologiemi Alphabetu.
Google, případně Alphabet, se pravděpodobně navíc nepustí do výroby vlastních automobilů. Je pravděpodobnější, že dceřiné Waymo uzavře partnerské smlouvy s tradičními automobilkami.
Přestože jde o důležité oznámení, podle Moorheada je Alphabet stále v pozadí konkurentů typu BMW nebo Tesly.