Google spustil válku vyhledávačů o zachování soukromí

2. 8. 2007

Sdílet

Po nátlaku médií i vládních organizací se Google rozhodl udělat ústupek, týkající se doby uchovávání cookies v počítačích svých uživatelů. Doba, kdy vyprší platnost uchovávaných cookies se zkrátila na 2 roky.

Po nátlaku médií i vládních organizací se Google rozhodl udělat ústupek, týkající se doby uchovávání cookies v počítačích svých uživatelů. Doba, kdy vyprší platnost uchovávaných cookies se zkrátila na 2 roky.

V praxi to znamená, že pokud uživatel již nebude používat vyhledávání přes Google, tak se z jeho počítače po dvou letech cookies vymažou. Evropský poradce společnosti Google pro ochranu soukromí a osobních dat Peter Fleischer podotýká, že jeho společnost používá cookies pro uchování informací, které později využívá ke zprostředkování pohodlnější práce uživatelů. Jde například informace o upřednostňovaném jazyce nebo filtrování pornografie.

bitcoin školení listopad 24

Ředitel organizace EPIC (Electronic Privacy Information Center) Marc Rotenberg však oponuje s tím, že uživatelé ve skutečnosti vědí jen velmi málo o tom, jakým způsobem o nich Google sbírá informace, jak je uchovává a používá. Podle něj by Google měl nejen zprostředkovat osvětovou kampaň, ale rovněž dále drasticky snížit platnost cookies, ze dvou let na dva dny. Nakonec jen dodejme, že platnost současných cookies vyprší až v roce 2038 – otázkou je, jestli tak dlouho vydrží i nějaký, současně používaný hardware...

Ačkoli tedy tento krok Google v praxi příliš neřeší, zdá se, že spustil jakousi soutěž o to, kdo ve směru ochrany soukromí svých uživatelů podnikne nejvíce. Dále totiž řekl, že bude uchovávat údaje o uživatelích (např. IP) jen 18 měsíců, poté se smažou dvě poslední číslice uchovávané IP adresy (stále tedy bude možné zpětně určit geografickou lokaci). Microsoft nato ohlásil, že také po 18 měsících data smaže, ovšem půjde o celou IP, nikoli jen dvě poslení číslice. Yahoo zase trumflo Microsoft, když zkrátilo dobu uchovávání na pouhých 13 měsíců.

Úplně nahoře však skončil vyhledávač Ask.Com, který uživatelům pomocí služby AskEraser dá možnost zabránit uchovávání jakýchkoli osobních dat. Na vyhledávacích stránkách navíc bude údajně přesně indikováno, zda jsou nějaké informace uchovávány. Uživatelé by tam měli vždy vědět, na čem jsou.

 

Autor článku