New York Times uvedly, že Google již najal místního lobbistu Davida Goldwatera, aby nevadské zákonodárce přesvědčil k návrhu dvou zákonů o silničním provozu. Jeden z nich by umožnil licencování a testovací provoz autonomních vozidel.
Google připustil, že lobistu najal, nicméně konkrétní podrobnosti odmítl potvrdit. Firma uvedla, že autonomní automobily se nacházejí stále ve „velmi testovací" fázi. Dosud se zkoušely především v Kalifornii, v ostrém provozu vždy však s řidičem neustále připraveným převzít opět kontrolu nad vozidlem.
Nově by se ovšem podle NYT mohly začít objevovat i opravdu plně samočinné dodávky a taxíky (a odtud by např. mohla vzejít lobby bojující např. proti zákonu). Oproti lidských řidičům by měly být bezpečnější a navíc úspornější, tj. umožňovat optimalizaci spotřeby paliva. Energetická úspornost je samozřejmě argument, na který by se dnes mohlo slyšet.
Automatické vozidlo by mohlo nejen dopravit domů člověka, který je unavený, ospalý nebo si dal pár skleniček. Ještě zajímavější je aplikace, kdy by samo jezdilo vyřizovat nákupy nebo vozilo děti do a ze školy. V případě problémů s parkováním by člověk prostě vystoupil a nechal auto, ať si místo najde samo. Kdyby se nějak ztratil, třeba by prostě auto na dálku vyzval, ať si ho pomocí geolokace najde a přijede si pro něj.
Kritici tvrdí, že úspory paliva by ale nemusely být velké a mohlo by to fungovat i naopak. Co kdyby auto místo na parkování nenašlo a kroužilo si po ulicích celou noc? A nezvýšilo by se takto používání automobilů a tím i spotřeba? Naopak co se bezpečnosti týče, zde by výhody převládaly, alespoň to tvrdí např. Sebastian Thrun ze Stanfordovy univerzity, který zvítězil v soutěži robotických automobilů organizovaných americkou agenturou DARPA.
The Register v této souvislosti poznamenává, že v Nevadě, ráji hazardu, je legální celá řada věcí, které jsou ve zbytku USA nezákonné. Tento stát by proto mohl vhodně sloužit jako pokusný balónek.
Zajímavý je ještě jeden aspekt věci, proč se Google o tohle vůbec snaží – tedy kromě toho, že firma podporuje celou řadu dalších high-tech projektů. Pokud ale zůstaneme u ekonomického využití, jednou z možností je logické provázání autonomních automobilů s navigačními službami a Google Maps. Google by pak např. sbíral informace o pohybu automobilů a na tomto základě mohl nabídnout ještě cílenější reklamu, nebo by se Google Maps licencovaly výrobcům vozidel. Autonomní automobily by mohly automaticky provádět mapování ve stylu Street View, čímž by Google ušetřil náklady, to všechno jsou však pouze spekulace.
Bylo by, alespoň dle The Registeru, příjemné se autonomních aut rychle dočkat, ne každý je dost bohatý, aby si platil vlastního řidiče. Těžko ovšem říct, jak blízko praktického nasazení tato technologie je a zda jsou překážky spíše technické nebo legislativní. Dojde snad k nějakým „mezistupňům", třeba povolení těchto automobilů nejprve pouze pro pohyb tam, kde existuje výrazné rychlostní omezení?
Zdroj: The Register a další