Google umožní end-to-end šifrování e-mailů. Blíží se konec cílené reklamy?

20. 6. 2014

Sdílet

 Autor:
Získávání a následné využívání uživatelských dat k cílené reklamě je pro Google hlavním zdrojem příjmů. Co však bude společnost dělat v případě, že o tato data přijde?
 
Google uvolnil ranou verzi nového nástroje pro plnohodnotné end-to-end šifrování e-mailů. Jde o vysoce účinnou metodu, která poštu zakóduje ještě předtím, než odejde z prohlížeče, a ponechá ji v tomto stavu, dokud zprávu nedešifruje její příjemce.
 
Technologie umožňuje používat k zabezpečení e-mailové komunikace soukromý klíč, ke kterému má přístup pouze jeden konkrétní uživatel. Ani provozovatel e-mailové služby, v tomto případě Google, si tedy nemůže přečíst obsah cizí zprávy.
 
Google tímto krokem jistě potěšil uživatele požadující pro své informace vyšší úroveň zabezpečení. Na druhou stranu však Googlu vážně hrozí, že přijde o významný zdroj svých příjmů, protože se při cílení internetové reklamy bude muset obejít bez dat, která dosud získával skenováním e-mailové komunikace svých uživatelů. Podobně sbírá data i Yahoo, zatímco Microsoft takové jednání popírá.
 
Nástroj je tak podle názoru některých expertů v přímém rozporu s obchodním modelem Googlu. Společnost sama ovšem předpokládá, že o novou funkcionalitu bude mít zájem jen malá skupina uživatelů, která navíc nástroj bude využívat jen pro vysoce citlivou komunikaci. 
 
V Gmailu bude nástroj možné používat v rámci současného uživatelského rozhraní. Google připravuje také verzi v podobě samostatné aplikace, která bude volně ke stáhnutí z obchodu Chrome Web Store. 
 
Šifrování komunikace metodou end-to-end již přidělá vrásky na čele i vládním organizacím, kteří nově budou pro získání obsahu cizích e-mailů muset cílit přímo na koncového uživatele. Poskytovatel služby, na kterého se obracely doposud, totiž nebude mít přístup k soukromému klíči. Na druhou stranu se tím Googlu možná uleví, protože již nebude muset vyřizovat četné žádosti o poskytnutí uživatelských dat.
 
Jak se zdá, pro Google má tedy zavedení nového funkce své plusy i minusy. Pokud funkci přijme za svou velké procento uživatelů, pak bude převažovat spíše negativní stránka, protože Google přijde o jednu z možností, jak svou službu zpeněžit. Cílené reklamy pravděpodobně už nebudou tak cílené jako dnes, což ve výsledku způsobí i pokles příjmů.
 
Google by nakonec musel upravit svůj obchodní model. Mohlo by se například stát, že zpoplatní funkce a nástroje, které dosud poskytoval zdarma. Jednou z možností by bylo zpoplatnit právě end-to-end šifrování.  

Než se však nový nástroj dostane do oběhu, bude to ještě nějakou dobu trvat. V současné době existuje pouze v podobě zdrojového kódu a Google zatím nezveřejnil další harmonogram vývoje celé služby.