Google zaznamenává polohu uživatelů i tehdy, kdy ti to nepovolí. Tvrdí to zpráva z agentury AP. Kauza se může týkat až dvou miliard Android a Apple zařízení, využívajících Google kvůli mapám či vyhledávání. Studie, ověřená pracovníky z Princetonské Univerzity, už stihla pobouřit americké zákonodárce. Google na ni reagoval sdělením, že uživatelům poskytuje jasný popis svých nástrojů i návod, jak je vypnout.
Dle studie Google uchovává například screenshot vaší polohy při otevření aplikace Mapy, data o poloze z aplikací mapujících počasí, ale i z vyhledávání, která s polohou nemají nic společného. Jak univerzitní výzkumníci demonstrovali, systém kompletně mapoval pohyb jednoho z nich, přestože měl historii polohy vypnutou, zaznamenal dokonce adresu jeho bydliště.
Pro zamezení ukládání této historie tak uživatelé musejí v rámci svého Google účtu kromě Historie polohy vypnout ještě jedno nastavení nazvané Aktivita na webu a v aplikacích, které je defaultně zapnuté, ale o datech polohy se nezmiňuje.
Vypnutí nastavení zamezí Googlu skladování informací generovaných prostřednictvím vyhledávání a dalších aktivit.
„Člověk by si myslel, že když Googlu sdělíte, že nechcete, aby sledoval vaši polohu, vypnutím možnosti Historie polohy, tak že to bude stačit,“ uvádí jeden ze zaměstnanců Princetonské Univerzity Graham Cluley. „Přijde mi dost záludné, že Google ta data uchovává, jestliže nevypnete dvě různá nastavení.“
Kauza mezitím začala rezonovat i v americkém Senátu, když jeden ze senátorů, Mark Warner, obvinil technologické společnosti z „korporátních praktik, které se naprosto vzdalují od odůvodnělých očekávání jejich uživatelů“.
Nejde o první podobný případ. V červnu norské sdružení na ochranu spotřebitelů zveřejnilo zprávu dokazující, že nastavení týkající se ochrany soukromí uživatelů jsou většinou skrytá či špatně srozumitelná.
Není přitom pochyb o tom, jaký mají data o poloze marketingový potenciál. Dle nedávného výzkumu společnosti BIA/Kelsey jsou americké společnosti do cílené reklamy pro mobilní zařízení připraveny investovat v letošním roce bezmála 21 miliard dolarů. A Google od roku 2014 umožňuje inzerentům sledovat efektivitu online kampaní pomocí nástroje spoléhajícího právě na historii polohy.