Google má v plánu zvýšit ceny předplatného G Suite. Vůbec poprvé od chvíle, co balíček nástrojů pro spolupráci spustil. Dle vyjádření firmy navýšení ceny odráží sérii novinek, které do G Suite v nedávné době implementovala.
Cena edice G Suite Basic se tak ke 2. dubnu zvýší z 5 dolarů měsíčně na 6 dolarů, G Suite Business z 10 na 12 dolarů. Cena edice Enterprise zůstane neměnná, tedy 25 dolarů za měsíc.
G Suite byla původně postavena na klíčových aplikacích jako jsou Google Dokumenty, Kalendář a Drive, Google však do ní později přidal řadu dalších nástrojů, včetně Hangouts Meet pro videokonference, Hangouts Chat pro rozesílání zpráv v rámci týmu či v rámci obou firemních edic také Cloud Search.
„G Suite se v uplynulých letech rozrůstala za účelem rozšíření nabídky nástrojů, funkcí a hodnot, které firmám pomáhají měnit způsob jejich práce. Jediné, co se za ty roky neměnilo, byla její cena,“ říká David Thacker, viceprezident produktového managementu G Suite.
Mezi nejčerstvější novinky G Suite patří Smart Compse for Gmail pro rychlejší psaní e-mailů, či vylepšené bezpečnostní a analytické prvky pro firemní IT administrátory.
„Za poslední dva roky se G Suite významně rozrostla, to je fakt, takže odůvodnění Googlu, že zdražení odráží tento růst, mi přijde férové,“ komentuje Raúl Castañón-Martínez z analytické společnosti 451 Research.
A s růstem samotného balíčku roste také počet jeho uživatelů. Firem, které jej využívají, Google loni evidoval 4 miliony, přičemž v roce 2017 to byly miliony 3 a v roce 2015 jen 2. Z trhu kancelářských balíčků, jehož hodnota byla v roce 2016 vyčíslena na 17,1 miliard dolarů, tak G Suite ukrajuje necelých 10 %, zbývající většina patří produktu Office 365 od Microsoftu.
Nabídka Microsoftu je však cenově komplexnější. Základní varianta Office 365 pro malé firmy, tzv. Business Essentials, vyjde na 5 dolarů měsíčně, vyšší verze Business na 8,25 dolarů, Business Premium na 12,5 dolarů a velké korporace platí v rozmezí od 8 do 35 dolarů za uživatele.
Současný nárůst cen G Suite tak produkt přibližuje konkurenci, byť srovnávat oba balíčky není úplně vhodné. Ovšem podle Castañón-Martíneze může zvýšení cen G Suite prospět.
„Cenově G Suite vychází stále levněji a může tak být vnímána jako horší alternativa, přitom je ale v mnoha ohledech výkonnější než Office. Sice není tolik rozšířená, zdražení ale odráží i to, jak se Google rozvíjí coby vývojář softwaru určeného pro byznys.“