Ať už na internetu hledáte cokoliv, chcete to najít hlavně rychle a i třívteřinové čekání se jeví jako nežádoucí. Přitom na mobilních zařízeních nejde o nic výjimečného. Google se to ale rozhodl změnit a čekací dobu co možná nejvíc zkrátit.
Vyhledávací gigant odteď bude uživatele informovat o tom, zda jsou vyhledané stránky optimalizované k rychlému chodu na chytrých telefonech a tabletech.
„Přístup k informacím je základ naší mise,“ uvádí David Besbris, víceprezident vyhledávacích technologií Googlu. „Bohužel, mobilní web v současnosti nesplňuje očekávání, která lidé mají, zvlášť pokud jde o rychlost. Dle našich dat lidé opouštějí webové stránky už po třech sekundách, jestliže se jejich obsah nenačítá dost rychle, což je problém nejen pro uživatele snažící se dostat ke kýženému obsahu, ale zároveň pro jeho zveřejňovatele, kteří mají zájem na tom, aby si lidé obsah, jenž pro ně vytvořili, užili.“
Aby se s tímto problémem Google zdárně popasoval, spojil se loni v říjnu s kolegy z oboru, a společně spustili tzv. Accelerated Mobile Pages Project (AMP), opensourceovou iniciativu za zrychlení mobilního internetu. Součástí projektu je právě upozorňování uživatelů na optimalizované stránky.
„Během pouhých čtyř měsíců jsme s AMP ve spolupráci se stovkami tvůrců webového obsahu, množstvím technologických firem a marketérů ohromně pokročili,“ pokračuje Besbris. „Odteď bude snadné najít AMP stránky, díky čemuž se ke svému obsahu dostanete rychlostí světla.“
V praxi bude novinka fungovat tak, že weby využívající AMP se vám po vyhledání na stránce s výsledky zobrazí přednostně. A podle Google budou takové stránky v průměru čtyřikrát rychlejší a datově až desetkrát méně náročnější než srovnatelné stránky bez AMP.
„Když jsou uživatelé připojeni přes mobilní zařízení, obvykle něco hledají ve spěchu – místo, kde se najíst, cestu, hodnocení anebo nějaké zboží. A lidé nesnáší čekání. Když surfují po netu, chtějí okamžitou odezvu a jestliže je pomalá, zamíří jinam,“ říká webový analytik Zeus Kerravala, podle kterého bude novinka Googlu pro uživatele nesmírným přínosem.
Pro firmy však může znamenat problém. Pakliže totiž nebudou jejich webové stránky optimalizovány pro mobilní zařízení, může se snadno stát, že je bude Google ve svých výsledcích vyhledávání přehlížet.
„Mobilní web se tak pro firmy stane novým bojištěm. Neoptimalizované stránky budou čím dál tím míň navštěvované až nakonec lidi přestanou úplně zajímat.“
V nejbližší době se tak dá očekávat, že firmy se do optimalizace budou muset chtě nechtě postupně pustit.
Ve finále se tak jedná o výhru pro všechny – uživatele, firmy i samotný Google. Ten bude díky rychlejším výsledkům o krok napřed před konkurencí a zároveň bude schopen vyššího počtu vyhledávání, což by v důsledku mělo vést k jeho vyšší vytíženosti a tedy i vyšším příjmům.