Otevřený svět, různé frakce a zájmové skupiny, bitky v reálném čase, zajímavý vývoj postavy a spousta dovedností nejen bojových – to jsou některé důvody úspěchu výše zmíněných her. Gothic 3 byl proto velice očekávaným titulem a už předem vyzyvatelem geniálního TES IV: Oblivion o post nejlepšího RPG roku 2007.
I když děj třetího dílu nepřímo na předchozí události navazuje, nebudou ani hráči série doposud neznalí ztraceni; jde totiž o pokračování nepřímé. Hlavní hrdina a jeho přátelé připlouvají po minulých dobrodružství k domovským břehům Myrtany, hlavního kontinentu celé říše. „Home, sweet home“, chtělo by se říci... ovšem není tomu tak. Myrtana úpí pod nadvládou orků, kteří většinu území – kromě severského domova Nordmarů a pouštní země obývané Hashishiny – momentálně ovládají.
V království rozvráceném válkou však stále existují ostrůvky svobody, místa rebelského odporu proti dobyvatelům. Na první pohled se zdá, že hlavní hrdina musí být tím dobrodějem, který povstalcům pomůže a Myrtanu osbovodí... jenže nebyl by to Gothic, aby vám nenabídl možnost volby. Nemusíte se přidat „k té správné“ straně, ale můžete chaotickou situaci využít ke svému prospěchu nebo se dokonce dát do služeb orků. Orkové zde totiž nejsou nemyslící bestie vraždící vše živé – jde sice o výbojné a drsné, ale relativně civilizované kmeny, kteří vyznávají kromě jiného i bojovnickou čest.
Což není jen taková omáčka kolem, ale má to přímý vliv i na vaše možnosti. Tak třeba chcete osvobodit lidského otroka, který dře na farmě ovládané orky. Můžete samozřejmě zkusit jeho věznitele porubat, ale mají přesilu... tak co třeba pokecat s jejich vůdcem a vyzvat ho na souboj? Pokud ho porazíte, otroka vyhrajete. V soubojích proti lidem či orkům navíc můžete zvolit, zda poraženého nepřítele necháte po nějaké době zase vstát nebo ho dorazíte; je přitom jasné, jaký dopad tato volba bude mít na vaše vztahy s danou frakcí.
Volnost, volnost, volnost – to je hlavní zaklínadlo téhle hry. Každý se asi pustí do plnění úkoly a bude postupně šplhat po žebříčku důležitosti u rebelů či orků, ale můžete se jen tak flákat krajinou, lovit zvěř na maso a kůži, sbírat byliny, řezat bandity... Postupem času si samozřejmě vylepšujete své dovednosti, které kromě rozličných bojových stylů a technik se můžete také vyrábět různé předměty, míchat magické lektvary...
Pocit skutečného života ve fantastickém světě ještě umocňuje chování jeho obyvatel. Většina z nich má svůj denní rytmus – ráno vstane a došourá se třeba do svého obchůdku, přes den stojí za pultem a příležitostně něco sní, večer zajde do hospody... Bohužel jsou ale i výjimky; některé postavy jsou prostě „zaseknuté“ na nějakém místě, a AI neoslní ani v případě postav, které vás občas někam doprovázejí – jejich výběr trasy bývá minimálně zvláštní. Dost podivný je i neskutečně malý počet ženských postav, a děti snad v celé hře nejsou vůbec. Na druhou stranu pokud se přes tyto neduhy přenesete, čeká vás opravdu strhující dobrodružství.
Samozřejmě vás čeká nejen spousta rozhovorů a prozkoumávání krajiny, ale také bojů. Bitky jsou vyřešeny v reálném čase, přičemž uplatníte levé i pravé tlačítko myši a navíc můžete kombinovat i různě silné údery. Boje jsou tak dost akční, ale někdy jejich výsledek zcela neodpovídá kvalitě hlavní postavy a soupeře...
Technické zpracování je hodně povedené, i když zároveň je nutno dodat, že hra je dost náročná na hardware – potřebujete ještě silnější mašinu než třeba v případě konkurenčního Oblivionu. Potěší ale hlavně uvěřitelný design světa, propracované modely postav a pěkné textury. Zamrzí různé drobné chybky ve hře, ale naštěstí nejsou až tak zásadní, aby vás měly odradit od hry. Takže vzhůru do Myrtany.
Hodnocení: 8,5
Výrobce: Piranha Bytes
Vydavatel: JoWood
Distributor pro ČR: SeVeN M
Lokalizace: Titulky
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ne