Dnes již legendární RPG Gothic od německého vývojářského týmu Piranha Bytes se v závěru předminulého roku zapsalo do srdcí fanoušků fantasy a vysloužilo si od kritiků hvězdná hodnocení. Není tedy divu, že spousta hráčů nemohla dospat dne, kdy se na pultech obchodů objevila anglická verze očekávaného druhého dílu, i když znovu s několikaměsíčním zpožděním za původní německou. Ne nadarmo se však říká, že trpělivost přináší růže.
A vskutku – kdo si počkal, ten se, stejně jako my v redakci, dočkal hry nezapomenutelných kvalit, jež mohou bídní smrtelníci okusit pouze několikrát do roka. Gothic II je bezpochyby důstojným nástupcem slavného předchůdce, přesto byste si měli předem velmi dobře rozmyslet, zdali se do jeho tajů ponoříte a necháte se unášet na vlnách fantastického dobrodružství. Ptáte se proč? Z cesty, na kterou se po nainstalování hry vydáte, totiž není návratu. Jen těm, kteří sáhnou až na dno svých možností a dospějí ke zdárnému konci, je milosrdně dána možnost volby. Myslíte, že se nakonec vrátíte k obyčejnému životu na zemi, nebo raději okusíte další reinkarnaci?
Políčeno na hráče
Gothic II přímo navazuje na předešlé události, a nutno podotknout, že přechod mezi prvním a druhým dílem autoři vyřešili doslova šalamounsky. Starý známý hlavní hrdina na konci původního dobrodružství skončil po zničení Sleepera pod hromadou kamení a od posledního tance se smrtí ho zachránil tajemný mág Xardas. Při náročné teleportaci ovšem přišel téměř o všechno, co se doposud naučil, a tak musí začít znovu od píky. Po tom všem by se nejraději usadil někde na farmě a vychutnával si klidný život, dokud by sám neposloužil jako hnojivo na vlastním kukuřičném poli, ale drobní zemědělci neměli v té době zrovna na růžích ustláno. Co naplat, hrdina se musí znovu vydat do boje proti zlu, které zaseklo své drápy hluboko do osudů všech obyvatel bývalé vězeňské kolonie i kdysi hrdého města Khorinis a jeho okolí.
Nesnesitelný skřek umírajícího Sleepera přilákal další vlnu temných sil a armády orků, posilněné nejrůznějšími krvelačnými bestiemi, se vydaly pomstít smrt svého prohnilého bratra. Dokonce se objevili i draci – bytosti doposud známé pouze ze strašidelných příběhů, často vyprávěných zlobivým dětem. Tiše čekali na okamžik, kdy se šíleným jekem proletí krajinou a budou neohroženě rozsévat zkázu. Jejich chvíle přišla, lidé pomalu přestávali věřit a hnáni strachem i zlobou bojovali mezi sebou, a sami tak činili ztráty ve vlastních řadách. Čekali na pomoc od Boha... a Innos je vyslyšel.
První krůčky
Na začátku hry vám střípky příběhu nepřijdou zrovna zajímavé (spíše naopak), ale zdání klame. Jak budete hlouběji pronikat do světa Gothic II, zjistíte, že nic není tak jasné, jak zpočátku vypadalo. Vaše první kroky povedou do Lobartovy farmy, kde se můžete (ale nemusíte) přidat k rolníkům, a vyšlapat si tak cestičku do blízkého Khorinisu. Jakmile se však ocitnete za městskou branou, překvapí vás nepřátelské chování místních obyvatel ke všem cizincům. Nebezpečí války visící ve vzduchu dokáže udělat z lidí zvířata, a tak si budete muset získat jejich důvěru – alespoň my jsme tak učinili, možných postupů je ovšem mnohem více. Zde ostatně poprvé ve velké míře narazíte na detailní interakci s NPC postavami (časem potkáte i některé z původního Gothicu). Zjistíte také, že kvalitní zpracování hry, jehož jste mohli být svědky již v případě prvního dílu, je v aktuálním pokračování dovedeno téměř k dokonalosti a působí velmi sugestivním dojmem.
Nebudete-li chtít posílit městské stráže a možná to dotáhnout až na posvěceného paladina, můžete se ke Khorinisu zatím otočit zády a vstoupit do řad zdánlivě lhostejných mágů z blízkého kláštera či revoltujících žoldáků na Onarově farmě. Ve všech případech to rozhodně nebudete mít jednoduché a přijdete o spoustu ostatních zajímavých zážitků, ale díky tomuto systému se budete velmi dobře bavit i při opakovaném hraní. Když se vám například napoprvé nepovede získat přízeň tajného zlodějského cechu nebo ty chmatáky vzhledem ke svému kladnému přesvědčení raději prásknete milici, přímo se nabízí možnost začít hru znovu a vydat se jinou cestou. Velké plus prvního dílu tak ve dvojce hraje prim a přidává na hratelnosti.
Probuzená závislost
Podstatnou částí každého RPG je tvorba postavy – touha po vytvoření toho nejslavnějšího hrdiny, jaký kdy spatřil světlo světa. Ani v Gothic II tomu není jinak a autoři se v podstatě drželi starého dobrého systému. Za splněné úkoly a zabité nepřátele dostáváte klasickým způsobem zkušenosti a při postupu na další úroveň jste obdarováváni deseti dovednostními body, které utrácíte při tréninku a získávání různých schopností. Stejně jako v prvním dílu zde postava disponuje čtyřmi základními vlastnostmi (síla, obratnost, počet životů a výše many) a několika bojovými a nebojovými schopnostmi, mezi nimiž tentokrát chybí atletika, která ovlivňovala výši skoku. Setkáte se však se starým známým bojem s jednoručními i dvouručními zbraněmi a střelbou z luků či kuší. Dokonce nechybí ani páčení zámků, tichý pohyb, kapsářství, vytváření magických run, alchymie, kovářské umění nebo kuchání zvířat. Dokonale ovládnout se vám podaří jen některé oblasti, čímž se opět dostáváme ke kouzlu opakovaného hraní. Hnací síla Gothic II však není až tak ve vývoji hrdiny, jako v již zmiňované interakci s obyvateli fantastického světa.
Asi nejlepším příkladem bude srovnání s oceňovaným Morrowindem z legendární série The Elder Scrolls. V něm vám autoři nabídli obrovský svět se spoustou měst, vesnic, opuštěných pevností, svatyň a jeskyní, po kterém jste se mohli celé týdny toulat, aniž byste dokázali prozkoumat každičký kousek země. Velké území si však vybralo krutou daň v podobě mnoha nedotažených prvků a rozhovorů s postavami, během nichž jste si mnohokrát připadali jako cizí. A v případě Gothic II je tomu přesně naopak. Přestože je druhý díl rozlohou území dvojnásobný než „jednička“, s Morrowindem může v tomto ohledu jen těžko soupeřit. Na druhou stranu však nabízí neuvěřitelné detaily, umocňující herní zážitek a doslova beroucí dech. NPC postavy reagují na vaše postavení a předchozí činy, takže s vámi adekvátně komunikují a ukládají vám další vedlejší úkoly. Díky tomu se cítíte být nepostradatelnou součástí virtuálního světa, což se stává jen málokdy.
Chyceni v pasti
V dnešní době asi již nikoho nepřekvapí, že to vše je navíc podpořeno kvalitním audiovizuálním zpracováním. Na hru opět nahlížíte z pohledu třetí osoby a dočkáte se mnohých grafických vychytávek, počínaje různými efekty kouzel a konče střídáním počasí i dne a noci. Všechny rozhovory jsou perfektně namluveny, po čase však bohužel zjistíte, že některé postavy mají úplně stejné hlasy. Hudební skladby jsou vynikající, jejich počet by však mohl být vyšší. Vidíte tedy, že ani tak kvalitní RPG se nevyhnulo několika chybkám. V další kritice nemůžeme opomenout například opět nepříliš přátelské ovládání (i když mnohem lepší než v prvním dílu), probíhání některými objekty, neomezený prostor v inventáři, mírně stereotypní souboje a zapomenuté německé texty. Zkaženou třešničkou na dortu je nedostatek lahviček na výrobu magických lektvarů, kdy po vypitých elixírech překvapivě žádné sklo nezbude (!).
Přesto však nad všemi zmíněnými nedostatky nakonec stejně mávnete rukou, neboť Gothic II se opět hrdě řadí do skupiny titulů, které se nehrají, nýbrž žijí. Takovým kouskům člověk mile rád odpustí kdejakou chybu a namísto kritiky se s chutí ponoří do dalšího dobrodružství. V tu chvíli je však již pozdě na záchranu – nové mistrovské dílo od Piranha Bytes vás chytne a nepustí. Neříkejte potom, že jsme vás nevarovali...
Výrobce: Piranha Bytes
Vydavatel: JoWooD/Atari
Minimální konfigurace: CPU 700 MHz, 256 MB RAM, HDD 2,2 GB, 3D karta 32 MB
Doporučujeme: CPU 1,2 GHz, 384 MB RAM, HDD 2,2 GB, 3D karta 64 MB
Multiplayer: ne
Internet: http://www.gothic2.com
Verdikt: Gothic II předčil veškerá naše očekávání – tohle zatraceně dobré RPG si musíte prožít.
Hodnocení: 93 %