Gran Turismo 5 Prologue

1. 12. 2008

Sdílet

Příprava na příchod závodního krále? Série Gran Turismo patří mezi závodní klenoty a nejeden počítačov...


Příprava na příchod závodního krále?

Série Gran Turismo patří mezi závodní klenoty a nejeden počítačový hráč ji majitelům „péesdvojky“ tiše závidí. Od příchodu next-gen konzoly od Sony jsou oči virtuálních závodníků upřeny směrem k týmu Polyphony Digital, v jehož kobkách se chystá zbrusu nové pokračování. Jakýmsi předkrmem před útokem plnohodnotného pátého dílu je aktuální Gran Turismo 5 Prologue, které si můžete stáhnout z PlayStation Network nebo zakoupit v klasické krabicové verzi. Pro fandy série Gran Turismo absolutní nutnost, pro ostatní zajímavá příležitost, jak nahlédnout pod pokličku jednoho z nejlepších aktuálních závodních titulů.

Na start a jedeme

Máte-li v zásobě nový Full HD televizor a kvalitní reprosystém, s koupí Gran Turismo 5 Prologue rozhodně neváhejte. Už jen pro ten pocit, vždyť Polyphony Digital servírují famózní vizuální hody v rozlišení 1 080p, bez nepříjemného cukání či dodatečného nahrávání textur, a s vynikajícím ozvučením. Zdá se, že z „péestrojky“ skutečně vymáčkli maximum a jestli má tato herní mašinka ještě nějaké rezervy, máme se rozhodně na co těšit. Pokud bychom měli grafiku nějaké hry označit jako fotorealistickou, nový Prologue by si to zasloužil ze všeho nejvíce. Je pravda, že prostředí kolem většiny závodních tratí je poměrně chudé, ale na okruzích toho ani ve skutečnosti není moc vidět. Skvělým zážitkem je naopak průjezd Londýnem nebo fiktivní horská trať Eiger Nordwand. Zmiňovanou dvojici doplňují High Speed Ring, Daytona, Fuji Speedway a Suzuka Curciut, čímž se dostáváme k celkovému počtu šesti kousků. Pravda, není to mnoho a v konkurenci s Forza Motorsport 2 nebo Project Gotham Racing 4 pro Xbox 360 prohrává nové Gran Turismo v počtu tratí na celé čáře. I tak vám ale samotná kariéra vydrží zhruba na patnáct hodin a budete se skvěle bavit.

Next-gen jak má být

Precizní next-gen zpracování Gran Turismo 5 Prologue přímo sálá již z menu, i když jednotlivé položky mohly být uspořádány lépe, aby se celkově zrychlilo nakupování aut, výběr vozů z garáže nebo třeba vstup do závodu. To ovšem nic nemění na skutečnosti, že do hry vplujete rychle a s nožkou na plynu se budete opájet famózní jízdou. Žádná výuka se zde nekoná, ale první závody v kariéře jsou jednoduché a zuby si na nich rozhodně nevylámete. K pohodlnému ovládání a postupnému přivykání realistické jízdě dopomohou i různé asistenční systémy, jež se postarají o větší stabilitu vozidla nebo zobrazení ideální stopy včetně ukazatelů vhodné rychlosti. Jakmile si na řízení zvyknete – pozor, každý z celkového počtu zhruba sedmdesáti vozů se chová jinak – raději si asistenty deaktivujte, neboť snižují celkovou rychlost jízdy. Nic nedostanete zadarmo, takže si na každý nablýskaný bourák budete muset poctivě našetřit.

Tuněním k vítězství

Kredity získáte z vyhraných závodů v kariéře, rozdělené do tří základních částí (C, B, A Class) po deseti kusech. Jakmile si ze všech odnesete minimálně bronzovou medaili, zpřístupní se speciální S Class, v níž už jde skutečně do tuhého. Přestože ve hře chybí model poškození – ano, vypadá to podivně a autoři slibují nápravu v chystaném updatu ještě letos – budete nemilosrdně penalizováni za bourání do ostatních aut a za chtěné i nechtěné zkracování tratě. Jistě nemusíme nijak zvláště zdůrazňovat, jak náročná je čistá jízda v ostré zatáčce, kde se s vámi tlačí dalších 15 vozů. S odemknutím vrcholové části Gran Turismo 5 Prologue každopádně souvisí i tuning v Quick Tune módu, bez něhož se na stupně vítězů nevyšplháte.
Volný výběr tratě, vozů a charakteru závodu nabízí arkádový režim, kde si zajedete i jinak nepřístupný Drift Trial a pořádně si „zasmykujete“. Speciální události se ukrývají i v menu některých automobilek, ale v porovnání se zmiňovanou konkurencí je třeba mít stále na paměti, že jde zatím o pouhou ochutnávku, kterou zpestří možnost zápolení dvou hráčů s rozdělenou obrazovkou nebo on-linové závody. Prologue se i tak předvádí v tom nejlepším světle a už se nemůžeme dočkat, co všechno nám nabídne chystaný pátý díl.

Autor článku