Hackeři se snaží černou práci přenést na samotné oběti

15. 4. 2015

Sdílet

 Autor: © lassedesignen - Fotolia.com
Změnu taktiky počítačových podvodníků odhaluje Nejnovější vydání Zprávy o internetových bezpečnostních hrozbách (Internet Security Threat Report, ISTR) společnosti Symantec. Ti se totiž snaží nenápadně infiltrovat sítě největších organizací a vyhnout se přitom detekci. A mají i jiné triky.

Obrazně řečeno, útočníci se nepotřebují pokoušet vyrážet dveře, když mohou bez jakéhokoliv rozruchu získat klíče. Podvodníci se pomocí různých triků snaží přimět podniky, aby si infekci do sítě pustily samy.

Trojské koně se např. vydávají za aktualizace běžných programů. Stačí počkat, až si je oběti stáhnou, a útočníci mohou získat až neomezený přístup do firemní sítě.

Poslední rok byl podle Symanteku rekordní z hlediska tzv. zero day zranitelností (jde o chyby, proti nimž výrobce softwaru dosud nenabízí opravu). Průzkum ukazuje, že softwarovým firmám trvá vytvoření a distribuce záplaty v průměru 59 dní; o rok dříve to přitom byly pouhé 4 dny. Útočníci dokáží tohoto zpoždění využít – pro srovnání, v případě medializované chyby Heartbleed se první pokusy o zneužití zranitelnosti objevily už za pouhé 4 hodiny.

Podvodníci loni také pokračovali ve vysoce cílených útocích (spear-phishing), jejichž množství loni vzrostlo o 8 %. Zvláštní pozornost si zaslouží přesnost těchto útoků; k úspěšnému navedení oběti na škodlivé weby (které provádějí tzv. drive-by download útoky či jiné způsoby zneužití) a stažení malwaru stačilo v roce 2014 útočníkům posílat o 20 % méně phishingových e-mailů.

 

Přibývá pokusů o vydírání

E-mail zůstává významným vektorem útoků, nicméně počítačoví podvodníci experimentují i s novými metodami. Zneužívání mobilních zařízení či sociálních sítí jim umožňuje s menším úsilím zasáhnout více lidí.

Útočníci jsou v podstatě líní, takže preferují automatizované nástroje a snaží se, aby oběti za ně samy udělaly příslušnou práci. V loňském roce bylo 70 % podvodných odkazů v sociálních médiích sdíleno ručně. Útočníkům jistě dělá radost, nakolik jsou lidé ochotni důvěřovat obsahu sdílenému jejich přáteli.

Podobné podvody mohou zločincům přinést rychlý, ale jen omezený zisk. Někteří proto preferují lukrativnější a agresivnější útoky, jako je např. ransomware. Množství malwaru, který své oběti vydírá, vzrostlo loni o 113 %. Oproti roku 2013 se 45krát zvýšil počet obětí, jimž malware zašifroval jejich data.

bitcoin školení listopad 24

V minulosti byl přitom rozšířenější „tradiční“ ransomware, který zpravidla předstíral, že jeho odesilatelem je policie nebo podobná instituce. Oběť byla při tomto podvodu např. obviněna ze stažení obsahu chráněného autorskými právy a měla zaplatit pokutu.

Nyní útočníci častěji nic nepředstírají a otevřeně požadují výpalné, když před tím oběti šifrováním znepřístupní soubory, fotografie a jiný obsah.