Hard to be a God

6. 3. 2008

Sdílet

Nenápadné, ale zajímavé RPG z východních dálav nabízí zajímavé fantasy prostředí s prvky moderních technologií, jejichž podoba vychází z románové předlohy známe dvojice autorů Arkadije a Borise Strugackých.

Nenápadné, ale zajímavé RPG z východních dálav nabízí zajímavé fantasy prostředí s prvky moderních technologií, jejichž podoba vychází z románové předlohy známe dvojice autorů Arkadije a Borise Strugackých.

Znáte Arkadyho a Borise Strugacké? Pokud nečtete (vědecko)fantastické romány, tak asi ne. I když, patříte-li mezi kované hráče... No dobře, nebudeme vás napínat – tihle hoši mají na kontě kromě jiného novelu Piknik u cesty, jíž se inspirovali tvůrci povedené a známé akční hry S.T.A.L.K.E.R. , zasazené do alternativního okolí vybuchlé černobylské elektrárny. A mají na kontě i román Hard to be a God, na základě jehož univerza stavěli pro změnu vývojáři stejnojmenné hry. Jde o svět na první pohled pozdně středověký, ale v pozdějších fázích hry narazíte i na pokročilejší technologie... více vám však prozrazovat nebudeme, odhalování herního univerza spojené s několika překvapeními byste si neměli nechat ujít. Každopádně se podíváte do hlavního města říše, do různých osad a vojenských pevností, do lesů a bažin... nic vyloženě prudce originálního vás v tomto směru nečeká, ale ani to moc nevadí. K hernímu světu ještě dodejme, že je rozdělen na jednotlivé lokace, mezi nimiž můžete cestovat pomocí globální mapy.

„Na první pohled je zajímavým zpestřením boj z koňského hřbetu, ve skutečnosti ale tenhle styl není moc efektivní.“

Co naopak prozradit můžeme je, že se vžijete do role mladého rekruta císařské tajné služby. Už tahle specializace naznačuje, že budete jednat mečem i slovem, a Hard to be a God tak rozhodně nemůžeme zařadit mezi čistě akční RPG, i když to tak možná z některých screenshotů může vypadat. Příběh tu hraje důležitou roli, a i když je sám o sobě poměrně lineární, zpestřují ho občasná rozvětvení či odbočky v podobě vedlejších questů. Ve hře docela dobře funguje rozdělení NPC do různých frakcí. Ty mají samozřejmě různý vztah mezi sebou, a tak pro vás nebude překvapující třeba situace, kdy u cesty uvidíte šarvátku mezi lupiči a císařskými vojáky... Docela fajn prvkem souvisejícím právě s těmito zájmovými skupinami jsou převleky. Ve hře totiž existuje celá řada různých částí vybavení a oblečení, která jsou příslušná k určité roli – třeba k roli vojáka, zloděje, šlechtice či mnicha... A pokud se vhodně přestrojíte, budou vás daná NPC považovat za jednoho ze svých. To místy otevírá zajímavé možnosti, jak řešit určitý problém; třeba bandity prostě můžete do jednoho vymlátit, nebo se přestrojit za jednoho z nich, nakukat jejich vůdci, že se k jejich táboru blíží vojsko, a zahnat je tak na útěk...

Mluvíme tady o RPG, takže je jasné, že se dočkáme vývoje hlavního hrdiny. Jelikož ve světě Hard to be a God nefunguje klasická magie, bude se rozvoj našeho reka ubírat směrem veskrze bojovým. Může se zdokonalovat v ovládání lehkých, středních a těžkých zbraní, což s sebou kromě větší účinnosti postupem času nese i osvojení speciálních schopností. Jejich repertoár je ovšem až překvapivě chudý, jak co do originality, tak co se poštu týče; jiné podobné hry nabízejí i desetkrát více. Kromě zbraňových dovedností si také můžete zvyšovat zdraví a energii (jež se spotřebovává při boji), střelecké schopnosti, léčitelství – tedy účinnost použitých medikamentů –, a vyjednávání. Jak jsme již naznačili, leccos můžete vyřešit i mírovou cestou. Samozřejmě ale ne vždy; ke zbrani sáhnete dost často.

Boje jako takové jsou snadno pochopitelné, prostě bušíte levým tlačítkem, občas použijete speciální úder myšítkem pravým. Když budete mít namále, chrstnete do sebe léčivý lektvar nebo kus žvance, případně doplníte energii. Na první pohled je zajímavým zpestřením boj z koňského hřbetu, ve skutečnosti ale tenhle styl není moc efektivní. Jízda na rychlém oři je ale fajn pro přemístění po větších lokacích, nehledě na to, že je i docela pěkně a uvěřitelně zpracována co se pohybů koně týče... Ono zpracování vůbec není zlé. Nejde sice o žádnou vyloženou špičku, ale grafika nijak neurazí a hlavně je docela přehledná, což je fajn. Na co jsme ještě zapomněli? Na vybavení. Tak tady minimálně zprvu nic překvapivého nečekejte – různé kousky brnění (včetně již zmíněných převleků), meče, luky, sekery, hole, lektvary... Později se objeví pár zajímavostí, jako třeba jed na šípy nebo souprava na vylepšení brnění, a dočkáte se ještě kurióznějších kousků... ale to už bychom zase prozradili ono zmiňované překvapení.

Zatím jsme více méně nic nekritizovali. A je fakt, že Hard to be a God vlastně neobsahuje žádné velké konkrétní chyby. Ale tak nějak tomu všemu něco chybí. Třeba větší rozmanitost. Chytlavější příběh. Strhující atmosféra. Prostě to, co dělá hit hitem. Ale přesto je tato předem v podstatě nikterak propagovaná hra příjemným překvapením. A zvláště teď, v době relativního herního sucha, ji s klidným svědomím můžeme doporučit všem příznivcům RPG zábavy.

Hodnocení: 7,0
Žánr: akční RPG
Výrobce: Burut
Vydavatel: Akella / Nobilis
Distributor pro ČR: zatím není známo
Lokalizace: zatím není známo
Cena: zatím není známo
Multiplayer: ne
Internet: www.hardtobeagod.com