www.harmanshop.cz, 18 690 Kč a 8690 Kč s DPH
Výrobce AV receiverů a spotřebního audia obecně lze nejsnáze rozdělit na tři skupiny. Tou první jsou značky oslovující především masu zákazníků. Patří sem tradiční japonští a evropští hráči jako je Sony či Phillips a mladší, ale o to průraznější a úspěšnější Korejci – tedy Samsung a LG. Druhou skupinu tvoří značky, které se drží tradice či odkazu Hi-Fi, ale snaží se prodávat ve větším objemu a vedle skutečně audiofilských modelů nabízejí i spotřebněji laděné produkty – například Onkyo, Yamaha a Denon. Konečně třetí skupinu tvoří audiofilské značky s poněkud konzervativním přístupem a špičkovými komponenty, jejichž jména zná jen poměrně úzká skupina nadšenců (nemyslete si, je nás skutečně málo, domácí kino totiž kvalitní zvuk v posledním desetiletí úspěšně vyhubilo) – například Rotel, Cambridge Audio či NAD.
Máme ale pocit, že mimo tyto tři skupiny se pohybují ještě dvě významné značky: Marantz a Harman/Kardon. Obě vzniky na počátku padesátých let v USA a obě mají dnes hlavní výrobní základny v Asii a jsou součástí obřích průmyslových holdingů, zaměřených na oblast zvuku a obrazu – D&M Holdings a Harman International Industries (zahrnující v případě Harmanu tak významné značky jako je AKG, Becker, Infinity, JBL či Mark Levinson).
Snad díky oné zvláštní pozici představují receivery a reprosoustavy Harman/Kardon unikátní mix špičkových zvukových komponent, konzervativního (v dobrém smyslu slova) přístupu ke konstrukci napájecí a silové části, moderních technologií a progresivního designu, který se nejlépe vyjímá coby technologický solitér v moderním interiéru.
Právě takový je AVR 260 – typický šedočerný design přístrojů HK s lesklým čelním panelem a zaoblenými hranami či regulátorem hlasitosti v podobě osvětleného kroužku výrazně kontrastuje s klasickým pojetím receiverů s hliníkovým čelním panelem. Čelní panel působí záměrně minimalisticky, což možná komplikuje ovládání (tlačítka jsou v jedné řadě), ale vypadá to skvěle – navíc je na čelním panelu přímo přístupných více funkcí, než bývá zvykem. Minimalistická tlačítka na přístroji se snaží kompenzovat obří dálkové ovládání, které vzhledem k rozměrům bude asi většina majitelů používat „obouruč“.
Zadní stěna je pochopitelně zaplněna vstupy a výstupy, kterých má AVR 260 dostatek (viz tabulku) – snad jen v případě HDMI bychom v této cenové kategorii očekávali minimálně čtveřici. Chybí také phono vstup, takže majitelé vinylových pokladů budou muset použít gramofonový předzesilovač. Dálkové ovládání má ovšem vedle rádia přímo volitelných jen šest dalších vstupů, pokud tedy osadíte více zařízení (což vzhledem ke konektivitě teoreticky možné je), budou muset některá zařízení takříkajíc sdílet jednu pozici. Sedmikanálový zesilovač umožňuje přiřazení dvou kanálů druhé zóně a provoz v hlavní zóně v režimu 5.1 – to je u současných receiverů poměrně běžné, je ale škoda, že není možné tyto kanály využít pro bi-amping předních reproduktorů. Podobné funkce se bohužel neobjevují ani v aktualizacích firmwaru, které AVR 260 podporuje přes rozhraní RS-232. Naopak pochvalu zaslouží přítomnost šesti/osmi kanálového vstupu a osmikanálového výstupu předzesilovače.
Receiver má vestavěno HDMI rozhraní verze 1.3a s repeaterem a tedy i dekodéry HD audio formátů. Možná je také konverze a převzorkování analogových SD a HD signálů na HDMI výstup pomocí čipu Faroudja DCDi Cinema – způsob nakládání s videosignálem lze snadno nastavit, podobně jako většinu dalších funkcí, včetně kalibrace pomocí dodávaného mikrofonu, v přehledném on-screen menu.
To vše je ale jen předehra ke skutečnému koncertu, který začne v okamžiku, kdy vše zapojíte, nastavíte a pustíte první film, koncert či hudební CD. Receiver jsme testovali nejprve s kompaktní 5.1 sestavou Harman Kardon HKTS 7b (viz dále), svou skutečnou muzikálnost ale projevil až po zapojení setu Tannoy Revolution Signature. Schopnost dodat dostatečný proud, dobře dimenzované chlazení a silová část i další kvalitní komponenty znamenají zvuk, jaký byste ve stereu očekávali spíše od klasického zesilovače. Množství detailů a dynamika neuvadají ani při vyšších hlasitostech – dokonce i v případě, že posloucháte vícekanálové hudební DVD či živou nahrávku koncertu. Výkon může na papíře vypadat nepřesvědčivě (7× 50 W, respektive 2× 65 W), AVR 260 ale ve skutečnosti řadu konkurentů v cenové kategorii 15–20 tisíc s klidem přehrává.
Pokud vám tedy spíše než na absolutní konektivitě či hliníkovém čelu záleží na přirozeném a čistém zvuku a neotřelém designu, pak může být HK AVR 260 ideální volbou.
Harman Kardon AVR 260
Výkon: 2× 65 W/7× 50 W (8 ohmů, 20 Hz–20 kHz, 0,07 % THD)
SNR: 100 dB
Frekv. rozsah: 10 Hz–130 kHz (@1W, +0 dB/–3 dB)
Video vstupy: 3× HDMI, 3× S-Video/kompozitní, 2× komponentní
Audio vstupy: 4× koaxiální, 3× optický, 5× linkový
Další vstupy/výstupy: 8ch in, 8ch pre-out, portable, RS-232
Formáty: Dolby Digital, DTS, Dolby True HD, DTS HD, LPCM 2–8 kanálů
Jiné: HDMI konverze a upscaling (Faroudja DCDi Cinema), Zóna 2
Rozměry: 440 × 165 × 382 mm, 14 kg
Hrající elegance
Harman Kardon nabízí vedle receiverů také velmi úspěšnou řadu reprosoustav pro domácí kino. Mezi nejúspěšnější modely patří bezpochyby 5.1 sestava HKTS 7 s pěti elegantními dvoupásmovými satelity a masivním subwooferem, osazeným 25cm basovým reproduktorem směřujícím k zemi. Masivní subwoofer je skutečně středobodem celé sestavy – netradiční design s mřížkou u podlahy a perfektní povrchové zpracování v klavírním laku staví celý komplet přinejmenším o třídu výše. Samotné satelity mají sice plastovou konstrukci s kovovou mřížkou, nevypadají ale o nic hůře a díky nápadité konstrukci je možné je snadno postavit na nábytek coby miniaturní regálovky, nebo pomocí dodávaných úchytů přimontovat na zeď. Součástí dodávky jsou pochopitelně i kabely, které ale možná budete chtít vyměnit za kvalitnější s větším průřezem.
Sestava poskytuje fantastické ozvučení pro filmy či hudební DVD, s výtečným podáním prostoru, překvapivým množstvím detailů a na kompaktní satelity vyrovnaným přednesem. Dokonce i s hudbou si reproduktory rozuměly, byť spíše než stereo jsou asi vhodné hudební DSP režimy, které zvuk rozloží do všech kompaktních satelitů. Samostatnou kapitolu představuje aktivní subwoofer s výkonem rovných sto wattů – basy jsou silné, pevné a přesné, bez dunění či jiných nežádoucích příměsí. Výbuchy a efekty ve filmech znějí díky tomu naprosto věrohodně. Pochvalu zaslouží i středová reprosoustava se dvěma středopásmovými reproduktory s výtečným podáním hlasu.
HKTS 7 je ideálním doplňkem AVR 260 – vzhledem k aktuálně snížené ceně se jedná prakticky o jasnou volbu. Snad jen pokud se vedle kina chcete více věnovat poslechu hudby, bude možná vhodnější vyšší model HKTS 11, respektive jeho nově uváděný nástupce HKTS 30.
Harman Kardon HKTS 7
Satelity: 10–80 W, 8 ohmů, citlivost 86 dB. Výškový reproduktor: 1 cm, středový 8 cm, magneticky stíněné. Rozměry: 16 × 10 × 9 cm, 600 g
Centr: 10–80 W, 8 ohmů, citlivost 86 dB. Výškový reproduktor 2 cm, středový 2× 8 cm, magneticky stíněné. Rozměry: 10 × 24 × 9 cm, 1 kg
Subwoofer: 100 W RMS, 25 cm repro, bass reflex ozvučnice. Rozměry: 48 × 34 × 34 cm, 15 kg
Není výkon jako výkon
Harman Kardon udává parametry výkonu svých receiverů podle přísných metod americké FTC. Ty vyžadují měření stálého výkonu v celém slyšitelném spektru 20 Hz–20 kHz při zatížení 8 ohmů a celkovém harmonickém zkreslení pod 0,07 %. Výkon 7× 50 W v případě AVR 260 tak nelze srovnávat s výkonem udávaným podle metodiky DIN či IHF jinými výrobci (Onkyo, Yamaha, Denon). Tyto metodiky totiž používají nižší impedanci (4 či 6 ohmů), vyšší harmonické zkreslení (až 1 %) a často měří pouze při frekvenci 1 kHz. Rozdíl při použití odlišné metodiky přitom může být více než dvojnásobný, bohužel ale není možné provést pouhý přepočet.
Nicméně existují jisté empirické postupy, jak porovnávat přístroje s neporovnatelnými údaji. O kapacitě či možnostech silové části hovoří nepřímo hmotnost receiveru či jeho celkový maximální příkon.