#14: Space Harrier
Naposledy viděno: Planet Harriers (2001)
Dokonce i po všech těch letech je Space Harrier pořád jednou z her, které měly nejhladší způsob střílení. Tato narychlo vyrobená fantasy adventura byla portována na všechny Sega systémy, a i když její pokračování nebylo tak úspěšné jako první díl, rozhodně si Space Harrier udělal dobré jméno na Dreamcastu. A pokud máte Segu Saturn, máte pravděpodobně i tuto hru.
Co se tím stalo: Původní vývojáři Sega-AM2 byli nakonec pohlceni velkým studiem Sega, ale pokračovali v pozadí hry Virtua Fighter 5.
#13: Otogi
Naposledy viděno: Otogi 2: Immortal Warriors (2004)
Pokud myslíte, že Devil Man Cry a Ninja Gaiden jsou klasikou pro úchvatné 3D akční souboje - nevěřte tomu, protože Otogi obě dvě hry vyzvalo na souboj. Otogi je mix her Onimusha, God of War a Ninja Gaiden. Ve hře hrajete za nesmrtelného vraha Raihoka a zabíjíte démony ve feudálním Japonsku. Jednou z nejlepší věcí na celé hře jsou obrovští nepřátelé a TUNY zničitelných předmětů - což byl velký bod pro první Xboxové série.
Co se tím stalo: Vývojáři z From Software raději vložili své úsilí do sérií Tenchu a Armored Core, které jim vydělávají více peněz.
#12: Vectorman
Naposledy viděno: Vectorman 2 (1996)
Vectorman byla jednou z nejlépe vypadajících her na Segu Genesis. Byl vyvinut jako konkurence her na Super Nintendo Mega Man X a Contra III. Předběžně renderované 3D modely dávaly Vectormanovi hladký vzhled, který jiné hry nemohly okopírovat, a bylo dost náročné vydat pokračování, když po něm dav fanoušků hladověl.
Co se tím stalo: Pokračování Vectormana mělo být hitem na PS2, ale fanoušci odsoudili rozhodnutí vývojářů z Blue Sky - vydat hru jako střílečku z pohledu třetí osoby.
#11: Fear Effect
Naposledy viděno: Fear Effect 2: Retro Helix (2001)
Je opravdu smutné, že si Fear Effect budou lidi pamatovat jako tu „sérii na PlayStation, ve které byly lesbičky", protože samotná série měla opravdu dobrý příběh. Fear Effect kombinoval horor o přežití, obohacený cel-shadingem a full motion videem. Také přišel s novinkou, kterým byl "měřič strachu", díky čemuž to byla jedna z unikátních her éry PlayStationu. Popularitu mu však zajistily vedlejší herní postavy, které posunuly herní úspěch z malého místečka v obchodě do vlastního regálu.
Co se tím stalo: Problémy Eidosu s penězi zabil Fear Effect Inferno ještě dříve, než se stihl dostat do regálů a co hůř - nějaký idiot prodal práva na film podle herní předlohy Uwe Bollovi.
#10: Streets of Rage
Naposledy viděno: Streets of Rage 3 (1994)
Když už píšeme o hrách, ve kterých jste měli za úkol vymlátit z protivníka duši, nesmíme zapomenout na Streets Rage na Genesis. Souboje byly rychlejší než ve Final Fightu, těžší než v River City Ransom a zábavnější než v Double Dragon. Hra zahrnovala klokany bojující na ulicích, souboje v týmu a zákeřně chytré nepřátele. Streets of Rage 3 byl prostě nejlepší díl ze série.
Co se tím stalo: Streets of Rage je neustále přebalováno a vydáváno ve speciálních herních edicích. Ačkoliv nechceme, aby s tím Sega udělala to samé, co s Goldex Axe, rozhodně bychom si přáli, aby vyšel ještě jeden díl.
#9: Jungle/Desert/Urban/Soviet/Nuclear Strike
Naposledy viděno: Nuclear Strike (1997 PSX, 1999 N64)
Co to v Eletronic Arts proboha dělají? Pamatujete si na ty dobré časy, které jste trávili u Nuclear Striku? Ne? A co u her Desert Strike, Urban Strike nebo Soviet Strike? Je dost divné, že se s nejlepší sérií devadesátých let stalo to samé, co s dinosaury - vyhynula a žije pouze ve vzpomínkách z dětství. Myslíme, že by EA mohlo na nových next-gen konzolích vydat toto skvělé destruction derby s vrtulníky, ale bohužel to tak asi nebude.
Co se tím stalo: Zdá se, že Nuclear Strike byl poslední díl, který se EA odvážilo vydat. To potvrzuje fakt, že Future Strike nikdy nevyšel.
#8: Earthworm Jim
Naposledy viděno: Earthworm Jim 3D (1999)
Bude tomu již 10 let, co vyšel poslední díl Earthworma Jima. EJ obsahoval vzácný mix vtipných rozhovorů, bláznivě vykreslených postav a obtížného hraní, což sérii udrželo na živu během válek Super Nintenda a Genesis. Sakra, dokonce i ten krátký seriál v televizi byl vtipný.
Co se tím stalo: Tvůrce Earthworm Jima (Doug TenNapel) měl poslední dobou dost práce s tvorbou obrázkových knížek a kreslených seriálů pro děti, ale nedávno slíbil pokračování Earthworm série. Můžeme jen doufat!
#7: Max Payne
Naposledy viděno: Max Payne 2, Max Payne on GBA (2003)
Pokud víme, tak Max Payne na Game Boy Advance byl poslední, kde jsme mohli postřílet pár padouchů v bullet time módu. O filmu raději psát nebudeme, ale klasický Max Payne to není. A není to ani tím, že by v poslední době vycházely špatné hry. Pokud můžeme říct vůbec něco, tak dlouho podceňovaný Max Payne 2 vylepšil původní hru o spoustu věcí. Hlavně díky novým doplňkům, jako byl mód "Dead Man Walking."
Co se tím stalo: Take-Two ujišťoval fanoušky, že se Max Payne vrátí v roce 2004. Vypadá to tedy, že ještě chvíli zůstane ve vývojářském pekle.
Naposledy viděno: Last Seen: River City Ransom EX (2004)
I když hry ze série River City Ransom nebyly nějak zvlášť graficky ohromující, pořád to byla skvělá zábava. Jednotlivé díly vám dokonce umožňovaly vylepšovat své schopnosti v mlácení lidí, nakupováním různých technik a extra životy nikdy nebyly dál, než u nejbližšího obchodu s marihuanou. River City Ransom je stále jednou z nejlepších her na NES, protože rychlé souboje a vtipné dialogy nikdy nezestárnou.
Co se tím stalo: O River City Ransom (a jeho bratránkovi Super Dodge Ball) se od bankrotu Technos Japan moc nemluvilo. Samozřejmě kromě malého titulu na Nintendo DS, který si stejně nikdo nekoupil.
#5: Panzer Dragoon
Naposledy viděno: Panzer Dragoon Orta (2002)
Dokonce i po těch všech letech je sága Panzer Dragoon pro spoustu lidí jediným důvodem, proč si doma nechávají své staré Segy Saturn. Staré kopie na internetu pořídíte za stovky dolarů, tak je až s podivem, proč za těch šest let nevyšel nový titul. Panzer Dragoon byla jednou z těch vzácných sérií, kde každý další díl byl lepší, než ten předchozí - lepší grafika, mocnější bossové, stačí říct.
Co se tím stalo: Zdá se, že Sega je zaneprázdněná výrobou dalších špatných dílů Sonica, než oživením série, na které opravdu záleželo.
#4: Power Stone
Naposledy viděno: Power Stone 2 (2000)
Další ze sérií na Dreamcast, která zemřela příliš brzy. Power Stone obsahoval bláznivé souboje, u kterých se neustále měnilo prostředí. Souboje se měnily drastickou rychlostí a bojovalo se meči a plamenomety. Také jste získávali lékárny a samozřejmě předmět z úvodního názvu - Power Stone, který dával hráčům extra bonusy do schopností. Dokonce i po letech jsou Power Stone a Power Stone 2 ve srovnávacích testech pro 3D souboje v aréně. Sice se spoustou napodobenin, ale původní styl hry tam je obsažen.
Co se tím stalo: Capcom vydal obě hry na PSP, bohužel s minimální podporou a aktualizacemi. Předpokládáme, že mají plné ruce práce s vývojem Street Fightera IV a Marvel vs. Capcom 3. Doufejme, že s tím druhým.
#3: The Lost Vikings
Naposledy viděno: Norse By Norsewest: Return of the Lost Vikings (1996)
Představte si tenhle příběh: tři Vikingové jsou uneseni mimozemským pytlákem a musí utéct zpátky na planetu Země nebo se stát součástí jeho galaktické zoo. Bláznivé, ale dobré. Vývojářské studio Silicon & Synapse (které si teď říká BLIZZARD) vytvořilo sérii Lost Vikings, kterou si snad pamatuje každý, kdo ji alespoň jednou hrál. Od dob Prince of Persia a Lemmings to byla hra s jedněmi z nejsložitějších puzzlů a designy plošin. Bylo těžké je vyřešit, ale opravdu to stálo za to. The Lost Vikings se lehce zapamatuje pouze podle příběhu, ale grafický humor a hádanky dávají hře ten správný nádech.
Co se tím stalo: Ačkoliv tým vývojářů z Blizzardu tráví svůj čas počítáním peněz a pojídáním jahod v čokoládě z těl švédských topmodelek, stále platí domovské stránky postav Erik the Swift, Baleog the Fierce a Olaf the Stout, které se občas objeví ve World of Warcraft.
#2: Jet Set Radio
Naposledy viděno: Jet Set Radio Future (2002)
Jet Set Radio byla jednou z her na Segu Dreamcast, která se bez námahy vyprodala a svého času to byla hra s nejunikátnějším a stylovým způsobem hraní. Bylo to o hudbě, graffiti, o vzpírání se autoritám a to nezmiňujme ani cel-shade grafiku, která byla u této hry jako jedna z prvních. Skvělý byl dokonce i elektrický soundtrack - mix funku, rapu, metalu, rocku a J-Popu - který byl svým vlastním způsobem revoluční a hodně skladeb na něm bylo od známého herního skladatele Hideki Naganumy.
Co se tím stalo: Vývojáři série Smilebit byli nakonec znovu absorbování Segou, která zničila jakékoliv šance na její oživení (což je přesně to, co se stalo hře Panzer Dragoon). Jet Set Radio byla plánována pro Nintendo Wii, ale nikdo ji nechtěl vydat. Smutné, že?
Naposledy viděno: Marvel vs. Capcom 2 (2000)
Ale no tak! Marvel vs. Capcom 2 byl vydán v roce 2000 a kopii hry nenajdete v žádném obchodě. Pokud však budete mít štěstí, lze ji zakoupit na eBay. Fanoušci bojových her si stěžují na zpoždění o nových informacích o MvC a buďte si jisti, že hra Tatsunoko rozhodně není žádné pokračování. Nahraďte však vědecký tým ninjů za avengery, a hned tu máte pokračování. Tyhle dohady nás už nudí!
Co se tím stalo: Kopie Marvel vs. Capcom 2 na PlayStation 2 a Xbox jsou stále ceněné sběrateli. Pravděpodobně proto, že se Capcom v blízké budoucnosti neplánuje vrátit k MvC 3.
Autor: McKinley Noble, gamepro.com
Překlad: David Kindl