Hlavní navigace

Heroes of Might and Magic V

9. 8. 2006

Sdílet

Jedna z nejoblíbenějších strategických sérií se vrací. Nové kampaně, kompletní přechod do trojrozměrné grafiky a spousta dalších novinek – to je vizitka pátého dílu slavných „Heroesů“.

Pěkný úvodní filmeček nás vtáhne do děje a naznačí, že jde opravdu o klasickou fantasy záležitost. Příběh je poměrně neoriginální a točí se kolem invaze démonů do lidské říše. Celý válečný konflikt až do konečného rozuzlení je rozdělen do šesti kampaní, ve kterých si postupně vyzkoušíte všechny strany konfliktu. Od začátků organizovaného odporu proti pekelným nájezdníkům, který vede královna Isabel, přes rabování pokojného království v kůži démonů až po konečné vítězství mágů, jimž zpočátku nikdo příliš nevěří.



Jednotlivá tažení na sebe logicky navazují a pokud nedokončíte předchozí kampaň, nemůžete si jej spustit. S každou rasou musíte projít několika misemi, přičemž hlavní postavy – hrdinové příběhu – postupují dál a dál z bitvy do bitvy. Na konci každé kampaně tak máte vytrénovaného superhrdinu, jelikož i zkušenosti a naučené dovednosti vašim rekům při postupu na novou mapu zůstávají; ovšem ne tak artefakty, které musíte v každé misi hledat znovu a znovu. Kromě příběhových kampaní jsou samozřejmě k dispozici i samostatné mapy, ať už pro hru jednoho hráče proti počítačovým protivníkům nebo pro strategické zápolení v multiplayerových režimech, které zahrnují hru po lokální síti či internetu a také mód „Hot seat“, kdy se více hráčů střídá po tazích na jednom počítači.



Ať už zvolíte jakýkoliv režim, při prvním spuštění strategického scénáře vás jistě okamžitě zaujme zbrusu nové zpracování. Ano, ani slavní „Heroes“ se nevyhnuli všeobecnému trendu přechodu ke 3D zpracování. A i když se mnozí zapřisáhlí fanoušci báli, jak tahle změna dopadne, nyní už se nemusíme strachovat – je to prostě paráda. Chvíli si jistě budete zvykat na volnou kameru, se kterou můžete nad bojištěm poletovat, otáčet i zoomovat. Autoři naštěstí poskytli hráčům možnost oddálit kameru dostatečně nad krajinu a nastavit si tak pohled vhodný pro strategické rozhodování. Až si zvyknete na volnost kamery a pořádně se rozhlédnete kolem, zjistíte velmi důležitou věc: autorům se i po přechodu do tří rozměrů podařilo skvěle zachovat pohádkovou atmosféru, krásně prokreslené prostředí a krajinu plnou drobných detailů. Všude jsou lesíky, mosty, říčky, kopce, domečky, věže, mlýny, doly, oltáře... prostě to, co dělá tuhle sérii tak oblíbenou, na první pohled zůstává zachováno. A časem zjistíte, že velice podobný předchozím dílům je i herní princip.



Se svými hrdiny a jejich armádami se pohybujete po více či méně rozlehlých mapách, zabíráte důležité doly, pily a jiné zdroje surovin, hledáte poklady a cenné magické artefakty, objevujete různá kouzelná místa a navštěvujete učitele, kteří jsou schopni zlepšit vaše dovednosti. Snad 99% budov a speciálních míst v krajině se již v sérii HOMAM někdy objevila, ale nelze říci, že by to bylo na škodu. Je ale pravda, že autoři přeci jen mohli vymyslet více inovací. Hratelnost je ale dobrá a díky tomu, že vojska musí být vždy přiřazeny hrdinům a nemohou se pohybovat samostatně, budete si chvílemi připadat spíše jako v RPG – jde totiž opravdu hlavně o vedení svých reků. Samozřejmě, že armády, které jim stojí za zády, se jim budou zhusta hodit; leckterý artefakt či průchod k dolu je totiž strážen nestvůrami. Někdy se sice obrátí na útěk, pokud máte vlekou přesilu, a některé neutrální jednotky vám dokonce nabídnou své služby, ale často dojde k boji.



Bitvy jsou zpracovány v samostatném taktickém režimu, kdy si nejprve na kraji hracího pole zformujete své vojáky a poté se pustíte do protivníka. Jednotky vaše a soupeřovy se střídají podle své iniciativy, přičemž v každém svém tahu se mohou pohnout, zaútočit zblízka na soupeře (je-li v dosahu), vystřelit, použít speciální schopnost nebo se stáhnout do obranného postoje. Do boje může zasáhnout i hrdina – i když nefunguje jako klasická jednotka, může zaútočit nebo seslat některé kouzlo, které zná. V magické knize se navíc kromě klasických zaklínadel (léčení, fireball, zrychlení, vyvolání pomocníka a podobně) zobrazují i speciální dovednosti, které hrdina ovládá – může například dočasně zlepšit vlastnosti svých svěřenců. Boje jsou zábavné stejně jako dříve, pokud by vám ale připadali stále stejné, můžete využít volby auto combat. S vybojovanými bitvami získávají hrdinové zkušenosti a zlepšují své dovednosti. Zde se objevuje několik inovací, například speciální schopnosti použitelné přímo v bitvě.



Nedílnou součástí téhle fantasy strategie je i zvelebování obsazených měst. Každý ze šesti národů má pochopitelně naprosto odlišné stavby. Některé jsou přínosem pro ekonomiku, jiné slouží k verbování vojenských jednotek. Nechybí ani magická univerzita sloužící pro učení kouzel čtyř různých čarodějných škol, hospoda pro najímání hrdinů či opevnění pro posílení obranyschopnosti města.



Heroes of Might and Magic V je skutečně povedeným titulem. Kráčí ve stopách svých předchůdců a to je vlastně jedině dobře. Nedostatek novinek a inovací bohatě nahrazuje vysokou hratelností a krásnou grafikou. Pro všechny fanoušky fantasy žánrů naprostá nutnost.



Hodnocení: 9.0



Výrobce: Nival Interactive
Vydavatel: Ubisoft
Distributor pro ČR: CD Projekt
Lokalizace: kompletní
Cena: 999 Kč (sběratelská edice 1999 Kč)
Multiplayer: ano




Šest stran konfliktu



Mágové Akademie
Mágové a čarodějové Akademie sází samozřejmě hlavně na své nadpřirozené schopnosti. Neobejdou se ale ani bez klasických válečníků, mezi které patří různé magicky přivolané bytosti či vytvořené bytosti, jako jsou například golemové.



Temní elfové
Odpadlíci Sylvanského lesního národa uctívají Malassu, Dračici temnoty, a vyznávají okultismus a chaos. Temní elfové žijí v podzemních městech a jejich společnost je matriarchální – všechny důležité vladařské funkce zastávají ženy.



Lidé
Království fungující na klasických středověkých principech je vedeno rytíři a mnichy, kterým jejich víra dovoluje povolat do boje s temnotou i andělské bojovníky. Hlavní silou armád jsou obrněné jednotky a střelci, ale v případě nouze jsou do vojska povoláni i vesničané. Lidské armády jsou navíc doplněny ochočenými gryfy.



Nekromanti
Frakce čarodějů, která se rozhodla zkoumat magii smrti. V boji s nepřáteli využívají hlavně oživené mrtvoly a zkrocené duše zemřelých, tedy kostlivce, zombie a duchy. V jejich armádách se ale objevují i mocní nemrtví, jako jsou například upíři.



Peklo
Démoni a pekelná stvoření uctívající Urgashe, Draka Chaosu, žijí jen pro boj a zkázu. Dávají přednost krveprolití a brutalitě, ale některé pekelné bytosti jsou nadány i uměním magie – samozřejmě se specializují hlavně na ničivá kouzla.



Sylvan
Lesní elfové existují v harmonii s přírodou a své příbytky si staví hlavně v lesích. Jsou zběhlí v magii a léčitelství a žijí – a je-li potřeba i bojují – bok po boku s legendárními bytostmi, jako jsou jednorožci, trentové či víly.