Facebook se omluvil zaněkolikahodinový pondělní výpadek svých služeb. Nefunkční byl rovněž Instagrama WhatsApp. Co se stalo? Zjednodušeně řečeno, systémy Facebooku přestalykomunikovat s internetem.
„Jako by někdo narázvytrhal kabely z jejich datových center a odpojil je od internetu,“ zhodnotila nastalou situaci společnostCloudflare, specializující se na webovou infrastrukturu a zabezpečení. Facebooknabídl vysvětlení přece jen techničtější. Dle něj výpadek způsobily „změnykonfigurace páteřních routerů, které koordinují síťové přenosy napříč datovýmicentry“.
Výpadek trvající šesthodin ovlivnil nejen běžné uživatele, ale i firmy. Platforma Downdetector,která takové situace monitoruje, zaznamenala 10,6 milionů ohlášených problémů,historicky vůbec nejvyšší počet. Pro většinu lidí výpadek představoval jendrobnou nepříjemnost, některým menším firmám, zejména z rozvojových zemí, kterénemají jak jinak komunikovat se svými zákazníky, však mohl způsobit potíževětší. Stejně tak organizacím, jejichž zaměstnanci stále pracují na dálku aWhatsApp pro ně představuje primární komunikační nástroj.
Že je problém vážnější,začalo být zřejmé poměrně záhy. Jeden z důvodů, proč jeho řešení trvalo takdlouho, byl ten, že lidé, kteří se toho měli ujmout, „se ani nemohli fyzickydostat do budovy,“ uvedla reportérka New York Times Sheera Frenkelová sodkazem na kalifornské ústředí Facebooku. Zda problém způsobil softwarový bugnebo chyba jednotlivce, není jisté. Na síti se však objevilo už i několikkonspiračních teorií, včetně té, že výpadek byl ve skutečnosti sabotážíněkterého ze zaměstnanců.
Dosavadní výpadkyFacebook obvykle zvládal řešit do hodiny. Závažnost aktuální situace aledemonstrovalo i to, že šéf Facebooku Mark Zuckerberg se zprvu uživatelům zakomplikace omlouval na konkurenčním Twitteru. Dominový efekt výpadku zároveňukázal na možné problémy firemního ekosystému, jakož i vyvolal diskuze o tom,zda je správné, jestliže nad podstatnou částí internetu vládne jen několik málofirem, respektive o tom, k čemu může vést skutečnost, že většina těchto firemje koncentrována v Silicon Valley.
Výpadek měl rovněžekonomické důsledky i pro samotný Facebook, který kvůli němu nemohl na svýchplatformách šest hodin zobrazovat reklamu. Hodnota akcií firmy se kvůli tomupropadla o 5 % a Mark Zuckerberg dle některých spekulací přišel o šest miliarddolarů ze svého osobního jmění. Jiné zdroje hovoří o propadu tržeb Facebooku ovíc než 60 milionů dolarů.
Technické detaily výpadku nabízí náš sesterský web Root.cz.