DirectX jako součást historie 3D hraní - 3. díl

11. 10. 2010

Sdílet

Rozhraní DirectX od Microsoftu patří bez jakýchkoliv pochybností mezi standard hojně využívaný při vývoji počítačových her. Není tomu ale tak dávno, kdy se DirectX muselo potýkat s nepřízní osudu a odmítáním.

1. díl seriálu: http://pcworld.cz/software/historie-directx-i-11761

2. díl seriálu: http://pcworld.cz/software/historie-directx-jako-prevratny-uspech-3d-her-ii-11762

 

DirectX 9.0 - prosinec 2002

DirectX 9.0 odstraňují řadu nedostatků z DirectX 8, které systém jen zbržďovaly, a napomáhají tomu, aby se programovatelné shadery staly ještě daleko flexibilnějšími. Shader Model 2.0 (DX 9.0) a 3.0 (DX 9.0c) vedou kvalitu efektů pomalu, ale jistě vpřed. Verze DirectX 9.0c je poslední verzí tohoto rozhraní pro Windows XP a je dodnes stabilním základem pro Xbox 360.

Far Cry

Obrovský potenciál tohoto rozhraní je kvůli enormnímu vývoji, který nastal mezi uvedením prvních her pro DirectX 9.0 a nejnovějšími hrami pro DirectX 9.0c, velmi znatelný a do dneška se považuje za ne zcela využitý. Krásným příkladem je první verze hry Far Cry při srovnání s jejím nástupcem – hrou Crysis, jež i dnes bez debat disponuje nejlepší počítačovou grafikou, jaké lze v počítačových hrách dosáhnout.

Far Cry

 

DirectX 10.0 - listopad 2006

Verze DirectX 10.0 na trhu propadla, a to hned z několika důvodů. Prvním důvodem byla skutečnost, že řada vývojářů se začala orientovat na vývoj pro multiplatformní prostředí. Například Xbox 360 podporuje pouze DirectX 9.0c, přenos na počítači s DirectX 10.0 tedy znamená značné množství práce navíc. Dalším důvodem je fakt, že rozhraní DirectX 10 je pro hráče do značné míry nezajímavé.

Assassins creed

Je totiž určeno pouze pro operační systém Windows Vista, jenž se na trhu příliš neprosadil. Navíc jsou vylepšení ukryta zejména v oblasti určené pro vývojáře – vylepšení vzhledu a s tím spojené další možnosti pro hráče počítačových her zde prakticky nenajdete. Není tedy divu, že Ubisoft při dalším pokračování hry Assassin´s Creed, která ve svém prvním díle podporovala DirectX 10.0 a 10.1, u druhého pokračování vsadil zpátky na DirectX 9.0c.


DirectX 11.0 - říjen 2009

Verze DirectX 11.0 má za úkol využít úspěšnosti DirectX 9.0c a tuto verzi minimálně stejně úspěšně zastoupit. Na rozdíl od DirectX 10.0 k tomu má ty nejlepší předpoklady. Toto rozhraní, které běží ve Windows 7, může využít toho, že Windows 7 se považují za stabilní a velmi oblíbený operační systém. Různá vylepšení týkající se výkonu, DirectCompute a hardwarové tesselace přináší vývojářům a hráčům počítačových her zajímavá vylepšení.

Grafické karty s podporou DirectX 11 jsou s Radeonem HD 5000 brzy dostupné ve všech cenových a výkonových segmentech. Úplného potenciálu tohoto rozhraní sice určitě nevyužívá ani úvodní titul Battleforge, ani Dirt 2 či Aliens vs. Predator, díky lepšímu postprocessingu a vylepšení zobrazování detailů prostřednictvím tesselace se ale dají dobře odhadnout jejich možnosti. Na úspěch či neúspěch DirectX 11.0 si přesto ještě budeme muset počkat, a to zejména z pohledu technicky zaostalých konzolí.

bitcoin_skoleni

Zajímavosti:

Konzole Xbox se nejdříve označovala kódovým názvem DirectXbox.
Na vývoji DirectX se podíleli zejména tito vývojáři: Craig Eisler, Alex St. John a Eric Engstrom.

DirectX 9.0

Prosinec 2002

DirectX 9.0 odstraňují řadu nedostatků z DirectX 8, které systém jen zbržďovaly a činí programovatelné shadery ještě daleko flexibilnějšími. Shader Model 2.0 (DX 9.0) a 3.0 (DX 9.0c) vedou kvalitu efektů pomalu, ale jistě vpřed. Verze DirectX 9.0c je poslední verzí tohoto rozhraní pro Windows XP a je dodnes standardním základem pro Xbox 360. Obrovský potenciál tohoto rozhraní je kvůli enormnímu vývoji, který nastal mezi uvedením prvních her pro DirectX 9.0 a nejnovějšími hrami pro DirectX 9.0c, je velmi znatelný a i do dneška se považuje za ne zcela využitý. Krásným příkladem je první verze hry Far Cry při srovnání s jejím nástupcem – hrou Crysis, jež i dnes bez debat disponuje nejlepší počítačovou grafikou, jaké lze v počítačových hrách dosáhnout.

/*vložit obrázek far.jpg*/

/*komentář: Far Cry a Crysis: Firma Crytek dosáhla dvakrát za sebou naprosto převratných vylepšení v oblasti grafiky v počítačových hrách. Platí to zejména pro hry typu stříleček, kde hraje hlavní hrdina proti všem. */

DirectX 10.0

Listopad 2006

Verze DirectX 10.0 na trhu propadla, a to hned z několika důvodů. Prvním důvodem byla skutečnost, že řada vývojářů se začala orientovat na vývoj pro multiplatformní prostředí. Například Xbox 360 podporuje pouze DirectX 9.0c, přenos na počítači s DirectX 10.0 tedy znamená značné množství práce navíc. Dalším důvodem je fakt, že rozhraní DirectX 10 je pro hráče do značné míry nezajímavé. Je totiž určeno pouze pro Windows Vista, jenž se ukázal jako nestabilní a pomalý operační systém. Navíc jsou vylepšení ukryta zejména v oblasti určené pro vývojáře – vylepšení vzhledu a s tím spojené další možnosti pro hráče počítačových her zde prakticky nenajdete. Není tedy divu, že Ubisoft při dalším pokračování hry Assassin´s Creed, která ve svém prvním díle podporovala DirectX 10.0 a 10.1, znovu u druhého pokračování vsadil zpátky na DirectX 9.0c.

/*vložit obrázek assas.jpg*/

/*komentář: Dobrodružství assassinů okolo Altaira představuje jednu ze současných nejúspěšnějších franšíz – podporovala DirectX 10, ale k prosazení této verze DirectX nedopomohla. */

DirectX 11.0

Říjen 2009

Verze DirectX 11.0 má za úkol využít úspěšnosti DirectX 9.0c a tuto verzi minimálně stejně úspěšně zastoupit. Na rozdíl od DirectX 10.0 k tomu má ty nejlepší předpoklady. Toto rozhraní, které běží ve Windows 7, může využít toho, že Windows 7 se považují za stabilní a velmi oblíbený operační systém. Různá vylepšení týkající se výkonu, DirectCompute a hardwarové tesselace přináší vývojářům a hráčům počítačových her zajímavá vylepšení. Grafické karty s podporou DirectX 11 jsou s Radeonem HD 5000 brzy dostupné ve všech cenových a výkonových segmentech. Úplného potenciálu tohoto rozhraní sice určitě nevyužívá ani úvodní titul Battleforge, ani Dirt 2 či Aliens vs. Predator, díky lepšímu postprocessingu a vylepšení zobrazování detailů prostřednictvím tesselace se ale dají dobře odhadnout jejich možnosti. Na úspěch či neúspěch DirectX 11.0 si přesto ještě budeme muset počkat, a to zejména z pohledu technicky zaostalých konzolí.

/*vložit obrázek auto.jpg*/

/*komentář: DirectX 11.0 to už umí: Colin McRae Dirt 2 je v současnosti zřejmě nejhezčí závodní hrou. */

Pro zajímavost:

Konzole Xbox se nejdříve označovala kódovým názvem DirectXbox.

Na vývoji DirectX se podíleli zejména tito vývojáři: Craig Eisler, Alex St. John a Eric Engstrom.

Se svojí první grafickou kartou pro DirectX 9, jak mnozí nazývají Geforce FX 5800 Ultra, se Nvidia ocitá ve srovnání s grafickou kartou ATI Radeon 9800 Pro v poměrně nevýhodné pozici.