Společnosti Hitachi, Canon a Matsushita Electric Industrial (známá v našich končinách spíše jako Panasonic) se tento týden dohodly na vzájemné spolupráci a podílení se na výdajích, vývoji a výnosech při výrobě a prodeji plochých panelů.
Tento krok je pravděpodobně reakcí na prohlášení společností Toshiba a Sharp z minulého týdne, které také chtějí společně pokračovat ve spolupráci v tomto rychle se vyvíjejícím odvětví. Podobně také Sony a Samsung vyrábějí již nějakou dobu LCD displeje ve společném podniku s názvem S-LCD.
Zmíněná dohoda by měla být realizována do konce března roku 2008 a v praxi to bude znamenat, že společnosti Canon a Panasonic koupí každá po 24,9 % podílu v Hitachi Displays, což je firma patřící mateřské společnosti Hitachi, a soustředí se na právě výrobu malých a středně velkých LCD panelů. Připomeňme, že tyto tři firmy již delší dobu spolupracují na výrobě velkých LCD panelů v rámci společného podniku IPS Alpha Technology.
Hitachi říká, že doufá, že se díky nové alianci podaří urychlit vývoj nových LCD technologií. Konkurence je v této oblasti značná a je zde také neustálý tlak na výrobce, aby investovali do nových a efektivnějších technologií, neboť jen tak mohou jejich produkty být konkurenceschopné a dostupné za přijatelné ceny. Nicméně postavení továrny na LCD panely stojí v současnosti více než 1 miliardu dolarů, a výrobci proto stále častěji vytvářejí nová partnerství, aby se mohli podělit o náklady. |
Canon si od spolupráce slibuje zkrácení času vývoje a stabilnější dodávky LCD panelů pro své digitální fotoaparáty a doufá, že bude moci nabídnout i nové displeje ve svých produktech pro informační management. A konečně Panasonic, který dosud velmi intenzivně investoval ve sféře plasmových panelů pro velké televizory a displeje, se chce tímto krokem soustředit i na další segment trhu.
Současně kromě podpory nové LCD aliance plánují Canon a Hitachi společně pracovat na vývoji OLED (organic light-emitting diode) technologii, která je značně odlišná od tradičních LCD a mluví se o ní jako o možném nástupci těchto populárních panelů díky jasnějšímu a bohatšímu obrazu. Nicméně na této technologii je stále ještě co zlepšovat a je hlavně potřeba docílit snížení cen a výrazného zvýšení produkce, aby se mohla co nejvíce rozšířit na trhu. Připomeňme, že první OLED televizor v tomto měsíci již představila společnost Sony a i ta plánuje v této oblasti dále rozvíjet svoje aktivity.