Internet věcí tak umožní rozšířit funkce běžného vybavení domácností. Tento způsob využití však vyvolává nové obavy o soukromí lidí, kteří tyto produkty používají.
Finanční zpráva podaná Googlem v prosinci, které si povšiml deník Wall Street Journal v minulém týdnu, popisuje, že má společnost v úmyslu poskytovat reklamy v téměř jakémkoli zařízení podporujícím připojení k internetu.
„Očekáváme, že bude přibývat mobilních zařízení, s tím, jak na trhu bude narůstat poměr „chytrých“ zařízení,“ uvedl Google v dopise adresovaném vedení finančního odboru americké komise pro cenné papíry a burzy. Toto prohlášení bylo součástí vysvětlení, proč Google nechce zveřejnit své mobilní výnosy odděleně.
„Za několik let budeme my a další společnosti například zveřejňovat reklamy a další obsah na chladničkách, v automobilech, termostatech, brýlích nebo hodinkách, abychom jmenovali jen několik možností,“ uvedla firma na vysvětlenou. V dopise Google oznámil, že u svých uživatelů v budoucnu počítá se zobrazováním reklam na „stále širší škále zařízení“. „Proto,“ pokračovalo vysvětlení, „jsou naše reklamní systémy stále více nezávislé na konkrétním typu zařízení.“
Společnost uvedla, že místo přípravy samostatných reklamních kampaní pro stolní počítače, mobilní a další druhy zařízení, hodlá rozvíjet kampaně nezávislé na zařízení schopné dynamicky poskytovat cílené reklamy „správnému uživateli v pravý čas v jakémkoli zařízení, které je k tomu právě nejvhodnější.“
Někomu se taková představa budoucnosti může zdát jako výhodná pro spotřebitele. Ale obhájci soukromí to vidí jinak. Například organizace jako Electronic Frontier Foundation (EFF) nebo Electronic Privacy Information Center (EPIC) vyjádřily obavy o potenciálu pro průnik do soukromí ve světě, kde je mnoho věcí, které lidé používají každý den, připojeno k Internetu.
Americká Federální obchodní komise (FTC) uznala potřebu podrobnějšího rozboru potenciálního zabezpečení a soukromí v důsledky takzvaného Internetu věcí (IoT). „Spotřebitelé již mohou používat své mobilní telefony k odemčení svého vozu, zhasnutá světel v domě nebo nastavení termostatů a jejich životně důležité funkce jako krevní tlak, EKG nebo hladiny cukru v krvi, mohou vzdáleně monitorovat jejich lékaři,“ konstatovala FTC loni v listopadu při svolání workshopu o otázkách soukromí a bezpečnosti IoT. „V ne příliš vzdálené budoucnosti spotřebitelé přicházející k obchodu mohou přijímat zprávy od jejich ledničky, že jim dochází mléko,“ uvedla FTC.
Velké znepokojení nad plány Googlu a dalších společností poskytovat cílené reklamy do domácností vyvolává zvýšení rizika zneužití zákaznických dat, domnívá se Marc Rotenberg, prezident EPIC.
Rotenberg poukázal na fakt, že Google „běžně integruje uživatelská data, která sám získá. Podle nás to vyvolává vážné obavy a FTC by se na tento problém měla zaměřit, jak z ohledu na ochranu osobních údajů uživatelů, tak kvůli potenciální hrozbě zneužití monopolního postavení,“ dodal.
Podobné obavy začíná budit také Facebook v souvislosti s akvizicí aplikace WhatsApp. „Internetoví uživatelé se spoléhali na nezávislost a diskrétnost WhatsApp a poskytli společnosti podrobné osobní údaje včetně soukromých textů přátelům,“ upozornila organizace EPIC v dopise adresovaném FTC. „Navrhované akvizice proto způsobí, že původně soukromá data uživatelů WhatsApp mohou být využita k poskytování cílené reklamy,“ dodala organizace.
Takové obavy se týkají i plánů Googlu a dalších společností na využití dat z IoT k poskytování cílených zpráv. Rotenberg zastává názor, že „Google by neměl sledovat, co lidé dělají v soukromí svého domova.“