Hodnota informací je klíčová

1. 5. 2017

Sdílet

 Autor: eM Client
Gartner předvídá, že do roku 2020 budou informace využívány při přetváření, digitalizaci či odstraňování obchodních modelů z předchozí dekády.

Ačkoliv prakticky všechny firmy využívají v každodenním provozu různé druhy informací, většina podniků systematicky nemonitoruje, neměří, neohodnocuje a nezhodnocuje své informace a data. Jinými slovy: k informacím se obvykle nepřistupuje jako k firemnímu aktivu.

„Situaci nepomáhají ani mezinárodní a řada národních účetních standardů a předpisů s rozličnými definicemi a často komplikovanými postupy ohodnocování informačních aktiv,” vysvětluje viceprezident výzkumu společnosti Gartner Alan D. Duncan.

Přesto lze nalézt řadu skrytých i zjevných příkladů oceňování dat – například když byla společnost Linkedin se 443 miliony uživateli prodána za 26, 2 miliardy dolarů, odpovídá to přibližné hodnotě 59 dolarů za uživatele. Dalším příkladem může být hodnota zdravotních záznamů na černém trhu – ta podle nedávné zprávy společnosti TrapX klesla z 50 na 10 dolarů.”

Hodnota informačních aktiv se často odráží v tržním ohodnocení informačně orientovaných společností – tzv. info-centrických či info-produktových firem (tedy těch, které aktivně zpeněžují svá informační aktiva, nebo mají své obchodní modely založeny na informacích).

„Investoři se naučili rozpoznávat firmy, které se aktivně věnují infonomice – teorii chápání informací jako nové kategorie aktiv a praxi jejich důsledného měření, správy a monetizace podobně, jako se to děje u jiných aktiv. Tyto podniky mají ve srovnání s průměrem akciového trhu až pětkrát vyšší poměr tržní hodnoty k hodnotě hmotného majetku,” vysvětluje Duncan.

Analytici společnosti Gartner předpovídají, že informace budou hrát klíčovou roli ve 4 z 5 transformačních projektů. Vzhledem k rostoucímu tlaku na digitální transformaci (nalézání nových, transformace stávajících a eliminace zastaralých obchodních procesů a produktů či služeb) by prakticky všechny organizace měly revidovat svůj přístup k informačním aktivům.

„Podniky by měly zkoumat reálnou přidanou hodnotu svých informací – tedy jak svá informační aktiva využívají a přemýšlet o výkonnostní mezeře – možné přidané hodnotě, které lze dosáhnout v rámci stávajících plánů a možností. Následně je vhodné zkoumat mezeru vize – tedy potenciální přidanou hodnotu, které by bylo možné dosáhnout, pokud by byly ve všech relevantních obchodních procesech využity všechny dostupné informace,” říká Duncan.

Prvním krokem na cestě k uzavření či odstranění těchto mezer je začít systematicky měřit hodnotu informačních aktiv. Analytici Gartneru vytvořili sadu modelů, které se zaměřují buď na zlepšení vlastní správy informací (PHI – Podstatová (vlastní) hodnota informace, BHI – byznysová (obchodní) hodnota informace a VHI – výkonnostní hodnota informace) nebo na zvýšení ekonomického přínosu informací (NHI – nákladová hodnota informace, THI – tržní hodnota informace, EHI – ekonomická hodnota informace). Tyto modely lze kombinovat a využívat například pro potřeby investičních rozhodnutí, řízení a správy, inovace a digitální transformace, monetizace, zvyšování hodnoty a řízení nákladů na životní cyklus informací.

bitcoin školení listopad 24

Alan D. Duncan ukázal během své přednášky řadu příkladů, jak může lepší využívání informací vést ke zlepšení či transformaci obchodních procesů a modelů. Od tradičnějších jako je využití kombinace historických dat o prodejích s historickými daty a předpovědí počasí při tvorbě lepších prediktivních modelů pro řízení skladových zásob, nebo poskytnutí těchto dat partnerům pro optimalizaci marketingu (Dollar General), přes propojování dat o prokliku na obrázky s AI neuronovou sítí pro analýzu fotografií – s cílem určit, o co se zákazníci zajímají (Trulia), nebo analýzu a monetizaci dat v jídelních lístcích restaurací (Food Genius) až po data používaná při prediktivním řízení policejního sboru (LAPD) nebo analýzu záznamu bezpečnostních kamer v obchodě pro optimalizaci “toku” a zlepšení zážitku při nakupování (Iron Cactus).

I na našem trhu lze nalézt společnosti, které mají zkušenosti s monetizací informací – zejména v odvětvích jako jsou telekomunikace, maloobchod, e-commerce, utility a finanční sféra či pojišťovnictví,” poznamenává Oldřich Příklenk, výkonný ředitel KPC Group, zastoupení Gartner pro Českou Republiku, Slovensko a Rumunsko.