Home otvírá Facebooku bránu mobilní reklamy

7. 4. 2013

Sdílet

 Autor: © James Niccolai - IDG
Facebook je založen na monetizaci vašeho soukromí a teď si pro ni našel ideální místo – ve vašem mobilu, do kterého dostane cílenou reklamu na to nejprestižnější místo – hlavní obrazovku operačního systému.

Během velké premiéry mobilní platformy Facebook Home tento čtvrtek se nikdo do tématu reklam nepouštěl, kromě stručného potvrzení, že přítomny budou. Po zbytek času generální ředitel Facebooku Mark Zuckerberg a jeho spolupracovníci předváděli, jak Facebook Home usnadní typickou činnost jeho uživatelů. Facebook vždy exceloval v propojování lidí a díky novému mobilnímu řešení to bude nyní jednodušší i v mobilních zařízeních, ať už půjde o komentáře, dialogy nebo sdílení obsahu, jako jsou obrazy a videa. Facebook Home je očividně výsledkem velkých investic a úsilí.

Ale Facebook vydělává prostřednictvím reklam, nikoli funkcí pro koncové uživatele. Z hlediska rozložení příjmových kanálů je to mediální společnost, nikoli softwarová. Zpočátku to v mobilech nebude zřejmé, první verze aplikace reklamy neobsahuje. Ale jak Facebook přiznal, je to dočasné. Cover Feed, prezentace celoobrazovkových obrázků a aktualizací stavu přátel neustále rolují na domácí i zamykací obrazovce mobilu a není nic snazšího, než do nich zahrnout i podobně prezentované reklamy.

Adam Mosseri, produktový ředitel Facebooku, říká: „Pracujeme na návrhu mnoha skutečně kvalitních prezentací reklam. Postaráme se, aby nevybočovaly estetikou a kvalitou z ostatního obsahu Cover Feedu.“ Umístění reklam do Cover Feedu samozřejmě dáváFacebooku bezprecedentní možnost uživatelům agresivně posílat komerční sdělení.

Protože Cover Feed připravuje materiál pro prezentaci automaticky, uživatel, který vytáhne mobil z kapsy, uvidí reklamu dřív, než zařízení vůbec odemkne. Tedy zatím ještě ne, ale v následující verzi ano, a to jakmile budou reklamy zapnuty, jak Facebook již de facto přislíbil. Facebook Home samozřejmě prodlouží čas, po který budou moci být reklamy prezentovány prostě tím, že přispěje k dalšímu prodlužování času, který uživatelé na Facebooku stráví. Podle firemních materiálů je dosavadní aplikace Facebooku zdaleka nejpoužívanější aplikaci, uživatelé v ní tráví až 20 procent času mobilu. Druhá nejpopulárnější aplikace, Pandora, je se 7 procenty daleko vzadu.