Když se mě někdo v mém dětství zeptal, čím budu, až budu velký, první, co mě napadlo, bylo kosmonaut. Tento sen mi vydržel až dodnes, i když s léty člověk přijde o iluze a na sny se dívá trochu jiným způsobem než v předškolním věku. Člověku může být až líto, že se zřejmě nedožije cenově přijatelných zájezdů na nejbližší planety. Ještěže tu jsou ty počítačové hry, které nám můžou ukázat, jak by to asi tak mohlo za několik stovek či tisíc let vypadat. Bylo by však docela nudné sledovat cestu ve vesmírném autobusu na Mars, a proto je potřeba přidat trochu té strhující akce. Jednou z takových her je i vesmírný simulátor HomePlanet v duchu X-Wing, na kterém pracuje jedenáctičlenný tým 3MAP Games (přejmenovaný z Revolt Games). Je až k nevíře, kolik her se k nám v poslední době hrne od ruských firem. Role distributora se ujala taktéž ruská společnost Russobit-M.
Příběh vás zavede do velmi vzdálené budoucnosti, v ději označované jako rok 700 vesmírného věku. Světem vládnou nové technologie a neuro výzkumy. Jedním z plodů těchto výzkumů jsou implantáty, které se vkládají přímo do lidských mozků. Tyto implantáty pak zlepšují schopnosti jako například komunikace lidí na dálku, přenášení myšlenek a citů apod. Tyto implantáty se stávaly velmi žádanými, ale i přes výhody, které přinášely, se mnoha lidem protivily. Brzy se tak lidstvo rozdělilo na dvě skupiny - na "čisté" a na ty, kteří implantáty používají. Takto diferencované lidstvo se dělilo na další větve, na jejichž koncích byly klany. To všechno vedlo až k občanským válkám a brzy na to "čistí" zcela vymizeli. Někteří zahynuli, jiní se podrobili implantátům. Vítězství však nepřineslo mír a klid. 27 existujících klanů se nesjednotilo ani nespolupracovalo. Každý z nich toužil po vládě a moci. Rivalita se stále stupňovala a silnější klany začínaly okupovat, napadat a zneužívat ty menší.
Jedním z nejmenších klanů byl Troidský, který založil a vedl Lance Troiden. Tento maličký klan se zabýval exportem implantátů a léčiv. Na to, jak byl malý, byl velice bohatý a úspěšný. To se ovšem větším klanům ani trošku nelíbilo a začaly ho nemilosrdně napadat. Jedinou možnou záchranou byl útěk. Aby však pouze zbaběle neutekli, rozhodli se pro malou pomstu. Při útěku z planety několik válečných lodí zbombardovalo pár nepřátelských měst a poté se vydali hledat jinou planetu vhodnou pro svůj nový domov. Brzy však zjistili, že to nebyl nejmoudřejší tah, protože nepřátelské kolonie za nimi poslaly několik válečných flotil, které je měly ve vesmíru hledat a pomstít smrt jejich lidí.
Úkol je tedy jasný - najít obyvatelnou planetu a přežít. Vašimi nepřáteli nebudou pouze agresivní klany, ale také vesmírní piráti a kolonizující národy. I když je dle příběhu patrné, že půjde hlavně o zběsilé ničení nepřátelských lodí, autoři tvrdí, že každá mise z celkových 21 bude zcela odlišná a originální. Kromě zneškodňování nepřátelských lodí budete mít za úkol také chránit, doprovázet, hlídat a pronásledovat nejrůznější vesmírná plavidla či ukrást speciální nepřátelské zařízení, zbraně, suroviny apod.
Ze začátku bude hráč poslušný vojáček v kokpitu vesmírné stíhačky, který bude přijímat a plnit rozkazy. V průběhu hry se však vypracuje mnohem výše a mezi létáním a střílením bude také celou misi plánovat, vybírat zbraně a plavidla, které se bitvy zúčastní, a přidělovat rozkazy během mise v případě, že se situace na bitevním "poli" náhle změní. Do každé mise si bude hráč moci vzít pouze omezený počet letounů (hovoří se o šesti až sedmi). Celkové množství druhů lodí se má pohybovat kolem šedesátky. V orientaci by měla pomoci mapa připomínající ty v RTS, která hráči usnadní ovládání dalších vojenských lodí.
HomePlanet, stejně jako většina ruských her, poběží na svém vlastním enginu. U několika východních titulů jsem si také všiml, že nebudou obsahovat hru pro více hráčů a autoři plánují jakýsi add-on, který by po vydání hry přinesl multiplayer spolu s novými zbraněmi, singleplayerovými kampaněmi apod. Ani zde tomu nebude jinak. Smutnou pravdou však je, že pokud se titul nebude těšit oblibě, žádného multiplayeru se hráč nikdy nedočká. Raději se bude věnovat svým další projektům. Na druhou stranu může hráče aspoň trochu potěšit editor, díky kterému se může sám pustit do tvorby svých map, lodí a zbraní. HomePlanet, který je obdarován zajímavým příběhem a podle screenshotů pěkným grafickým zpracováním, by se měl na pulty obchodů dostat v průběhu dubna 2003.