HP si ponechá divizi vyrábějící PC, nejistota ale zůstává

29. 10. 2011

Sdílet

 Autor:
Společnost HP oficiálně informovala, že nehodlá oddělovat ani prodávat svoji divizi PSG (Personal Systems Group), která vyráběla PC, notebooky, smartphony a tablety.

HP tak zavrhlo původní plán Leo Apothekera, který se této divize chtěl zbavit a zaměřit se na podniková řešení, podobně jako to udělala dříve konkurenční firma IBM. Nová CEO HP Meg Whitmanová, nyní v prohlášení potvrdila, že její společnost zvážila strategický, finanční a operační dopad případného oddělení a tento plán zavrhla. Divize vyrábějící PC podle Whitmanové přispívá k dlouhodobému vztahu HP se zákazníky a ponechání si divize PSG je správnou cestou jak pro zákazníky a partnery, tak i pro akcionáře společnosti i její zaměstnance.

Apotheker chtěl v první fázi divizi PSG oddělit jako dceřinnou společnost s počátečním kapitálem 40 miliard dolarů a případně ji i prodat, ale nebylo jasné, kdo z hráčů na trhu by mohl za tuto divizi zaplatit dostatečnou sumu. Plány na oddělení divize PSG kritizovali nejen analytici, ale i řada firemních zákazníků vyjadřovala obavy z budoucnosti, a tyto obavy přetrvávají. Analytici kritizovali myšlenku oddělení divize PSG také proto, že notebooky a PC byly součástí image i byznysu společnosti Hewlett-Packard a někteří konkurenti jako třeba Dell díky nejistotě ohledně HP zaznamenaly zvýšení prodejů svých počítačů. Nicméně někteří analytici s Apothekerem souhlasili v tom, že pokud by HP chtělo zlepšit svoji ziskovost, bylo by dobré se zaměřit více na podniková řešení a zbavit se výroby PC, neboť tato oblast jako celek zaznamenává dramatický propad.

První reakce partnerů a zákazníků na prohlášení HP jsou proto pozitivní, přesto se ozývají hlasy, že chtějí vidět záruky, že Hewlett-Packard hodlá s výrobou počítačů pokračovat dlouhodobě a že se na tyto plány mohou při svých investicích spolehnout. Jak je vidět, škoda, kterou Apotheker zasetím pochybností napáchal, se nedá jen tak smýt.

Očekává se také, že HP by mělo v dohledné době vyjasnit svojí mobilní strategii, protože prodeje smartphonů a tabletů rychle rostou a HP by se mělo rozhodnout, zda si nechá v této oblasti ujet vlak nebo se bude snažit v tomto byznysu uspět jako se o to snaží třeba Dell, který ohlásil uvedení řady nových tabletů s Androidem. Nejasností totiž zůstává více a podle komentátorů by bylo nejlepší, kdyby HP co nejdříve představilo všechny svoje budoucí plány.