Hry a Internet

1. 6. 1999

Sdílet

Většina lidí stále chápe Internet jako seriózní záležitost sloužící předevšímpro zasílání e-mailů či prohlížení webových stránek. Ve skutečnosti samozřejmě nabízí dale-...
Většina lidí stále chápe Internet jako seriózní záležitost sloužící především
pro zasílání e-mailů či prohlížení webových stránek. Ve skutečnosti samozřejmě
nabízí dale-ko více, ostatně právě počítačové hry momentálně zažívají v
souvislosti s Internetem velký boom. Nepochybuji, že jste o hrách ve spojení s
Internetem slyšeli již před pár lety dlouho to však byly jen prázdné řeči. Osud
se začal naplňovat teprve nyní.
Když před pěti lety vyšel Doom a jako jeden z prvních nabízel i možnost
skupinového vyžití, jistě nikdo netušil, kam až se deathmatchová mánie dostane.
O týden později již každý věděl, jak skvěle se to s touhle zábavou má, a pár
snílků možná předpovídalo multiplayeru skvělou budoucnost. Přestože se v
posledních letech již daly pozorovat jisté razantnější změny a u tří
nejúspěšnějších PC her (Diablo, Quake a Starcraft) se dá multiplayer označit za
podstatnější prvek hry, úplný obrat nastává až nyní. Dnes již je multiplayer
nedílnou součástí každé hry, běžnými se stávají i tituly, které jsou na hru
více hráčů specializovány.
Na následujících řádcích vám představíme menu, jež současný Internet nabízí.
Kromě dané hry a chuti nepotřebujete téměř nic, menší překážkou snad může být
jen kvalitní internetové spojení, které je nutné především v případě
náročnějších her.

Placené servery
Existuje nespočet nejrůznějších placených služeb (www.mplayer.com,
www.wireplay.co.uk, www.ten. net ad.), jež díky konkurenčnímu boji vyžadují
minimální poplatky nebo nabízejí většinu služeb zdarma, a peníze požadují pouze
za služby nadstandardní. Paradoxně však ani přes tuto na první pohled výhodnou
nabídku podobné servery neposkytují téměř žádné výhody, a tak nevidím nejmenší
důvod, proč se jim obšírněji věnovat běží obvykle na bázi lokálních serverů a
spojení do takového Dallasu pochopitelně nebývá ideální, spíše naopak.
Jedinou zajímavou nabídkou je tak například Microsoft Zone, kde je možné si
vedle běžné nabídky zahrát šachy, dámu, řadu karetních a nespočet dalších
stolních her, a to naprosto zdarma ve velmi pěkném a přehledném rozhraní. 24
hodin denně je zde v jeden okamžik připojeno několik set lidí z celého světa,
takže stačí naskočit a hrát. Zone v tomto směru není výjimkou, existuje řada
podobných serverů či javovských her, třeba jen ve vašem browseru; na adrese
www.spectrum.lovely.net je k dispozici emulátor ZX Spectrum s několika
desítkami her, jednu jednoduchou hru má ostatně i náš sesterský časopis
GameStar na www.game-star.cz.

(Téměř) neplacené servery
V této kategorii je třeba na prvním místě zmínit Kali, což je velmi jednoduchý
program, který emuluje IPX protokol používaný při hře přes lokální síť. Ten je
přizpůsoben pro podmínky Internetu a navíc rychlostně optimalizován, vzájemné
spojení pak s výjimkou úvodního chatu probíhá přímo mezi uživateli, takže je
tou nejlepší volbou při nekvalitním dial-upovém spojení. Autoři poskytují
bezplatnou verzi, která je časově omezena na 15 minut, za 699 korun pak lze
získat doživotní licenci, což obnáší nejen verzi časově neomezenou, ale také
pravidelně vydávané updaty. Díky podpoře IPX si navíc zahrajete téměř
jakoukoliv multiplayerovou hru (dnes už to jsou řádově stovky), takže Kali
nezbývá než doporučit. Veškeré podstatné informace naleznete na adrese
www.kali.cz, kde si lze objednat i plnou verzi.
Druhým, naopak velmi mladým programem, je GameSpy, jehož jedinou funkcí je
vyhledávání herních serverů a porovnávání jejich rychlosti. Proslavil se
zejména díky Quakovi, v současné době však podporuje již téměř 20 her včetně
nejnovějšího RPG hitu, Baldur\s Gate. Nalezení rychlých serverů s nejnižší
prodlevou je při hře akčních her klíčovou záležitostí; sami uznáte, že vystřelí-
li váš hrdina raketu vteřinu poté, co tlačítko stisknete, nelze hovořit o
nějaká zábavě, spíše o mučení správné umístění rakety je pak téměř nemožné.
Únosný je ping kolem 350-ti, což vyžaduje nalezení serverů v Německu či jinde v
Evropě, neboť u nás se nacházejí servery jen velmi zřídka. Není proto divu, že
GameSpy používá již přes 3 miliony hráčů, bezplatná verze je ostatně plně
funkční po neomezenou dobu, konkrétní informace pak najdete na www.gamespy. com.
Ještě než začnete oba programy zkoušet s nějakou 3D akcí, vězte, že to s jejich
rychlostí není nijak žhavé. Při spojení do 28 800 b/s lze obvykle dosáhnout
obstojné rychlosti, jen pokud jsou vaši protihráči (Kali), případně server
(GameSpy), připojeni přes stejného internetového providera, při vyšší rychlosti
je to jen o něco málo lepší. Navíc, jak už jsem nakousl v předchozím odstavci,
nejde jen o objem přenesených dat, ale právě také o rychlost. Proto na to
myslete při výběru serveru či spoluhráče kolega z vedlejší kanceláře či
stejného města napojený na stejného providera poskytne větší komfort, než
Američan připojený přes sebevětší pevnou linku. Je však třeba připomenout, že
zatímco s 3D akcemi je to zoufalé, strategie typu Starcraft či nenáročné akce
jako Diablo zvládne s modemem v podstatě každý.

Firemní servery
V poslední době začínají získávat navrch firemní servery, které nabízejí
využití úplně bezplatně. Autoři her si uvědomili, že prodejem hry jejich úloha
zdaleka nekončí a nabízejí hráčům své vlastní bezplatné servery. Průkopníkem
byl v tomto směru Blizzard, na jehož Battle.netu (www.battle.net) si zahrajete
Diablo či Starcraft, za zmínku stojí i Westwood (www.westwood.com), kde si
spustíte Dune 2000, Red Alert a řadu dalších. Své vlastní servery pak spustila
či v nejbližší době spustí téměř každá firma, která to s hrami myslí vážně. Je
to jednoduché (často se připojíte přímo ze hry) a je to zadarmo.
Jak sami vidíte, hry jsou nedílnou součástí Internetu, s níž je třeba počítat.
Denně si nějakou tu hru spustí přes "síť" půl milionu lidí. A vy nám neříkejte,
že jste to ještě nezkusili ...

9 0319/JL


Multiplayer 3D akce
Je to logické single-player dohrajete jednou, maximálně dvakrát, deathmatch je
pokaždé úplně jiný a má tedy daleko delší životnost. Zároveň stouply díkybohu
nároky na kvalitu titulů a dnes není snadné vytvořit hru se skvělou částí pro
jednoho i pro více hráčů za poslední léta se to ostatně bezezbytku podařilo
pouze úchvatnému Half-Lifu, který ovšem vznikal o to delší dobu. Proto vznikají
specializace pro single například Requiem, Alien vs. Predator či Heretic II
(všechny zmíněné tituly pochopitelně mají multiplayer, jen ne tak kvalitní a
dokonalý), pro deathmatch pak Quake. A co se chystá? Není toho málo:

Quake III Arena
Třetí díl Quaka od bohů z Dallasu firmy id Software a programátorského génia
Johna Carmacka, bude zajímavý jednak díky své unikátní technologii (zakřivení
povrchů uvidíme vůbec poprvé, ohromí nás i mlha a detailnost modelů), ale i
kvůli hratelnosti ta bude totiž prosta trapného střílení do hloupých protivníků
budete moci hrát buď s živými protihráči, nebo s uměle řízenými roboty (jež
jsou prý k nerozeznání od skutečných hráčů). Hratelnost jistě okoření i tři
různé postavy, ze kterých si můžete zvolit (liší se rychlostí a odolností).
Q3Arena má vyjít po prázdninách testovací demo je venku již nyní.

Unreal Tournament
UT je želízkem v ohni kouzelníků z Epicu MegaGames, kteří nás před rokem
pobláznili výborným Unrealem. Hra je z herního hlediska velmi podobná Q3Areně i
zde budou umělí protivníci pro případ, že nemáte po ruce živého kolegu, i zde
bude žebříčkový postup podobný Mortal Kombatu (nejprve proti vám stojí
začátečník, později samozřejmě přituhuje). Unreal sám o sobě nabízel obstojnou
technologii, a i když se pravděpodobně nedočkáme ponurých scenérií s úchvatnými
efekty jako v Q3Areně, bude to špička ve svém žánru. Tournament má být k
dispozici v červenci.

Team Fortress II
Valve Software, autoři loňského krále (nejen) 3D akcí hry Half-Life, se
rozhodli pro unikátní projekt na rozdíl od dvou konkurentů zde bude alfou a
omegou tým. Ten bude vytvořen z osmi různých charakterů, které se svými
vlastnosti velmi podstatně liší a vzájemně se doplňují (medik, špión, velitel,
inženýr apod.). Jeden bez druhého jsou zbyteční, celkově však tvoří kompaktní
tým. Vše je založeno na taktice, strategii a především sehranosti týmu. Projekt
pokračuje v cestě, kterou započali nadšenci před několika lety, jde totiž o
druhý díl úpravy pro Quaka z roku 1997. TF2 se dočkáme nejdříve v září.


Ultima Online a spol.
Kapitolou samou pro sebe je Ultima Online, která spadá do kategorie tzv. RPG,
neboli role-playing games. Jde o příběhově založené hry, v nichž se hlavní
postava časem vyvíjí a zdokonaluje. Velmi známé jsou tzv. mudy (textové hry
přes Telnet), které se na Internetu hrají od jeho počátků, průkopníkem byla
však Ultima Online od Originu, jež je víceméně simulací reality. Pochopitelně
se odehrává ve fantasy světě, vše ostatní je však již jen na vás zvolíte si
povolání (rybář, horník, vrah) a žijete. Nic víc, nic míň vlastně přeci.
Neohrožení mágové zápolí s draky, zlodějíčci se snaží okrást zelenáče ve
městech, horníci kutají rudu pro kováře, kteří z ní vyrábějí zbraně. Zkrátka a
dobře, naprosto kompaktní svět, do nějž jste jako hráč vržen a ponechán svému
osudu. Ultimě Online ostatně propadlo přes sto tisíc lidí, kteří měsíc co měsíc
platí autorům deset dolarů (to je byznys!).
Autoři se především v počátcích běhu hry potýkali se značnými problémy s
vyladěním zákonitostí, potíže nastaly i s technologií; dnes, po roce běhu UO,
můžeme konstatovat, že jde o téměř dokonalý produkt. Ostatně Origin není na
trhu sám a upřímně řečeno, nebyl ani první už před ním přišla konkurence s
Meridianem (velmi akční a daleko, daleko jednodušší), nyní se spouští
Everquest. O tom ale někdy příště.