Hlavní navigace

Hry do ruky - multiplayerové bitvy na mobilním telefonu

1. 11. 2002

Sdílet

Jednoho krásného dne mě napadlo což takhle napsat do nějakého časopisu článek ohrách pro mobilní telefony? Byla to zajímavá myšlenka, a to především z toho důvodu, že jsem o mobil...
Jednoho krásného dne mě napadlo což takhle napsat do nějakého časopisu článek o
hrách pro mobilní telefony? Byla to zajímavá myšlenka, a to především z toho
důvodu, že jsem o mobilních hrách v žádném časopisu dosud nečetl ani řádku jak
herní, tak neherní magazíny toto téma ze záhadných důvodů zatím ignorovaly. Za
druhé jsem věděl, že v ČR existuje vývojářský tým, který se výrobou her pro
mobilní telefony zabývá profesionálně již několik let jedná se o pražskou firmu
Illusion Wireless (http://www.iw.cz). Teprve se značným zpožděním mi ale došlo,
že "wireless" znamená "bezdrátový", měl jsem tedy důvod se domnívat, že mě zde
jistě zahrnou spoustou zajímavých informací. Jak už asi většině z vás došlo,
jedná se o pobočku brněnské firmy Illusion Softworks, největšího herního
vývojáře v ČR, čítajícího kolem 150 zaměstnanců, a známého herními tituly jako
Hidden and Dangerous či Mafia.

Co jsem na začátku svého pátrání věděl o hrách pro mobilní telefony?
Diplomaticky a slušně bych řekl, že moje znalosti byly skromné. Jako asi
většině lidí se mi pod pojmem "hra pro mobilní telefon" vybavilo něco na způsob
toho stále se prodlužujícího červa, požírajícího značky či pexesa. Provedl jsem
malý průzkum mezi svým příbuzenstvem, a od těch znalejších jsem se dozvěděl
cosi o docela jiném typu her, technologicky poměrně náročných, které jsou
naprogramované v Javě a určené pro mobily třetí generace.


Co je to hra pro WAP

Jak jsem správně předpokládal, ve firmě Illusion Wireless měli z mého nápadu
napsat článek o hrách pro mobily radost. "Jestliže chcete psát článek o
mobilních hrách, je potřeba udělat hned ze začátku lidem ve věci jasno,"
poradil mi Jiří Mach, zdejší project manager "lidem se totiž dost pletou takové
tři základní typy her pro mobily. Jednak to jsou hry, které jsou přímo od
výrobce zabudované do mobilu, tedy takové ty notoricky známé jako had či
pexeso. Druhou skupinu tvoří hry v Javě, určené pouze pro mobily jež Javu
podporují (a těch není v současnosti mnoho.) A konečně to jsou hry pro WAP,
které v současnosti vyrábíme a provozujeme my."

Dobrá. Udělali jsme si tedy ve věci jasno. Co to však v praxi znamená, taková
hra pro WAP? Jak asi všichni víme, WAP je něco jako hodně zjednodušený web
určený pro mobilní telefony, prozatím nepříliš používaná technologie. Co z toho
vyplývá? V praxi to znamená například to, že wapová hra se nekupuje jako
rohlíky v obchodě, ani se nestahuje z internetu. Jestliže si chcete wapovou hru
zahrát, prostě a jednoduše se připojíte k WAP serveru Eurotelu (k portálu
Juice), a neplatíte pak za hru samotnou, ale za minuty hraní. To, že jste při
hraní wapové hry permanentně připojení k internetu, má svoje světlé i stinné
stránky. Nespornou výhodu představuje skutečnost, že hry pro WAP umožňují něco,
co postrádá spousta her pro stolní počítače jsou multiplayerové. Tedy takové,
kdy hrají všichni účastníci hry proti všem, případně se můžete domluvit s
kamarády, spiknout se proti světu a likvidovat ostatní účastníky ve dvou či ve
třech. Právě na multiplayerové hry chtějí vsadit lidé z Illusion Wireless,
kteří se domnívají, že multiplayer je právě tím, co hráče k wapovým hrám
přitáhne. "Hned od počátku jsme si dali za cíl vyvíjet on-line multiplayerové
hry, zřejmě nikdy nebudeme vyrábět hry jenom pro jednoho hráče," říká Jiří
Mach, "WAP jsme zvolili právě proto, že umožňuje hraní všech proti všem, 7 dnů
v týdnu, 24 hodin denně."

Stinnou stránkou hraní pak je nepříjemná skutečnost, že za připojení k WAPu se
musí tvrdě platit. Každému asi zamrzne úsměv na rtech, když se podívá do ceníku
a zjistí, že Eurotel si za provoz WAPu účtuje 2 koruny 70 haléřů za minutu,
takže hodina hraní by vás přišla na 156 korun českých. Nabízí se samozřejmě
otázka kdo si může dovolit utratit tolik peněz jenom za hraní mobilních her?
"Naše hry v současné době hrají především tzv. hyperconnected uživatelé,"
odpovídá Jiří Mach, "tedy ti, kteří znají technologii a jsou zvyklí denně
používat WAP. Všechno to jsou lidé ve věku 25-35 let, a často jsou zaměstnáni u
firem, které jim účet za mobil zaplatí, anebo vydělávají tolik, že nemusí
finanční otázku řešit. Samozřejmě bychom rádi přilákali i další skupiny hráčů,
ale jsou věci, které prostě neovlivníme."

Jak vypadá taková wapová hra? V praxi to funguje tak, že vám server, na který
jste připojeni, vygeneruje wapovou stránku a odešle na displej vašeho mobilu. Z
toho důvodu by se tyto hry nejspíš daly zařadit mezi tahové strategie, skutečná
akce ve stylu červa požírajícího značky zde chybí, protože to technologie
neumožňuje. V Illusion Wireless spolu s partnerskou firmou DataTech
vyprodukovali a v současnosti provozují 3 hry jedná se o kvízovou hru IQ mapa,
kde odpovídáte na otázky ve stylu Milionáře, tahovou strategii Lovci pokladů a
real-time střílečku Nebe v plamenech. Do budoucna zde připravují hru založenou
na SMS zprávách, další dvě pro WAP a hry pro mobily podporující Javu.

Masovou zábavou tedy hry pro WAP prozatím nejsou. Celá oblast her pro mobilní
telefony je na samotném svém počátku, a v lecčems se podobá situaci, ve které
byla zábava pro domácí počítače ve věku osmibitových počítačů před patnácti
lety. "Technologie na to zatím není přichystaná," říká Jiří Mach, "mobily
nejsou pro hraní ideální zařízení, lidé zatím WAP moc nepoužívají, je pro ně
příliš složitý. Operátoři svou marketinkovou kampaní nemíří k tomuto produktu,
atd."

Každý, kdo by chtěl vyvíjet hru pro mobilní telefon, jako by se dostal ještě
někam před rok 1985, do pravěku počítačové zábavy veškerá grafika se musí
vecpat do okénka mobilu velikosti 90 x 30 pixelů v jediné barvě, což samozřejmě
neumožňuje nějaké náročné grafické kreace. Stejně tak není prostor pro animace,
protože technologii animovaného GIFu zvládají jenom některé mobily. Dále zde
jsou problémy s různou velikostí displeje u různých typů mobilů, s výdrží
baterie, největší problém však u multiplayerových her představuje objem
přenesených dat a jejich cena. Je jasné, že na takový třírozměrný, plně barevný
multiplayer Quake běhající na displeji mobilního telefonu si budeme muset ještě
chvíli počkat.


Mají hry pro WAP perspektivu?

Zajímavou otázkou je, zda jsou hry pro mobily perspektivním odvětvím. Jak asi
každý z vlastní zkušenosti víme, v běžném životě nastávají často okamžiky, kdy
se prakticky nedá nic moc rozumného dělat třeba v čekárně u zubaře či
psychiatra, nebo třeba při čekání na tramvaj, která jede až za sedm minut. Máme
teď možnost těch pár minut nějak smysluplně využít. Můžete si třeba vytáhnout
časopis, někdo jiný se začte do Schopenhauerova díla Svět jako vůle a
představa, a někdo třeba vytáhne mobil a začne na něm hrát multiplayerovou hru.
Cílem firem vyvíjejících hry pro mobily je právě vyplnit takováto malá "hluchá"
místa v životě každého uživatele mobilního telefonu. To, zda se jim to podaří,
bude záležet nejenom na dalším vývoji mobilní technologie, ale především na
vývoji ceny za přenášená data.

Názory, nápady, připomínky, návrhy témat, o kterých se chcete více dozvědět,
posílejte prosím na e-mailovou adresu pirx@centrum.cz.



Nebe v plamenech

http://www.nvp.cz Nebe v plamenech je wapová hra námětem čerpající z leteckých
soubojů druhé světové války. Ve hře ovládáte letadlo, zobrazené ve středu
displeje, kterému dáváte příkazy ke změně směru letu a ke střelbě. Cílem je
sestřelovat letadla ostatních účastníků připojených do hry, a ničit tanky a
jiné pozemní cíle. Na webové stránce hry je uvedeno, že jde o "první akční
wapovou hru", což považuji za mírně zavádějící pod pojmem "akční hra" si
představuji něco trochu jiného. To, že se ve hře střílí, ještě neznamená, že se
jedná o skutečnou akci. Ve skutečnosti zde pravá akce schází, a veškeré
ovládání letadla, střelba apod. se odehrává v jednotlivých tazích.


IQ mapa

http://www.iqmapa.cz Jednoduchá strategická kvízová hra. Odehrává se na
čtverečkovaném hracím poli znázorňujícím mapu České republiky, v níž se každý
hráč snaží získat co největší území. Když vstoupíte na nové políčko, zobrazí se
otázka typu: "na jaký hudební nástroj hraje Líza Simpsonová", nebo "jaké je
hlavní město Malajsie". Správná odpověď znamená dobytí políčka. V případě, kdy
zaútočíte na políčko protihráče, dochází k přímému souboji protihráč dostane
stejnou otázku jako vy. Odpoví-li správně, ubránil se útoku a pole si ponechá,
v opačném případě o políčko přichází. Vyhrává ten hráč, který v daném soutěžním
kole obsadí největší území.


Lovci pokladů

http://www.lovcipokladu.cz Ve strategické tahové hře Lovci pokladů je cílem
hráčů nalézt poklad uložený na dně moře. Tímto pokladem mohou být kredity, nebo
věcné ceny. Moře je zobrazeno formou čtverečkovaného hracího pole, po kterém se
hráč může pohybovat lodí, nebo jedním ze tří potápěčů. Potápěč odkrývá nová
pole, nalézá poklady a přitom si dává pozor na nebezpečné miny. Lodí hráč
dopravuje nalezené poklady do doku, nebo s ní může útočit na lodě soupeřů a po
jejich potopení tak získat jimi vezený poklad.