Hlavní navigace

HTC v ČR - věříme Windows Mobile

8. 8. 2007

Sdílet

Společnost HTC oficiálně vstoupila na český trh a od telefonů s Windows Mobile si nejen mnohé slibuje, ale chce mít větší vliv na vývoj, marketing a prodej svých přístrojů s tímto systémem

PDA telefony HTC (dříve Qtek) byly na českém trhu přítomny pouze prostřednictvím distributorů a zprostředkovaně též operátorů. To je ale v oblasti, které se HTC věnuje – toiž chytré či PDA telefony, zaměřené převážně na firemní klientelu či technicky založené maniaky (tedy např. redakci PC WORLDu) - zcela nedostačující. Pro operátory jsou PDA telefony spíše doplňkovým sortimentem a obvykle jsou propagovány jen směrem na některé firemní zákazníky. HTC se v přehledech globálního trhu s chytrými telefony či v širším pojetí „konvergovanými“ přístroji (sem spadají chytré telefony, PDA telefony, nejrůznější komunikátory a další mobilní zařízení s funkcemi PDA) obvykle poněkud nespravedlivě neobjevuje. První místo patří tadičně Nokii s bezmála padesáti procenty, následované RIM (Blackberry) a Motorolou (ta ale na našem trhu umí nabídnout namísto pořádných telefonů jen doplňky ke šminkám). Další v pořadí jsou pro nás možná překvapivě Sharp a Panasonic (podle studií IDC), či Palm a Sony (to tvrdí Canalys). Počínaje třetím místem se podíly pohybují od 8% do 5%, překvapivých 24% ale připadá na skupinu „ostatní“.


A právě zde je háček. HTC totiž vyrábí nejen poslední generace Palmů, ale také odhadem přes 80% všech Windows Mobile zařízení – ta jsou následně prodávána pod značkami operátorů jako je T-Mobile, Orange, i-mate, Verzion, Cingular, Sprint či dalšími obchodními značkami jako již zmiňovaný Qtek. Ostatně o tom, že podíl HTC na globálním trhu je významnější než tvrdí zprávy IDC, Gartneru či Canalysu, svědčí podíl platforem: zatímco Symbian má 67%, Windows Mobile drží druhé místo se 14% a RIM má pouhých 7% (údaje za rok 2006). Analytici nemají zcela jasno ani v definici konvergovaného zařízení či chytrého/PDA telefonu a rozcházejí se tak v odhadu celkového počtu prodaných kusů za minulý rok o „nepatrných“ 16 milionů kusů. Není ani jasné, jaká zařízení jsou u Nokie považována za „konvergovaná“ - zda se jedná pouze o novější řady N a E, nebo zda jsou započítány všechny telefony se systémem Symbian (z nichž mnohé jsou používány jako pouhé telefony či kapesní herní konzole). Nic to pochopitelně nemění na faktu, že v celkových počtech telefonů prodaných na globálním trhu představují chytré přístroje malou část – rozhodně se ale jedná o část rostoucí a v ní by podle některých prognóz měl v nadcházejících pěti letech nejrychleji růst segment Windows Mobile – podle ABI Research by podíl Symbianu měl poklesnout do roku 2012 ze zhruba 70% na 45%, právě díky rozvoji platformy WM a mobilního Linuxu.

Je jen pochopitelné, že v takové situaci se HTC chce osamostatnit a mít větší vliv na vývoj, marketing a prodej svých přístrojů. Nic mu nebrání být i nadále výrobním závodem pro operátory či zavedené značky, zároveň ale hodlá přinášet vlastní modely – HTC Touch je toho výtečným (a do jisté míry prvním) příkladem. Zatímco modely uvedené v minulém roce (TyTN, P3300 Artemis apod.) byly nabízeny i pod značkami operátorů, Touch bude prodáván pouze pod značkou HTC. Je to rozumný a pochopitelný krok, kterým si HTC buduje půdu pro budoucí modely – a Touch je pro podobný úkol jako stvořený.

O novém telefonu HTC Touch píšeme zde

- - Lukáš Erben

Byl pro vás článek přínosný?