Hlavní navigace

Hudba prostřednictvím MIDI

1. 4. 1998

Sdílet

Co je možné a jak na to Když mi bylo řečeno, že mám napsat článek do PC WORLDu - něco o MIDI hudbě, myslel j...


Co je možné a jak na to

Když mi bylo řečeno, že mám napsat článek do PC WORLDu - něco o
MIDI hudbě, myslel jsem si, že to není problém. Ale po spojení
se s příslušným redaktorem to problém být začal -- z toho
důvodu, že tento článek má být srozumitelný i lidem, kteří o
MIDI vědí jen to, že existuje a že je to "něco na zvukovce". Tak
mi znalci jistě prominou, že budu používat velmi zjednodušenou
terminologii a dopustím se tak mnoha prohřešků.

Předem bych chtěl říci, že tento článek není určen pro ty, kdo
jen sbírají MIDI soubory z Internetu a pak si je přehrávají.
Naopak je určen i těm, kdož neumějí hrát na žádný hudební
nástroj (dokonce ani noty nemusíte umět...). Podmínkou není
dokonce ani vlastnictví počítače, ale pokud nebudete mít
hardwarový sekvencer alespoň na samohrajce (tj. klávesy se
zvukovým modulem, doprovodnou sekcí a sekvencerem), měli byste
si něco pořídit, jinak nic moc neuděláte. Nejlevnější takto
vybavené klávesy ovšem stojí přes 20 tis. Kč, a to ještě nemáte
kam hotové skladby ukládat (dalších 10 tisíc). Nejlevnější
hardwarový sekvencer i s disketovou jednotkou stojí kolem 30 -
50 tisíc Kč (rovnou doporučuji zakoupit XG syntezátorové klávesy
se sekvencerem a disketovou jednotkou Yamaha QS-300, popř.
samohrajku PSR630/730, anebo přímo klávesový workstation W5/W7,
popř. SY85/SY99).

Dříve než se dáte do čtení, podívejte se raději do slovníčku
pojmů.

Začínáme s počítačem

Kdož máte hardwarový sekvencer, rovnou přejděte k oddílu
"Tvoříme". Předpokládám, že máte alespoň přístup k počítači byť
s nejjednodušší zvukovou kartou. Zvukové karty s FM syntezátory
se sice tváří, jako by uměly 128 zvuků a bicí podle standardu
General MIDI, ale zpravidla nereagují na všechny příkazy (např.
SysExy a kontroléry -- až na hlasitost a polohu). Pokud máte
lepší zvukovou kartu (například Sound Blaster AWE32/64), pouze
si představte, že vaše karta má více knoflíků (MIDI kontrolérů).

Dříve se ke každé zvukové kartě přikládal alespoň jednoduchý
sekvencer, nyní již tomu tak většinou není. Ke zvukovým kartám
SoundBlaster AWE64 je přiložen sekvencer Voyetra MIDI
Orchestrator Plus, který toho však z¦muzikantského pohledu umí
žalostně málo. Pro začátek to ale stačí. Bohužel, později budete
muset přesedlat na jiný sekvencer, neboť neexistuje chytřejší
verze Orchestratoru, -- je k¦dispozici pouze verze doplněná o
nahrávání stop digitálního audia. Vhodným kandidátem pak bude
Cakewalk Pro nebo Cubase, popřípadě jiný profesionální program
(jednodušší verze by vás, až dojdete na konec možností
Orchestratoru, neuspokojily). Pokud sekvencer u zvukové karty
nemáte, nezbývá, než si ho stáhnout např. z Internetu, kde
existují pro začátečníky celkem slušné i freewarové sekvencery.
Pakliže přístup na Internet nemáte, nebo věříte raději
profesionálním programům, pořiďte si Cakewalk Home (popř. ještě
jednodušší Cakewalk Express) nebo Steinberg Cubasis (to
speciálně v případě, že rozumíte více hudbě než počítačům).

Cakewalk Pro 3.0 pro Windows a vyšší umožňuje zpracovávat
vybranou část skladby (stopy nebo takty) jazykem CAL. To třeba
Cubase neumí - ale hudebník bude mít podle mých zkušeností
raději Cubase (nejen kvůli lepšímu tisku not).

Samozřejmě že neexistuje pouze Cakewalk a Cubase. Ale většina
ostatních sekvencerů se snaží přizpůsobit mentalitě určité
skupiny lidí nebo hudebnímu stylu - tak třeba v poslední době se
stále více objevují sekvencery, s jejichž pomocí se snadno
stanete techno-kouzelníkem, jiné jsou optimalizovány spíše pro
jazz a podobně. Je pravda, že se s takovými sekvencery pracuje
pohodlněji a rychleji - ale zkuste provést něco nestandardního,
na co není zrovna tento stylově optimalizovaný program připraven
a pohoříte.

A teď je tu malý problém - finanční... Na čem byste chtěli do
sekvenceru dávat vaše hudební nápady? Klávesnici a myš bych
doporučil opravdu jen v některých situacích, například při
zadávání bicích. Měli byste mít alespoň jednoduché MIDI klávesy,
stačí i malé bez dynamiky úhozu (v cenách kolem 1-2 tis. Kč).
Pak se ovšem při tvorbě hudby pěkně nadřete, než vám okolí
nebude muset lhát, jaká že je to perfektní skladba.

Nejsem placený Yamahou... Ale neexistuje nic lepšího. Totiž MIDI
Master Keyboard CBX-K1 (stojí cca 6 - 7 tis. Kč) nebo CBX-K1-XG
(cca 14 tis. Kč), což je CBX-K1 doplněný o XG zvukový modul (450
zvuků, 3 efektové procesory, 20 bicích sad). Pokud máte
SoundBlaster AWE32/64 či podobně kvalitní zvukovou kartu, budou
vám pro začátek stačit klávesy bez vlastního zvukového modulu,
později si možná přikoupíte XG zvukovou kartu SW60XG (676 zvuků,
3 efektové procesory, 21 bicích, umí aplikovat efekty i na
audiovstup). Klávesy CBX-K1/K1-XG jsou velké asi jako klávesnice
PC, mají 3 oktávy dynamických malých kláves (na virtuozní hraní
to není, ale na těch pár taktů co se do sekvencerů zadává,
stačí), PitchBend (ohýbání výšky tónu) a volně přiřaditelné
"kolečko" kterémukoliv kontroléru (a nejen jemu). K počítači se
připojuje buďto speciálním kabelem na volný sériový port, nebo
pomocí MIDI interface, který najdete na každé zvukové kartě.

Klávesy se k počítači připojují většinou jedním kabelem (mají
konektor MIDI OUT). Pokud mají dva i více konektorů a nemají
vestavěný zvukový modul, zapojte pouze jeho MIDI OUT (ostatní si
připojíte časem, až budete trošku zkušenější) nebo použijte
sériový port. Upozorňuji, že MIDI/Joystick kabely mají poněkud
zvláštní označení konektorů (pro začátečníka naprosto
nepochopitelné), takže kdo zapojí MIDI OUT na kabelu do MIDI OUT
konektoru kláves, nebude mu keyboard fungovat, dokonce může
(nemělo by, ale stává se) dojít k jeho zničení. Správné zapojení
je, když MIDI IN konektor na kabelu zastrčíte do zdířky MIDI OUT
na klávesách. Majitelé kláves se zvukovým modulem (např.
CBX-K1XG) ještě zapojí MIDI OUT na kabelu do MIDI IN na
keyboardu a nikdy nezapomenou po každém zapnutí nebo přepnutí na
jiný kanál zkontrolovat funkci MERGE , kterou musíte nastavit na
OFF ještě před tím, než vyšlete jakákoliv data - třeba i jen
zavadíte rukou o kolečko (jinak by se mohlo stát, že se celá
vaše hudební sestava beznadějně rozkmitá a zahltí se vámi
vyslanými daty - nestává se to často, ale stát se to může).

Pokud budete využívat jiný syntezátor než FM na zvukové kartě,
dříve než začnete pracovat, musíte v sekvenceru nastavit MIDI
port , který budete používat (nastavuje se většinou pod menu MIDI
setup, MIDI configure, MIDI port setup, MIDI devices apod.).
Některé sekvencery umí obsloužit i více výstupních portů
najednou, takže nezanevřete na FM syntezátor zvukové karty
(určité zvuky z něj jsou dobrou syntezátorovou variací), ale
nadefinujte jej jako druhý port. Většina zvukových karet s
wavetable syntezátorem, jej má připojen na port MPU401-OUT, což
je výstup na MIDI/Joystick port. To se netýká se AWE32/64, kde v
závislosti na volbě jumperu MFBEN můžete mít interní wavetable
synth na samostatném portu - pak budete mít k dispozici celkem 3
porty (FM synth, WT synth, MPU401-OUT, kam můžete připojit
externí zvukový modul).

Také nezapomeňte nastavit vstupní MIDI port, což bude v případě
připojení kláves přes MIDI/Joystick interface port MPU401-IN.
Pokud budete mít připojeny klávesy CBX-K1/XG přes sériový port,
nezapomeňte nainstalovat MIDI driver pro sériový port, no a ten
pak zvolíte jako vstupní (v případě CBX-K1-XG i jako výstupní).

Tvoříme

Takže techniku již máme, snad i dobře zapojenou a po prvních
pokusech se pouštíme do uvědomělého tvoření. K¦němu se vám bude
hodit následující část, popisující některé konvence, které vám
usnadní práci.

Začátek každé MIDI skladby by měl obsahovat SysEx (hodnoty jsou
v šestnáctkové soustavě) resetující váš zvukový modul:

: F0 7E 7F 09 01 F7: F0 41 10 42 12 40 00 7F 00 41 F7: F0 43 10
4C 00 00 7E 00 F7

Pokud používáte XG nebo GS, můžete dát 0,2 sekundy před XG/GS
resetem ještě GM reset (kvůli kompatibilitě s GM). Po každém
resetu ponechejte asi 0,3 - 0,5 sekundy skladby prázdné, a
teprve potom nastavte parametry pro každý MIDI kanál.

Konec každé skladby by měl obsahovat kontrolér 120, následovaný
kontrolérem 121 (obě hodnoty nulové). Je to kvůli kompatibilitě
s některými FM zvukovými kartami, které nereagují na GM reset.
Nezapomeňte také vrátit všechny kontroléry, jež jste používali,
zpět na standardní hodnoty.

Nejdůležitější ze všeho je mít hudební nápad. Pokud jej máte,
hurá do toho.

Na MIDI keyboardu si nastavte vysílací kanál (transmit nebo TX
channel - tj. koleje, po kterých "pojedou" vaše noty), na
sekvenceru si vyberte stopu , do níž budete nahrávat, a také
nastavte přijímací kanál (receive, RX nebo jen prostě channel).
Zapněte v sekvenceru funkci MIDI THRU (thru enable/ON). Můžete
si také již teď (anebo později) vybrat v sekvenceru zvuk, který
chcete použít (program change, patch). Nezapomeňte si rovněž
určit tempo vaší skladby (a protože nejsme absolventi
konzervatoře, dáme si tempo poloviční i čtvrtinové, než jaké
bude v hotové skladbě), takt (4/4 pro začátek) a stupnici (C dur
pro začátek). Nastartujte nahrávání (rec, record), nechejte
odpočítat metronom, počkejte 2 takty (tam bude GM reset a
konfigurace) -- a už hrajte... Až dohrajete, nezapomeňte
nahrávání ukončit (stop) - to pokud máte klávesy. Pakliže
klávesy nemáte, nestartujte nahrávání, ale přepněte se do režimu
přímého zadávání not v notové osnově (staff) anebo tzv.
PianoRoll, pokud neumíte noty.

Ze začátku se jistě netrefíte do tempa, někdy dokonce stisknete
klávesu vedle - nenechte se vyvést z míry, naučte se tyto chyby
ignorovat a hrajte klidně dál , v sekvenceru to pak opravíte.
Když se nějak nemůžete trefit do tempa, zkuste po skončení
záznamu použít funkci Quantize , která "přilepí" vámi hrané noty
tak, aby seděly do taktu. Laborujte s nastavením této funkce
tak, až dosáhnete kýženého výsledku.

Další stopy nahráváte obdobně: v sekvenceru si vyberete prázdnou
stopu, do které budete nahrávat, nastavíte její parametry (pokud
bude používat stejný MIDI kanál jako již nahraná stopa, určíte
jen přijímací kanál, ostatní se automaticky zkopíruje) a
vyberete si stopy, jež vám sekvencer přehrávat nemá ( mute ), nebo
naopak má hrát jen jednu určitou stopu ( solo ). Upozorňuji, že
všechna nastavení sekvenceru, která měníte pro nahrání stopy,
musíte také uvést zpět do původního stavu. Nezapomeňte využít
možnosti popisu a poznamenat si, co která stopa obsahuje.

Pokud má vaše skladba opakující se sekvence (slyšíte to?,
sekvence -- sekvencer), nemusíte se dřít s jejich opakovaným
nahráváním, ale nahrajete je jen jednou, označíte a zkopírujete.
Pokud je sekvence v jiné tónině, zvolíte funkci transpose a
zadáte o kolik půltónů nahoru nebo dolů se má transponovat
(posunovat), a je to. Zkuste si třeba jen myší "nahrát" akord
C-dur (tóny CEG, na keyboardech jsou tóny někdy napsané u každé
klávesy), zkopírujte jej za tento akord a transponujte na akord
F-dur směrem dolů (-7 půltónů), potom ještě jednou na G-dur (-5
půltónů) a pak ještě jednou, bez transpozice. A hned máte
doprovod. Podobně se pracuje s většími úseky skladby. Poněkud
problematičtější je převod durových sekvencí na mollové. Pokud
sekvencer tuto funkci přímo nemá (nebo si ji nemůžeme
naprogramovat, protože to neumíme nebo nemáme Cakewalk Pro),
nezbývá, než ji nahrát znovu v mollové tónině anebo myší všechny
prostřední tóny snížit. Mollová tónina má o půltón snížený ten
prostřední tón (zkuste si to!). Hardwarové sekvencery by to měly
umět všechny.

Teď si zkuste vyrobit doprovodnou sekvenci takovouhle: C-dur,
A-moll (-3 půltóny od C-moll), F-dur, G-dur, A-moll, G-dur,
D-moll (+2 od C-moll), C-dur.

Dejme tomu, že si dáte pauzu od čtení a zkusíte si něco nahrát
(máte-li na čem) s více stopami (pro začátek stačí tři, každá na
jiném kanále, bicí vždy na kanále 10). Tak a teď to bude ta
nejzajímavější práce s MIDI, jaká jen může být: práce s
kontroléry.

Úprava, mixáž

Úprava a míchání MIDI stop je časově nejnáročnější práce a také
na ní silně závisí výsledek našeho celého snažení. Protože
nejsme třeba D. Forró, abychom všechno stihli v reálném čase,
budeme pracovat stále ještě s polovičním až čtvrtinovým tempem
skladby, ale pro kontrolní poslech si tempo nastavíme takové,
jaké má být (slibte mi, že při kontrolním poslechu se
soustředíte jen a jen na poslech, a na nic nebudete sahat!).

Kdo má zájem investovat do sebevzdělání, doporučuji mu koupit si
knihu Daniela Forró: Domácí nahrávací studio (vydala Grada). Je
zde sice pojednáváno o zcela jiném vybavení, ale co se týče
mixáže a práce s efekty, jsou tu užitečné zkušenosti někoho
jiného a pravděpodobně lepšího (Daniela Forró), což vám jistě
přijde vhod, i když nad vlastní mnohdy není.

Protože chci tento článek pojmout co nejuniverzálněji, budeme
dále uvažovat pouze o práci s kontroléry pro FM syntezátory
zvukových karet. Tam totiž mnohdy chybí kontrolér dynamické
změny hlasitosti Expression (kontrolér 11, neboli CC11),
klavírní pedál Sustain (CC64), tremollo Modulation (CC1), efekty
(CC91 a CC93, popř. i jiné) a někdy zde nefunguje PitchBend
(ohýbání výšky tónu - navíc to není kontrolér). Takže si ukážeme
práci pouze s kontroléry statické hlasitosti Main volume (CC7),
polohy (CC10) a tempa. Pokud váš zvukový modul má začleněny
Reverb a Chorus, nastavte pro začátek CC91 na hodnotu 64 (40h) a
CC93 na 0 (00h) -- skladba pak bude znít lépe.

Poslouchejte sólové hráče, jak hrají, obzvlášť na dechové
nástroje (dávejte pozor na průběh hlasitosti, modulaci a na
klouzání výšky tónu), a snažte se je pomocí MIDI "koleček"
napodobit. Je jasné, že byste musel hýbat několika "kolečky"
najednou - ale od toho tu máme sekvencer. Podívejme se na
ilustrační příklad a dejme tomu, že vaše sólová stopa je flétna.

Klávesy s přiřaditelnými "kolečky" (CBX-K1/ K1-XG apod)

Vyberte si zvuk pro daný kanál, označte si prázdnou stopu k
nahrávání na stejný kanál jako máte flétnu, stopy, které
nechcete slyšet nastavte na MUTE, zapněte MIDI THRU (u CBX-K1-XG
vypněte!), je-li vypnuté, nastavte na keyboardu vysílací kanál
na kanál flétny, přiřaďte "kolečku" kontrolér Main Volume (popř.
Expression, pokud jej váš zvukový modul umí), zkontrolujte MERGE
aby bylo OFF, zapněte nahrávání, počkejte 1 takt, vyjeďte
kolečko "naplno" a vraťte ho na hodnotu, jaká je podle vás
optimální při začátku skladby - dřív než skončí druhý takt! A
jak skončí druhý takt, začíná perný den. Prostě s kolečkem
hýbejte, zkoušejte a poslouchejte jak se vám výsledek bude
líbit, nic jiného doporučit neumím (ještě knihu D. Forró, viz
výše). Postupně tak do nových stop nahrajte další kontroléry,
přičemž můžete některé při nahrávání i vypnout, abyste je
neslyšeli (označíte příslušnou stopu jako MUTE).

Zadávání kontrolérů bez "kolečka"

To je u většiny softwarových a u některých jednodušších
hardwarových sekvencerů velmi problematické. Většinou musíte
zadávat hodnotu kontroléru číselně při editaci stopy, což je
například při dynamických změnách kontrolérů vyloženě protivná
práce (z okna sekvencerového mixeru to myší zrovna moc nejde,
stává se totiž celkem často, že myš uletí a kontrolér spadne na
pozici, kde jsme jej nechtěli ani vidět, natož pak slyšet). Kdo
má tu výhodu, že vlastní Cakewalk Pro nebo Cubase (nevím, zda-li
i jejich "odlehčené" verze), může jednoduše zadávat kontroléry
tak, že je prostě nakreslí myší ve speciálním kontrolérovém okně.

Kontroléry General MIDI

Majitelům zvukových modulů, ke kterým výrobce nedodává
specifikaci, snad pomůže tabulka se seznamem těchto kontrolérů,
s¦upřesněním, kde připadají v úvahu.

Při práci ve skladbě neměňte na kanále 10 CC10 (vynechejte anebo
zadejte hodnotu 64) -- způsobilo by to rozhození pozice bicích.
Zde nastavte jen hlasitost CC7 na začátku, během skladby
hlasitost bicích raději neměňte, to můžete až na konci, kde je
často plynule zeslabujete do ztracena. S kontrolérem CC91
(ozvěna neboli reverb) můžete experimentovat i v průběhu skladby.

U ostatních hudebních zvuků můžete v průběhu skladby měnit
cokoliv, co váš zvukový modul podporuje. Nejdůležitější je ale
poměr hlasitostí jednotlivých kanálů a rozložení ve stereu.
Platí pravidlo, že potřebuji-li zesílit některý kanál (CC7),
nechám ho jak je a zeslabím všechny ostatní. U efektů platí
pravidlo, že efekt přidávám do doby, než je slyšet, a pak mírně
uberu zpět -- jinak budou vaše skladby přeefektované a
posluchači pak zvýšeně unaveni. U doprovodných nástrojů buďte
opatrní, může se stát, že některý nakonec nebude slyšet, anebo
se může nepříjemně zkombinovat s jiným zvukem.

Nebojte se experimentovat se zvuky. Vezměte si sólovou stopu,
zkopírujte ji na volný MIDI kanál, výrazně snižte hlasitost a
vyberte zcela jiný zvuk. Tak třeba foukací harmoniku můžete
"vylepšit" velmi tichým saxofonem anebo houslemi (violin).
Popřípadě můžete zkopírované stopě ponechat stejný zvuk, jen jej
mírně zeslabit a posunout ji o 1/16, 1/8 nebo 1/4 taktu.
Docílíte tak bez efektového procesoru efekt ECHO.

Prohlédněte si na vložených obrázcích Event listy (výpis všeho,
co se v daném kanále/stopě děje) pro různé typy skladeb.

Změny tempa a taktu

Pokud je váš sekvencer podporuje, je to jen dobře. Bohužel
tištěný PC WORLD neumožňuje, abych vám dal k nahlédnutí kousek
skladby, kde se tempo mění neustále. Tak se aspoň podívejte na
obrázky. Je to skladba Edwarda Griega, Op. 16 v provedení
Daniela Forró.

Upozorňuji, že vás nechci odradit od jakýchkoliv snah, ale
přimět k tvorbě hudby živé, ne mechanické. Toto jsou opravdu
extrémní ukázky. U populární hudby se tempo většinou zrychluje
při refrénu, někdy je rychlejší anebo pomalejší úvodní fráze
skladby, a konec skladby bývá až na výjimky opět pomalejší. U
klasické hudby se tempo mění neustále (proto mají symfonické
orchestry dirigenta a ne metronom), čímž je tato hudba velmi
živá (alespoň pro někoho).

Ukládání skladeb

Není to tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Vždycky ukládejte
data v tom formátu, který je vašemu sekvenceru vlastní (u
Cakewalku *.WRK, Ballade má *.BAL apod). Potom teprve můžete
uložit skladbu ve formátu MIDI. Pokud nemáte přenosný MIDI
systém (hardwarový sekvencer), ukládejte v univerzálním formátu
SMF0, jinak ve formátu SMF1 (SMF2 raději vůbec nepoužívejte -
pokud to zrovna není sekvencerův "přírodní" formát). Formát SMF0
lze jednak přehrát na jakémkoliv hardware, ale navíc je to
formát streamovatelný , tzn. že pokud jej dáte na svoji webovskou
stránku, začne hrát, aniž by byl kompletně načten (samozřejmě
pakliže to klientův přehrávač podporuje). Nezapomeňte, pokud je
ta vaše skladba originální a nenapsal ji nikdo dříve, tam dát
svůj copyright ve formátu "Copyright c 1998 jméno příjmení , All
Rights reserved, Všechna práva vyhrazena". Pokud je to skladba
nějakého jiného autora, musíte ho tam uvést místo sebe, i když
jste se s tou skladbou dřel několik dní v kuse. Ale můžete tam
dát poznámku, že jste to nahrál vy, na to je také právo
(Performed 1998 by jméno příjmení ). A pokud je vám známo, že
vaše skladba obsahuje více než 4 takty jiné skladby (nebo i
několika skladeb), musíte tam uvést i jejich autory. Co
obšlehnete do 4 taktů včetně, je uznáváno jako váš vlastní
nápad. Ale pozor, někteří autoři, jsouc placeni od počtu taktů a
ne podle délky, používají i takty o délce 1/16 (to je 16 taktů
do jednoho 4/4)! Tam pak musíte zkoumat (alespoň byste měli),
jestli určitou sekvenci nepoužil už někdo jiný před nimi s jiným
(delším) taktem.

Přeji vám hodně zdaru a mnoho inspirace.

Jaroslav Lukeš je odborným technikem pro oblast multimédií u
společnosti COMFOR PCMAIL, s.r.o. (dříve Escom, a.s.).







Příklad programu v¦jazyce CAL programu Cakewalk pro
rozkvantizování myší naťukaných not tak, aby hra vypadala
přirozeněji

(do

<T>(dword wid 30)

<T>(dword widDiv2)

<T>(int ofs)



<T>(getInt wid "Random time window (in ticks)?" 0 480)

<T>(= widDiv2 (/ wid 2))



<T>(forEachEvent

<T><T>(do

<T><T><T>(= ofs (random 0 wid))

<T><T><T>(= ofs (- ofs widDiv2))



<T><T><T>(if (< ofs 0) ; if shifting earlier

<T><T> <T><T>(if (> (* ofs -1) Event.Time) ; if more than start
time

<T><T><T><T><T>(do

<T><T><T><T><T><T>(= ofs Event.Time) ; make it equal to start
time

<T><T><T><T><T><T>(= ofs (* ofs -1)) ; restore to negative

<T><T><T><T><T>)

<T><T><T><T>)

<T><T><T>)



<T><T><T>(+= Event.Time ofs) ; do it!

<T><T>)

<T>)

)









MIDI interface<T>přípojka s¦definovaným způsobem sériového
přenosu dat

MIDI kontrolér (též controller, CC, Control change)
#číslo<T>představte si jej jako knoflík, kterým měníte třeba
hlasitost zvuku, polohu (vlevo/vpravo), zatlumení (něco jako
ekvalizér), ozvěnu, chorus (ze zvuku vytvoříte sbor) a podobně

MIDI SysEx (System Exclusive)<T>většinou konfigurační blok dat,
na který reaguje buďto jen určitý MIDI nástroj (třeba jen ten
váš a pokud má soused jiný, tak má smůlu), nebo všechny nástroje
dané a vyšší třídy

MIDI nástroj<T>představte si krabičku (i když máte zvukovou
kartu nebo klávesy!), do které vede MIDI kabel a z ní vedou
dráty do zesilovače

MIDI sekvencer<T>program nebo krabička, která zaznamenává a
zpracovává MIDI

MIDI keyboard<T>klaviatura s MIDI výstupem, Master keyboard
navíc umožňuje pracovat s kontroléry a řídit MIDI nástroje

MIDI program change (PC), patch #číslo<T>výběr zvuku GM
hudebního nástroje, na MIDI kanále 10 vybírá sadu bicích

MIDI bank select (BS) #číslo<T>výběr GS/XG banky zvuků

MIDI kanál (channel)<T>Představte si 17 kolejišť vlaků,
vedoucích do MIDI nástroje. Po kolejích 1 až 16 jezdí normální
vlaky, nesoucí informace o právě hraných notách a kontrolérech.
Po sedmnácté koleji jezdí jen expresní nákladní vlaky se
zprávami SysEx a ostatními na kanálech nezávislými informacemi.
Po desáté koleji jezdí jen bubeníci (u XG i po jiných)

MIDI stopa (track)<T>Stopa není kanál! Na jeden kanál se může
odkazovat několik stop, ale vždy jen se stejným zvukem (patch).
Například zahrajete nejprve levou rukou basový klíč piana do
jedné stopy, do druhé stopy pak pravou rukou houslový. Výborné
je používat pro každý bicí nástroj jinou stopu, protože pak lze
s jednotlivými zvuky snadno manipulovat (měnit bicí nástroje
jednoduše transpozicí apod.)

General MIDI (GM)<T>MIDI nástroj, většinou obsahující 128 zvuků
a sadu bicích, reaguje jen na základní MIDI kontroléry a má
omezenou možnost konfigurace pomocí SysExů. Vymyslela firma
Roland.

General MIDI Standard (GS)<T>GM rozšířené o výběr banky zvuků
(nyní několik set až tisíc zvuků), 2 efektové procesory (ozvěna,
chorus), několik bicích sad, MIDI kontroléry lze řídit mnoho
parametrů zvuku, lze již hodnotně využívat SysExy. Vymyslela
firma Roland ani ne rok po uvedení GM (no není to zrada?).

Extended General MIDI (XG)<T>GM, GS (Yamaha tomu říká z
licenčních důvodů TG300B) a samozřejmě XG, minimum 450 zvuků a
10 sad bicích. Banky zvuků jsou perfektně logicky uspořádané,
mnoho nehudebních zvuků, lze používat i několik (max. 16 -
omezeno počtem kanálů MIDI) bicích sad najednou (GS jen 2), 3
efektové procesory (ozvěna, chorus a univerzální, z čehož
univerzální - variation - může být zařazen jako systémový, nebo
vložený - INSERT - jen pro určitý MIDI kanál, kdy se pak signál
procesuje ještě před Reverbem a Chorusem - geniální pro
kytary!), velmi zdařilé MIDI kontroléry a výtečná
konfigurovatelnost SysExy. Tento standard je otevřený a velmi
kompatibilní i směrem k budoucnosti. Cílem XG je, aby celá MIDI
skladba mohla být zvukově rovnocenná skladbě studiově nahrané na
CD. To znamená, že k tomu, aby jste si založil hudební skupinu,
stačí počítač s vhodným programem a XG. Vymyslela firma Yamaha
asi před 4 lety.





Seznam zvuků General MIDI



0=Acoustic Grand Piano1=Bright Acoustic Piano2=Electric Grand
Piano3=Honky-tonk Piano4=Rhodes Piano5=Chorused
Piano6=Harpsichord7=Clavinet8=Celesta9=Glockenspiel10=Music
Box11=Vibraphone12=Marimba13=Xylophone14=Tubular
Bells15=Dulcimer16=Hammond Organ17=Percussive Organ18=Rock
Organ19=Church Organ20=Reed
Organ21=Accordion22=Harmonica23=Tango Accordion24=Acoustic
Guitar (nylon)25=Acoustic Guitar (steel)26=Electric Guitar
(jazz)27=Electric Guitar (clean)28=Electric Guitar
(muted)29=Overdriven Guitar30=Distortion Guitar31=Guitar
Harmonics32=Acoustic Bass33=Electric Bass (finger)34=Electric
Bass (pick)35=Fretless Bass36=Slap Bass 137=Slap Bass 238=Synth
Bass 139=Synth Bass
240=Violin41=Viola42=Cello43=Contrabass44=Tremolo
Strings45=Pizzicato Strings

46=Orchestral Harp47=Timpani48=String Ensemble 149=String
Ensemble 250=SynthStrings 151=SynthStrings 252=Choir
Aahs53=Voice Oohs54=Synth Voice55=Orchestra
Hit56=Trumpet57=Trombone 58=Tuba59=Muted Trumpet60=French Horn
61=Brass Section62=Synth Brass 163=Synth Brass 264=Soprano
Sax65=Alto Sax66=Tenor Sax67=Baritone Sax68=Oboe69=English
Horn70=Bassoon71=Clarinet72=Piccolo73=Flute74=Recorder75=Pan
Flute76=Bottle Blow77=Shakuhachi78=Whistle79=Ocarina80=Lead 1
(square)81=Lead 2 (sawtooth)82=Lead 3 (calliope lead)83=Lead 4
(chiff lead)84=Lead 5 (charang)85=Lead 6 (voice)86=Lead 7
(fifths)87=Lead 8 (bass + lead)

88=Pad 1 (new age)89=Pad 2 (warm)90=Pad 3 (polysynth)91=Pad 4
(choir)92=Pad 5 (bowed)93=Pad 6 (metallic)94=Pad 7 (halo)95=Pad
8 (sweep)96=FX 1 (rain)97=FX 2 (soundtrack)98=FX 3
(crystal)99=FX 4 (atmosphere)100=FX 5 (brightness)101=FX 6
(goblins)102=FX 7 (echoes)103=FX 8
(sci-fi)104=Sitar105=Banjo106=Shamisen107=Koto108=Kalimba109=Bagp
ipe110=Fiddle111=Shanai112=Tinkle Bell113=Agogo114=Steel
Drums115=Woodblock116=Taiko Drum117=Melodic Tom 118=Synth Drum
119=Reverse Cymbal120=Guitar Fret Noise121=Breath
Noise122=Seashore123=Bird Tweet124=Telephone
Ring125=Helicopter126=Applause127=Gunshot

Poznamenávám, že GM čísluje zvuky od 1 do 128 , zatímco tento
přehled je má v "přirozeném" formátu 0 až 127. Pokud váš
sekvencer neumí zadat jako zvuk číslo menší než 1, znamená to,
že v této tabulce si přičtete k číslu zvuku jedničku.

Zvuky jsou v GM uspořádány po osmicích, které mají vždy nějaký
společný rys.







Seznam kontrolérů General MIDI



1=Mod Wheel 5=Portamento Time 6=Data Entry MSB 7=Main Volume
10=Pan 11=Expression 64=Pedal (Sustain) 65=Portamento
66=Sostenuto 67=Soft Pedal 69=Hold 2 91=External Effects Depth
92=Tremolo Depth 93=Chorus Depth 94=Celeste (Detune) Depth
95=Phaser Depth 98=RPN#199=RPN#2 121=Reset All
Controllers 123=All Notes Off 124=Omni Mode Off 125=Omni Mode On
126=Mono Mode On 127=Poly Mode On

Označení: vhodné i pro FM , někdy funguje i na FM , někdy funguje
na WT , funguje pouze na lepších zvukových modulech



Byl pro vás článek přínosný?