Hlavní navigace

IBM spouští službu chytrého robota Watsona

23. 5. 2013

Sdílet

 Autor: © IBM
Softwarový robot IBM Watson Engagement Advisor dokáže prohledat úložiště velkých dat a výsledek dodat do několika sekund.

IBM spojilo analytickou umělou inteligenci s obslužnými programy pro zákazníky a spustilo systém, který zpracuje obrovská množství nestrukturovaných dat, aby společnostem pomohl lépe zvládat zákazníky, kteří volají na jejich uživatelskou podporu.

Software nazvaný IBM Watson Engagement Advisor využívá algoritmy umělé inteligence Watson, která byla původně vyvinuta IBM pro Jeopardy, televizní soutěž s otázkami ze širokého spektra oborů. Watson v ní v roce 2011 své lidské protějšky po tuhém boji porazil a jeho vítězství bylo některými komentátory označeno za jeden z největších milníků a důkazu pokroku ve výpočetní technice, především díky schopnosti Watsona odpovídat na verbální zadání.

Podle IBM jsou služby zákazníkům oblast, která již dlouhou potřebuje zásadně inovovat. Zákaznická centra zpracovávají na 270 miliard telefonátů ročně, ale podle statisticky jich na 50 procent zůstává nevyřešeno. To jednotlivé společnosti pociťují jako velký problém, protože zákazníci jsou z interakcí se zákaznickou podporou frustrováni a tento pocit přenášejí na značku.

Engagement Advisor pomáhá odpovídat na otázky, navrhuje řešení či pomáhá při nákupech a volbě zboží. Je to vlastně obdoba soutěže Jeopardy, software musí během několika sekund projít obrovské množství informací a poskytnout relevantní odpověď.

Na rozdíl od většiny vědomostních databází je Advisor schopen průběžně se učit a zlepšovat své odpovědi. Ale jeho nejsilnější stránkou je schopnost akceptovat otázky položené formou mluvené řeči. Společnosti mohou technologii nasadit jako asistenta pro lidské operátory nebo ji nechat komunikovat přímo s uživateli ve formě online chatu s funkcí „Zeptejte se Watsona“.

IBM bude Engagement Advisor nabízet jako službu provozovanou v jejích data centrech, ale bude možné ji nasadit i přímo u zákazníka. Na její běh postačí jediný server řady IBM Power 750 s operačním systémem Linux, protože během dvou let, které uplynuly od úspěchu v soutěži Jeopardy, se IBM podařilo systém zrychlit o 240 procent a současně se opět posunula hranice cenově běžně dostupných výpočetních řešení.

Řada Power 750 samozřejmě není určena pro nenáročné úlohy, je postavena na procesorech Power7+, jeden server může obsahovat až 4 procesory, každý o 8 jádrech s pracovní frekvencí 3,5 až 4 GHz. Díky hyperthreadingu ale může plně obsazený server zpracovávat až 128 paralelních výpočetních vláken. Podobnému nasazení odpovídá velikost maximální RAM 1 TB. Výška serveru je pouhých 22 centimetrů, tedy 4,5 U.

Řada společností její nasazení již testuje, například mobilní operátor Celcom (Malajsie) a Královská kanadská banka. Advisor je samo o sobě obecné řešení a IBM je bude nasazovat do mnoha odlišných komerčních oblastí, včetně zdravotní péče a výzkumu rakoviny.