Nespokojení majitelé pevných disků IBM Deskstar 75GXP podali v USA (Kalifornie)
hromadnou občanskoprávní žalobu na jejich výrobce. Tyto disky o kapacitách 15,
30, 45, 60 a 75 GB totiž mají jednu velmi nepříjemnou vlastnost nezvykle často
se nečekaně porouchají, což má za následek nenapravitelnou ztrátu všech
uložených dat. Podle žaloby se jedná o výrobní vadu, resp. vadu designu pevných
disků. Ta se projevuje tím, že disk začne cvakat a skřípat, přičemž není
schopen načíst data z vadných sektorů. Za kratší či delší dobu disk zcela
přestane fungovat a není již BIOSem vůbec detekován. Data jsou pochopitelně v
nenávratnu. Výše uvedené symptomy jsou prakticky ve všech případech stejné.
Stížnosti se na Internetu množí jako houby po dešti, podle některých podobnými
nectnostmi trpí i novější série pevných disků IBM 60GXP. Vyskytl se dokonce i
případ, kdy současně odešly dva disky zapojené v diskovém poli RAID-1. To
opravdu nepotěší. Není tedy divu, že se majitelé u soudu domáhají nejen výměny
vadných disků, ale i náhrady utrpěných škod, tvrzení IBM o jejich vysokém
výkonu, bezpečnosti a spolehlivosti se totiž příliš nepotvrdila. Michael
Granito z Connecticutu obvinil společnost IBM z klamání spotřebitele, klamavé
reklamy a nekalých obchodních praktik a zažaloval ji jménem všech podobně
postižených, kteří si zmiňované disky zakoupili od března 2000. Sám jejich
počet jenom v Kalifornii odhaduje na několik tisíc. Podrobnosti o tomto případu
si lze přečíst kromě jiných webových stránek např. na adresách
http://www.hexus.net/article.php?review=209,
http://www.theregister.co.uk/content/54/22708.html,
http://www.techreport.com/news_reply.x/2799/5/. Jeden z postižených popisuje,
že z celkem jedenácti disků, které měli ve firmě, jich selhalo pět (!) a podle
jeho tvrzení se běžně reklamuje okolo 70 % těchto pevných disků, u některých
obchodníků dosahuje míra reklamací dokonce 100 procent. Příčina selhávání
spočívá údajně v přílišné hustotě záznamu dat na plotnách disku a z toho
vyplývajícího přehřívání, čímž jsou poškozena data na sousední plotně, objevují
se vadné sektory, hlavičky disku zapisují data na nesprávné místo, následně je
nemohou najít, a pak už se problémy jen dále zhoršují. Zdá se, že v tomto
případě výrobce zřejmě šetřil na nesprávném místě. Ať již případ dopadne
jakkoliv, v tomto případě je zvláště na místě výrok: "Zálohovat, zálohovat,
zálohovat!" Ani Česká republika nezůstala totiž tohoto problému ušetřena, a
když disk selže, je na zálohování již pozdě a data představují obvykle to
nejcennější na celém počítači.
Požádal jsem o stanovisko české zastoupení firmy IBM. Od ing. Moniky
Pavlíčkové, marketingové ředitelky IBM ČR, jsme obdrželi následující
stanovisko: "Deskstar 75GXP je OEM Disk a není součástí sériově vyráběných
počítačů IBM. V České republice tyto disky nebyly hromadně prodávány, jsou k
dispozici u vybraných distributorů a pocházejí z výrobního závodu v Maďarsku."
Podle výše uvedených faktů si může čtenář s krátkodobou zkušeností s pevnými
disky myslet, že disky IBM nejsou "to pravé ořechové". Pravda je ovšem trochu
jinde snad každý výrobce pevných disků měl či má proklatou sérii či model,
který z nějakých důvodu zrovna nepovedl. Pešek se tentokrát zastavil u IBM,
uvidíme, který výrobce to bude příště.