I když základní verzi Watson Analytics si mohou firmy vyzkoušet zdarma, za lepší analytické funkce je nutné si připlatit. Watson Analytics podle IBM od konkurenčních služeb jako Birst, Anaplan, Tidemark či SalesForceWave odlišuje především úroveň jeho umělé inteligence.
Firmy mohou Watson Analytics pokládat dotazy typu „Které smlouvy budou v blízké době pravděpodobně uzavřeny?“ nebo „U kterých zaměstnanců je největší riziko, že opustí společnost?“ a služba během několika sekund zobrazí krásné vizualizace s grafy, tabulkami a dalšími daty.
IBM si zakládá na tom, že Watson Analytics může jednoduše používat kdokoli ve firmě, nejen vědci či „ajťáci“. Všichni pracovníci tak mohou pokládat dotazy a získávat ihned odpovědi - Watson má usnadnit proces zpracování komplexních dat a vyvozování závěrů. Jelikož služba běží na cloudu, je možné ji spustit kdekoli a na jakémkoli zařízení.
Watson Analytics umí získávat data prakticky odkudkoli - ze Salesforce, Google Drive, Box, Oracle a samozřejmě dalších služeb IBM. Stejně jako u jiných analytických nástrojů, i u Watson Analytics platí, že čím víc dat do něj vložíte, tím lepší výsledky (teoreticky) získáte.
Na druhou stranu je třeba upozornit na to, že například známý statistik Nate Silver varuje před přílišným zahlcením podobných služeb daty. Je totiž třeba mít na paměti, že ne všechna data jsou si rovnocenná – to však „umělá inteligence“ dané služby nemusí umět rozpoznat.
Jak podotýkají analytici, IBM se pouští na trh, na němž je už poněkud těsno. Analytických nástrojů pro firmy je v současné době celá řada (dobře si zde vede například i česká společnost GoodData) a odlišit se není snadné. IBM však má velkou výhodu - zaběhnutou značku, která je především ve firemním prostředí velmi dobře vnímána.
Jak bylo uvedeno na začátku, základní verze Watson Analytics je dostupná zdarma, avšak je třeba podotknout, že jde stále o bataverzi.
Podle analytiků udržuje IBM Watson Analytics ve stádiu betatestování ze stejného důvodu, pro který udržoval v betaverzi několik let Google svůj webmail Gmail: chce mít možnost měnit fungování celé platformy, i když je služba prakticky hotová. Podle IBM používá Watson Analytics v současné době již 22 000 lidí a další zákazníci rychle přibývají.