Společnost IBM vydala novou ze své série dokumentů „Healthcare 2015“, ve kterých se snaží nově definovat budoucí modely poskytování zdravotnické péče a potřebné kompetence poskytovatelů.
Ve zmíněné studii vyzývá společnost ke spolupráci na dosažení nových milníků v definování, měření a poskytování zdravotnické péče včetně možnosti zapojení občanů, kteří bývají ve stále větší míře spoluodpovědní za svou zdravotní péči. Na druhé straně tyto procesy probíhají v prostředí, kde se zdravotnické systémy s rostoucími obtížemi vyrovnávají s jejich udržitelností a dalšími výzvami.
IBM se zaměřuje na hybné síly, které staví současné systémy poskytování zdravotní péče do složité situace, včetně globalizace, konzumerismu, měnících se demografických charakteristik a životních stylů, nákladné léčby, rozšiřování lékařských technologií a léčebných postupů, finančních omezení, nedostatků lidských zdrojů anebo nerealistických sociálních očekávání a norem i absence informačních systémů. Jediným lékem pro zdravotní systémy po celém světě je podle IBM zásadní transformace zdravotnictví.
Studie však uvádí, že v krátkodobém hledisku bude takovou zásadní transformaci brzdit řada naléhavých opatření, jež však příliš nepodporují systémové změny:
- roztříštěné, dílčí přístupy ke změnám zdravotnictví, často s chabými výsledky a nechtěnými vedlejšími důsledky,
- potíže s hledáním realistické rovnováhy veřejných a soukromých výdajů za zdravotní péči,
- rostoucí osobní podíl finanční zainteresovanosti přesouvané na jednotlivce,
- objevují se nové, netradiční místní a globální konkurenční subjekty a na druhé straně nově spolupracující poskytovatelé,
- rozšiřování propagace zdravého životního stylu a odvozených modelů poskytování péče
„V minulosti mohli být poskytovatelé zaměření na široké rozpětí typů péče pro každého a přitom zůstat konkurenceschopní,“ řekl Jim Adams, výkonný ředitel IBM Center for Healthcare Management. „Nyní jsme ale přesvědčeni, že v budoucnu bude těžší udržet jiný model než více specializované poskytování péče, ať už v rámci veřejného nebo soukromého zdravotnictví.“
Adams řekl, že čím dál větší důraz na hodnotu ve zdravotnictví, posílená role pacienta a měnící se přístup ke zdravému životnímu stylu a na to navazující zdravotní péče donutí řadu zdravotnických organizací vytvořit a používat modely poskytování péče s užším strategickým zaměřením. Bez ohledu na zvolený model poskytování služeb IBM předpovídá, že zdravotnické organizace budou také potřebovat přesněji definovat a systematicky rozvíjet sady základních a rozšiřujících kompetencí a specializace.
IBM dále předpovídá, že změny nároků na poskytovatele a důraz na prevenci vyvolají také změny modelů poskytování péče. Zdravotnické organizace a lékaři budou muset rozvíjet a zdokonalovat klíčové kompetence, aby mohli úspěšně implementovat očekávané modely poskytování služeb.
Nová studie jmenuje pět takových strategických kompetencí: přesun odpovědnosti a aktivního přístupu na spotřebitele-občany; spolupráce a integrace; inovace; optimalizace provozní efektivity a v neposlední řadě schopnost podpořit tyto kompetence prostřednictvím informačních technologií.
Zdroj: IBM