IDC: Klasické i hybridní tablety se trápí, globální trh se propadl o 8,6 %

Sdílet

 Autor: © jackfrog - Fotolia.com
Třetí kvartál 2018 znamenal propad v prodejích jak klasických, tak hybridních tabletů, a celkový pokles trhu o 8,6 %. S říjnovým uvedením nových modelů iPad Pro a Surface Pro však analytici věří, že kategorie hybridů v závěru roku negativní trend zvrátí.

Společnost IDC uvedla, že ve třetím čtvrtletí 2018 se celosvětově prodalo 36,4 milionu tabletů, což je meziroční pokles o 8,6 %. Většinu prodejů, konkrétně 31,6 milionu zařízení, tvořily klasické tablety u kterých prodej poklesl o 7,9 % oproti předchozímu roku.

Ještě více pak oslabila kategorie hybridních tabletů, kterých se ve třetím kvartálu 2018 prodalo 4,8 milionu, což znamená meziroční propad o 13,1 %. Analytici však očekávají, že prodej hybridních tabletů by se na konci tohoto roku mohl vrátit k růstu.

Uvedení očekávaných modelů by mohlo oživit trh

V říjnu byly uvedeny velmi očekávané nové generace modelů iPad Pro od Applu a Surface Pro od Microsoftu,“ vysvětluje analytička IDC Lauren Guenveur a dodává, že nové produkty představily i společnosti Samsung a Google.

Analytici rovněž podotýkají, že trh s tablety se stále více podobá trhu s tradičními PC, a poukazují na klesající marže i celkový propad trhu. Upozorňují také, že mnoho menších výrobců vyklidilo prostor, čímž velkým hráčům umožnilo zvýšit jejich podíl na trhu.

I v nejsilnější pětce se v podstatě bavíme o Applu a v menší míře o Samsungu,“ vysvětluje analytik IDC Jitesh Ubrani. „Tito dva výrobci dál výrazně investují do inovací a marketingu, zatímco ostatní výrobci trhu s tablety nevěnují tak velkou pozornost.“

Ve třetím kvartálu rostlo pouze Huawei

Pokud jde o výrobce, lídrem trhu tabletů i nadále zůstává Apple, a to i přes 6,1% meziroční pokles prodejů. Propad v prodejích zaznamenal i Samsung, konkrétně o 11,4 %. I to mu ale stačilo k udržení druhé příčky.

Na třetí příčce skončil Amazon s meziroční stagnací výsledků a 4,4 miliony prodaných tabletů. Čtvrté Huawei je pak jediný výrobce z elitní pětky, který zaznamenal růst, konkrétně o 7,1 %. Nejhůře naopak dopadlo páté Lenovo, s propadem o bezmála 25 %.

Tabulka  Výsledky globálního trhu tabletů za 3. kvartál 2018 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q18

Podíl 3Q18

Prodej 3Q17

Podíl 3Q17

Meziroč. změna

1. Apple

9,7

26,6 %

10,3

25,9 %

-6,1 %

2. Samsung

5,3

14,6 %

6,0

15,0 %

-11,4 %

3. Amazon

4,4

12,0 %

4,4

11,0 %

-0,4 %

4. Huawei

3,2

8,9 %

3,0

7,6 %

7,1 %

5. Lenovo

2,3

6,3 %

3,1

7,7 %

-24,5 %

ostatní

11,5

31,6 %

13,1

32,9 %

-12,1 %

Celkem

36,4

100,0 %

39,9

100,0 %

-8,6 %

Zdroj: IDC

Graf – Kvartální vývoj podílů největších výrobců tabletůKvartální vývoj podílů největších výrobců tabletů, 3Q18

bitcoin_skoleni

Zdroj: IDC